Hejsan,

För tre veckor sedan planterade vi en ligusterhäck i zon 3. Vi valde den vanliga varianten av liguster (ligustrum vulgare) och köpte barrotade plantor på 50-80cm. Fortfarande efter tre veckor är det många plantor som inte visar något livstecken medan andra är på väg att spricka ut för fullt. Är detta normalt eller skall jag betrakta plantorna som döda?

Planteringsdiket är ca. 45*50cm och helt fullt med Hasselfors E-jord.

Är det mitt tålamod som är för "klent"?
/Stefan
 
Jag tror det är tålamodet som brister, vänta lite till så ska du se att ligustern tar sig.
 
Vänta längre! Ligustern är inte så snabb som man tror!
 
Samma situation här, planterade för cirka 4 veckor sedan och har endast små knoppar på enstaka planta. Vissa plantor får man nog räkna med försvinner, brukar prova att böja grenarna lite nätt, är dom fortfarande sega och inte bryts finns det fortfarande liv i plantan.

Sen är det även så att vissa plantor är "senare" än andra, märker detta även på den delen av ligusterhäcken som jag satte i fjor.
 
Vi köpte köpte 70 meter 1,5 meters Vintergrön liguster som planterades hösten 2005 som vi tyckte var väldigt gles våren sommaren 2006, då vi ringde plantskolan sa dom att det kan ta väldigt lång tid innan den etablerar sig ordentligt så bara ha tålamod. Och bingo, i år så ser det väldigt fint ut, den tätnar för varje dag som går och inatt har det regnat ordentligt efter 1 dryg månad torka så det hjälper säkert till så att den får ordentlig fart.
 
Liguster är långsam, det kan ta månader innan alla plantor visar att de är i liv
 
Ok, tack för era lugnande svar :)
//Stefan
 
Jag hänger på Ligustertemat och undar om någon kunde lägga ut en detaljbild på bladen/löverket på Liguster.

Vi står i valet och kvalet mellan vad det ska bli för häck.
 
Hej Robert_Maria,

Sök på antingen Liguster eller "ligustrum vulgare" på Google's bildsökning så hittar ni bilder som visar hur både blad och färdig häck ser ut.
//Stefan
 
Hemmakatten
Personligen är jag väldigt förtjust i liguster. Det är en trevlig häck, enkel inget märkvärdig men passar just därför bra på många ställen. Dessutom går den att hålla smal. Hade den på flera ställen i förra trädgården som rumsdelare.

Nackdelen är att den är långsam, väldigt långsam. Den behöver dessutom klippas ner två ggr per år tills den nått önskad höjd. Varje gång klipper man ner den så att det bara är 10-15 cm ny skott kvar. De första 2-3 åren växer den som sagt mycket sakta, men sedan brukar den sätta fart.

Vintergrön liguster är inte alls lika härdig som vanlig liguster. Tror det är bara zon 1, ev. zon 2 som den vintergröna klarar. Det är nog bara i södra Sverige som den dessutom blir fin på vintern. Här i Sthlmstrakten har jag nog aldrig sett den.
 
Nja ... smal och smal ... den tål inte snömängder på vintern så man får snabbt ut och borsta av häcken om den inte skall vika sig när man har klippt den smal. Nu är den ju ganska tålig så om man borstar av den snabbt - även när den lagt sig ner - reser den sig snällt då den är ganska böjlig. Skall man ha en smal ligusterhäck brukar jag rekommendera att sätta den vid ett trådstaket och låta staketet stabilisera häcken. I annat fall bör man ha häcken bredare och med bra konisk form dvs bredare bas. Viktigt också att man klipper ner den rejält vid nyplantering och släpper upp den sakta så att botten blir stabil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.