Hej. Ska byta induktionshäll i köket.
Och som dom flest nya häller kommer den nya med en enfas-kabel från fabrik (den svarta i bilden)

Och här kommer samma fråga som ställts 1000 gånger förut i forumet. Men alla fabrikat/hällar kan vara lite olika antar jag så tänker att jag ställer frågan igen och hoppas på hjälp ;)

Har ett perilex-uttag i köket som gamla hällen satt kopplad på. Så jag snodde den kabeln (ljusgrå kabel i bilden).
Är det så enkelt som det ser ut på bilden?

- Ta bort bygeln mellan 1-2
- Sen koppla 1-Svart 2-Brun 4-Blå Jord-Jord

Fråga hur gör jag bäst med grå nolla? behövs bara en?
wago? verkar inte finnas nån parkeringsplint?

tack på förhand

En öppen induktionshälls bakpanel med perilex-kontakt och två avskalade kablar redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gamla gubben
  • Laddar…
Ska vara enligt 400 2N och det går inte att öppna stickproppen och se hur det kopplat i den. enda sättet är att ringa ut stift med ledare för att ah koll på det. Sen är det kanske så att uttaget i väggen inte är riktigt kopplat måste kolla att det verkligen är rätt där, eftersom det varit en 1-fas förut , så koppla inget förän du ser hur det ser ut .
 
J jonaserik skrev:
Ska vara enligt 400 2N och det går inte att öppna stickproppen och se hur det kopplat i den. enda sättet är att ringa ut stift med ledare för att ah koll på det. Sen är det kanske så att uttaget i väggen inte är riktigt kopplat måste kolla att det verkligen är rätt där, eftersom det varit en 1-fas förut , så koppla inget förän du ser hur det ser ut .
Ja, det stämmer. Den grå kan du isolera på lämpligt sätt. Om du vill flytta last till en annan fas är det bara att koppla in den grå i stället för en av de andra faserna.
 
J jonaserik skrev:
Ska vara enligt 400 2N och det går inte att öppna stickproppen och se hur det kopplat i den. enda sättet är att ringa ut stift med ledare för att ah koll på det. Sen är det kanske så att uttaget i väggen inte är riktigt kopplat måste kolla att det verkligen är rätt där, eftersom det varit en 1-fas förut , så koppla inget förän du ser hur det ser ut .
Ok tack.
Vad menar du med ”det varit en 1-fas förut”?
Perilex-kontakten var inkopplad förut till förra hällen. Men glömde ta en bild på hur den var kopplad (alla var kopplade förutom en som satt i wago ”parkerad”).

Om jag öppnar väggkontakten och tar en bild kanske det går att bekräfta att allt är rätt kopplat där?
 
Jepp är bra med foto så det finns all faser där , din gamla häll var kopplad med två faser då och ena tampen isolerad , med den stickproppen går det inte att dubbla något i den, kan vara att du nämnde det med 1-faskabel som jag tog som att den gamla var 1 fas, om den var 2 fasig så är det bara att koppla, att ta bort byglingen i den nya och koppla in två av ledarna på kabeln kabeln till varsin på dom till vänster på ditt foto och blå till noll i övre högra hörnet. + jord.
 
S Smarteus skrev:
Vad menar du med ”det varit en 1-fas förut
På en nya spisen JA , att koppla 2 - fas som sägs och kanske då bra att vrida belastningen som sägs i # 3
 
J jonaserik skrev:
På en nya spisen JA , att koppla 2 - fas som sägs och kanske då bra att vrida belastningen som sägs i # 3
Update.
Hittade en bild på hur perilexkontakten var kopplad i den gamla hällen. Hade tagit en bild innan jag tog den till återvinningen. :)
En Gaggenau CI262103
Se bild från installationsmanual från gamla hällen samt bild på hur kabeln var kopplad.
Kan man med detta lista ut hur perilex-uttaget är kopplat?
Jag tycker mig inte riktigt kunna matcha med någon av valen från manualen?
Diagram över anslutningsalternativ för Perilex-kontakt med tre olika spännings- och fas-konfigurationer. Närbild på en öppen perilexkontakt med anslutna kablar; blå, brun, gul/grön och grå, i en gammal häll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kopplad enligt vänstra schemat.
 
K Kane skrev:
Kopplad enligt vänstra schemat.
ok vad innebär det för min nya häll?
Så den gamla var alltså kopplas på 3fas?
Kan jag koppla in den nya på 2 av faserna och ”wago” på en oanvänd?
 
S Smarteus skrev:
ok vad innebär det för min nya häll?
Så den gamla var alltså kopplas på 3fas?
Kan jag koppla in den nya på 2 av faserna och ”wago” på en oanvänd?
Den nya kopplas in på samma sätt ser det ut som. 2 faser används.
 
Den har gått på 2 faser enligt 400V-N den grå är blindad ,det är nog fullkopplat i uttaget då.indom färger som syns nu ser inte om den blindade är grå eller svart, men egalt ser det så i den nya så gör lika med färgerna på rätt plint bara. 1och 2 går ihop på schemet, likamed att det sitter en bygel mellan 1 och 2
 
Men är du elektriker så bör du nog veta detta! Är själv ingen även om jag så önskade! /Jonas
 
K Kane skrev:
Den nya kopplas in på samma sätt ser det ut som. 2 faser används.
ok.
Kommentarer på denna inkoppling?

1 = grå (L1 fas1)
2 = svart (L2 fas2)
4 = blå (Nolla)
Jord = gul/grön
Brun ligger parkerad i en wago under kablarna
Elektrisk inkoppling med grå, svart, blå och gul/grön kabel i en eldosa. Brun kabel är ej synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.