Vi funderar på att göra en mindre utbyggnad av vårt hus genom att bygga in brokvisten med tillhörande ovanpåliggande balkong genom att "förlänga" takkupan.
Målet är att göra hallen mer rymlig och så får vi ett "läsrum" på ovanvåningen.

För detta hade vi tänkt ta fram både bygglovshandlingar och konstruktionsritningar och börjat kika på dessa tjänster och kan konstatera att det skiljer sig en hel del i pris...

Så vad är era erfarenheter av de som man ex. hittar på Blocket ?
Eller har ni andra tips och råd ?

Vi vet tämligen väl om hur vi vill att det skall se ut så vi behöver inte resonera om någon planlösning etc.
 
  • Tvåvåningshus med vit träfasad, en öppen brokvist och ovanpåliggande balkong med träräcken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Scout Scout skrev:
Vi funderar på att göra en mindre utbyggnad av vårt hus genom att bygga in brokvisten med tillhörande ovanpåliggande balkong genom att "förlänga" takkupan.
Målet är att göra hallen mer rymlig och så får vi ett "läsrum" på ovanvåningen.

För detta hade vi tänkt ta fram både bygglovshandlingar och konstruktionsritningar och börjat kika på dessa tjänster och kan konstatera att det skiljer sig en hel del i pris...

Så vad är era erfarenheter av de som man ex. hittar på Blocket ?
Eller har ni andra tips och råd ?

Vi vet tämligen väl om hur vi vill att det skall se ut så vi behöver inte resonera om någon planlösning etc.
Vad tycker du att det är värt med bygglovsritningar?
 
Mitt problem är ju att jag har svårt att värdera dem.
Priserna pekar ju både hit och dit.
Jag har tex på ett pris på 60 000... tycker jag att det är värt det... njae
 
Scout Scout skrev:
Mitt problem är ju att jag har svårt att värdera dem.
Priserna pekar ju både hit och dit.
Jag har tex på ett pris på 60 000... tycker jag att det är värt det... njae
60 000 är ju lite väl saftigt. Har för mig att man brukar beräkna att 5% av byggsumman utgör ritningar.

Jag ritar en del i CAD och skulle kunna kika lite närmare på om jag skulle kunna hjälpa dig till självkostnadspris och i utbildningssyfte. Har ritat mitt garage och ritningarna fick MVG på byggnadskontoret
 
Bygglovsritningar kan du göra själv, men vill man inte det ska det inte ta många minuter om det bara ska ritas det du vill ha utan att "tänka". Det är ju mer av en gestaltningsfråga och en ytplanering.
Sedan hade jag sett till att byggaren du använder tar fram k-handlingar innan startmötet. Så kan de jobba på det sätt de är bekväma.

Så har du underlag att kopiera så borde det väl inte a mer än 2h så kanske betala för 4 då. Sedan får man ju räkna in k i entreprenaden.
 
  • Gilla
Scout
  • Laddar…
S Svanteman skrev:
Bygglovsritningar kan du göra själv, men vill man inte det ska det inte ta många minuter om det bara ska ritas det du vill ha utan att "tänka". Det är ju mer av en gestaltningsfråga och en ytplanering.
Sedan hade jag sett till att byggaren du använder tar fram k-handlingar innan startmötet. Så kan de jobba på det sätt de är bekväma.

Så har du underlag att kopiera så borde det väl inte a mer än 2h så kanske betala för 4 då. Sedan får man ju räkna in k i entreprenaden.
Det verkar vara ett vettigt upplägg !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.