Hej,

Köpt ett kök från Epoq som jag och farsan håller på att bygga ihop. Enligt bruksanvisningar ska jag bygga ihop frame/ram som ska skruvas fast ovanför stommarna innan man lägger bänkskivan.

Har kollat hur det ser ut hos vänner, familj och ingen av de har någon frame/ram utan bänkskivan ligger på stommarna. Är detta något man måste montera innan bänkskiva? Varför ska man ha det?

Finns en video från Epoq på youtube där snickaren sågar och skruvar fast ramen.

Kan någon hjälpa mig med frågan ovan?
 
E
Jag misstänker att det är något som ska göras om bänkskivan är i sten eller annat material som är olämpligt att ha i samma tjocklek som en träskiva.
 
  • Gilla
BajenBärs
  • Laddar…
Möjliggör tex att ni kan använder en standard häll, ventilationen av denna kan annars vara ett problem.
Detta förutsatt att ni har en tunn bänkskiva, annars är frame onödigt.
 
  • Gilla
BajenBärs
  • Laddar…
Det kan behövas som stöd om bänkskivan är tunn exempelvis 6mm tjock.
 
Tack för svaret. Men om bänkskivan är 20mm, behövs då ramen eller kan man skippa det?
 
B BajenBärs skrev:
Tack för svaret. Men om bänkskivan är 20mm, behövs då ramen eller kan man skippa det?
Vad säger Epoq?
 
Jagat de i 4 dagar men får ingen återkoppling. Får väl åka dit och kolla!
 
20 mm skiva är lite klent så kanske / kanske inte att det funkar utan ramen. ’Någon’ har ju uppenbarligen lagt med ramen i paketet så ’någon’ har tyckt att den behövs. Om du vill frångå vad ’någon’ gjort så får du kolla att alla delar fungera ihop. Tex diskho, spis, lådor, luckor mm, glöm inte ventilationen kring varma delar.
Tänk också på att du får en lägre arbetshöjd på bänken utan ramen om du inte kompenserar med att ställa upp benen.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.