A AndersS skrev:
Och kostnaden blev, bra som allmän info till de som funderar på att lossa bakstycket.
Snyggades slingning på inkommande fiber till, dvs öglan där fiber kommer in genom väggen?
Jag vet faktiskt inte ännu. Jag har inte fått någon räkning ännu. Det var det kommunalägda elbolaget som hjälpte mig. Jag får återkomma med den uppgiften.
 
A AndersS skrev:
Och kostnaden blev, bra som allmän info till de som funderar på att lossa bakstycket.
Snyggades slingning på inkommande fiber till, dvs öglan där fiber kommer in genom väggen?
Nu hade jag varit tvungen att skruva ner det oavsett så det var inte det som jag gjorde fel. Felet var att jag inte såg till att kabeln var säkrad när den inte satt på väggen. Hur många målar eller tapetsera runt en sån dosa? Det måste man ju göra. Nu är det skyddat med ett flexibelt elrör tills jag är klar med rummet och kan sätta upp mediaomvandlaren på väggen igen.
Om det var menat som en pik så är det bättre du säger rätt ut vad du menar än att prata i gåtor.
 
Problemet är att de helst inte vill att man ska skruva ner sånt här själv. Man kan inte likställa fibern med en kabel. De är väldigt känsliga. När sån här utrustning monteras så ska man tänka igenom placeringen noga så man helst slipper lossa det nå mer. Tyvärr finns oftast inte så mycket att välja på för den hamnar oftast på insidan av väggen där fibern kommer och det är egentligen inte särskilt bra med tanke på att många såklart vill byta ytskikt ibland. Ibland har det till och med visat sig vara billigare att ringa och be att få en sån här demonterad av någon än att göra det själv och riskera kostnader för reparation.
Jag fick ju fiber ganska tidigt och min fiber "gick av" helt av sig själv kort efter installation och då plomberade de till och med lådan för de var ju såklart övertygade att jag varit där och fipplat. Vilket jag inte hade.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Frangipanista Frangipanista skrev:
Hur många målar eller tapetsera runt en sån dosa?
Jag, eftersom de han montera dosan innan jag han måla väggarna
 
Frangipanista Frangipanista skrev:
Nu hade jag varit tvungen att skruva ner det oavsett så det var inte det som jag gjorde fel. Felet var att jag inte såg till att kabeln var säkrad när den inte satt på väggen. Hur många målar eller tapetsera runt en sån dosa? Det måste man ju göra. Nu är det skyddat med ett flexibelt elrör tills jag är klar med rummet och kan sätta upp mediaomvandlaren på väggen igen.
Om det var menat som en pik så är det bättre du säger rätt ut vad du menar än att prata i gåtor.
Förstår inte vad det skulla vara för gåta.
Bra information till andra om vad som kan hända då frågan förekommer och att många likställer en fiberanslutning med traditionell kopparsladd. Tyvärr görs inte alla installationer så att man enkelt kan vika ut medieomvandlaren eller fiberdosa om det finns sådan. Din installation var tyvärr inte en sådan.
 
Frangipanista Frangipanista skrev:
Om det var menat som en pik så är det bättre du säger rätt ut vad du menar än att prata i gåtor.
Det var nog ingen gåta, utan helt vanlig nyfikenhet så man vet vad man riskerar och måste budgetera för när man planerar att tapetsera om.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Och ts hade otur att det var en inte så snygg installation.
Görs det med skarv inne i huset med indragen fiber så "bör/ska" man dra in en duct/fiberslang och då helst 5 mm för inomhusdragning. Den ducten ska sedan fixeras i medieomvandlare eller i fiberdosan.
Vill man göra det utfällbart så borras inkommande hål ca 5 cm under/sidan av "burken" och sätter en hyfsat snygg kabelkanal, då kan den lossas och enkelt fällas ut. Men fastighetsägare brukar "propsa" på att de inte vill ha det så utan det ska vara osynligt i burken.;)
Tja, det finns många lösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.