Ska försöka gömma skarvningen med wagoklämmorna. Hur hade ni löst det?

Tanken är att sätta upp den in mot bänkbelysningen som bygger 20 mm.

Kopplingsdosa från Biltema med 22 mm bygghöjd var för stor och syns för mycket.
 
  • Elkablar skarvade med wagoklämmor under en bänkbelysning i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Naken FK är inte enligt reglerna. Skarven behöver vara i en dosa.
 
D Daniel 109 skrev:
Naken FK är inte enligt reglerna. Skarven behöver vara i en dosa.
Ok, finns det tunna dosor?

En kabellist borde ju hålla borta damm och fukt tillräckligt bra. Inte lika bra som en dosa dock.
 
Följ FK tillbaka till där den tittar fram från väggen och sätt dosan där. Dra ny kabel från dosan i kabellist och anslut i belysningen
 
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Följ FK tillbaka till där den tittar fram från väggen och sätt dosan där. Dra ny kabel från dosan i kabellist och anslut i belysningen
I bästa världar, ja! Alla gånger. Men nu har jag tyvärr ingen möjlighet att göra så. Då blir kopplingsdosan ännu mer synlig.
 
Nu är det ju så att man lever i de bästa världar och ska använda kopplingsdosa även om det blir fult. Annars tar du och ringer en riktig elektriker
 
  • Gilla
Willmanh
  • Laddar…
J Jensberglund skrev:
En skarvkoppling borde väl funka?

[länk]
Skulle det bli snyggare än en kopplingsdosa?? Och den skall användas med kabel, inte FK.
Vad är det för utrymme du sätter upp detta i?
 
J Jensberglund skrev:
I bästa världar, ja! Alla gånger. Men nu har jag tyvärr ingen möjlighet att göra så. Då blir kopplingsdosan ännu mer synlig.
Då får du tyvärr skaffa dig möjligheten. Det hade troligen varit enklare om du frågat tidigare.
Alla enkelisolerade ledare som syns på bild måste gömmas i rör, godkänd kabelkanal, kopplingsdosor eller installationsutrymmen i armaturen. De får inte ligga fritt åtkomliga eller i kontakt med byggnadsdelar.,
 
  • Gilla
Jensberglund och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ser ut som underskåpsarmatuter i ett kök
Korrekt, underskåpsbelysning.

Till er som skrivit nu. Ja, tanken är förstås att göra det rätt. Jag frågade er för att höra om det finns en bättre lösning än kopplingsdosa. Om det inte finns så får jag helt enkelt lösa det med kopplingsdosa.

Ledningarna som ni ser på bild ska såklart förläggas så de inte ligger fritt. Det är endast ihopkopplat i syfte att kunna visa för er hur kablarna ska gå och hur jag ska kunna gömma skarvningen på bästa sätt.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Mantla av en kabel och dra trådarna i röret till den kopplinsdosa som finns någonstans och klamra kabeln fram till armaturen, kabelmanteln får gå in i röret några cm.

Protte
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Den koppling Dublin tipsar om och sedan dubbelisolerad lampsladd till närmaste dosa är en rimlig lösning. För jag gissar att du inte kan lossa sladden från armaturen. Annars är det bättre att byta redan där.
 
Så här ser det ut åt andra hållet. Kabeln gick rakt in i gamla armaturen. Belysningen är nu bytt och transformatorn ligger på ett ställe längre bort. Därför jag har skarvat. Den svarta kabeln når nog fram till vita kabeln och där får jag sätta en kopplingsdosa.

Om det alltså inte fanns en bättre lösning.

@Bo.Siltberg, finns det alltså godkända kabellister att lägga FK i?
 
  • LED-belysning under köksskåp med synlig svart kabel och kopplingsdosa på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.