Var placerar man lämpligen blandningsventilen i ett system med vv-cirkulation till hus genom kulvert. Skall den sitta i pannrummet eller i huset? Helst vill jag ha den i pannrummet men förstår inte riktigt hur det fungerar ihop med vv-cirkulationen.
 
Jag satte den ute vid pannan hos svärfar.
Sen har jag temostat till VVC så att är det lagom varmt så snurrar inte pumpen
 
Självklart ska den sitta i pannrummet för att inte köra onödigt hett vatten genom kulverten. Returen ansluts på kalla sidan av slinga/beredare efter backventilen.

Sätt en termostat i huset som kör pumpen när vattnet är för kallt. Koppla gärna in ett tidur också som hindrar att pumpen går när du sover/är borta.
 
Du har ingen typ av schema så att jag förstår.
Det är alltid en fördel att ha förstått det hela när man skall diskutera med rörmokaren. Har en känsla av att de gör smidigaste lösningen, inte alltid den bästa.
 
Hm...

Jag som kommit fram till att blandningsventilen borde sitta inne i bostadsdelen?

Vårt system så blandas vattnet ute i pannrummet till 65 grader skickas in i kulvert till hus och sedan retur tillbaka till toppen på tanken. Detta har jag märkt markant sänker temperaturen i tanken när den är fulladdad. Ett dygn och tanken går från 80 -> 60-65g tack vare att varmvattnet då blandas till 65 och kommer tillbaka och kyler acc.

Jäkligt knepig lösning förra ägarna till huset gjorde.

Borde då inte blandningsventilen finnas inne i huset där varmvattnen tappas (först i slingan på vv i huset)? och när varmvatten inte tappas så går det tillbaka 80 grader (när det är fulladdat, minus kulvertförluster) till tanktoppen?



Blir tokig på detta =)
Måste få mina 3 kubik att räcka längre än 2-3 dagar för VV nu när värmen till huset är avstängd...


Vänl,,,
 
Daytrader skrev:
Hm...

Jag som kommit fram till att blandningsventilen borde sitta inne i bostadsdelen?

Vårt system så blandas vattnet ute i pannrummet till 65 grader skickas in i kulvert till hus och sedan retur tillbaka till toppen på tanken. Detta har jag märkt markant sänker temperaturen i tanken när den är fulladdad. Ett dygn och tanken går från 80 -> 60-65g tack vare att varmvattnet då blandas till 65 och kommer tillbaka och kyler acc.

Jäkligt knepig lösning förra ägarna till huset gjorde.

Borde då inte blandningsventilen finnas inne i huset där varmvattnen tappas (först i slingan på vv i huset)? och när varmvatten inte tappas så går det tillbaka 80 grader (när det är fulladdat, minus kulvertförluster) till tanktoppen?



Blir tokig på detta =)
Måste få mina 3 kubik att räcka längre än 2-3 dagar för VV nu när värmen till huset är avstängd...


Vänl,,,
Ja det bör räcka minst 10 dar. Under förutsättning att tankar, rör mm är välisolerat.

Vet inte hur du har kopplat men tappar man inget vatten borde inte blandningsventilen kunna späda på med kallt vatten, var skulle den extra volymen i så fall ta vägen?

Som jag skrev tidigare bör man ha både termostat och timer som begränsar tiden då vvc-pumpen går.
 
Matss skrev:
Ja det bör räcka minst 10 dar. Under förutsättning att tankar, rör mm är välisolerat.
När absolut ingen värme går ut i huset?
Hur mycker VV får man spola för att det ska räcka i 10dagar?

Jag har ju 3m3 och kan nog kanske duscha på fjärde dagen men då är det precis. Men då äringa rör isloerade än och där verkar det försvinna mycket.

Har man dubbla VV slingor känns dubbla blandar ventiler som ett måste.
En fruktan svärt stor skillnad på hur länge värmen i tanken varar. När jag bara körde med en sjönk de två översta termometrarna lika snabbt. Nu märks det jätte tydligt att man först tömmer värmen runt den första slingan och sen den sista
 
>Matss

Vad jag vet med de jag känner som har nyare "smartare" system så skall varmvattnet till familj liknande vår - 2 vuxna och 2 småbarn räcka 4-6 dagar beroende på hur mycket VV de använder. Vi får det räcka i 3 max med den inkopplingen som är nu och 4 dagar om jag stänger av VV cirkpumpen (får vänta länge då med varmvattnet...)

Så 1 dag borde jag få minst om blandningsventilen satt inne i huset - avskillt från den cirkulerande VV slingan -


acc -> blandningsventil 65 grader -> kulvert -> hus -> tappvarmvatten -> kulvert -> acc


Jag skulle vilja koppla det så här

(från pannrum det gradantal som finns i acc för tillfället:)
acc -> kulvert -> hus -> kulvert -> acc
...........................l
...........blandningsventil till 65grader
...........................l
......................tapp VV


Så alltså när varmvatten INTE används så cirkulerar värmen runt utan att kyla tanken med nebblandat VV.


Är jag ute och cyklar, please hit me =)


Vänl,,,
 
Daytrader skrev:
>Matss

Vad jag vet med de jag känner som har nyare "smartare" system så skall varmvattnet till familj liknande vår - 2 vuxna och 2 småbarn räcka 4-6 dagar beroende på hur mycket VV de använder. Vi får det räcka i 3 max med den inkopplingen som är nu och 4 dagar om jag stänger av VV cirkpumpen (får vänta länge då med varmvattnet...)

Så 1 dag borde jag få minst om blandningsventilen satt inne i huset - avskillt från den cirkulerande VV slingan -


acc -> blandningsventil 65 grader -> kulvert -> hus -> tappvarmvatten -> kulvert -> acc


Jag skulle vilja koppla det så här

(från pannrum det gradantal som finns i acc för tillfället:)
acc -> kulvert -> hus -> kulvert -> acc
...........................l
...........blandningsventil till 65grader
...........................l
......................tapp VV


Så alltså när varmvatten INTE används så cirkulerar värmen runt utan att kyla tanken med nebblandat VV.


Är jag ute och cyklar, please hit me =)


Vänl,,,

Du skulle ju få ändå större förluster med hetare vatten i kulverten. Kolla min skiss, det mesta vattnet går ej via beredaren utan in på kallsidan på backventilen. Endast det hetvatten som krävs för att ersätta förlusterna går via beredaren.

Man bör få ut ungerfär 7-8 m3 40-gradigt vatten ur en 3 m3-tank. Det blir 7-800 liter per dag i 10 dagar. Så mycket varmvatten är det få som förbrukar!

Men isolering är väldigt viktigt om inte tanken ska kallna snabbt. Det behövs 2-300 mm mineralull på tanken om man har en tank. Samma volym på flera tankar behöver ännu mer isolering för att inte ge större förluster.

Sen får det inte bakcirkulera genom pannan, inga oisolerade rör, termostatstyrd VVC osv.
 
  • DSC00962.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matss skrev:
Sen får det inte bakcirkulera genom pannan, inga oisolerade rör, termostatstyrd VVC osv.
Backventil? Skall man inte utnyttja det uppvärmda vattnet som finns i pannan?
Eller är det bättre att pannan hålls varm till nästa eldning?
 
solo_innova skrev:
Backventil? Skall man inte utnyttja det uppvärmda vattnet som finns i pannan?
Eller är det bättre att pannan hålls varm till nästa eldning?
Jo men det får inte cirkulera bakvägen (från toppen på tanken till pannan) men andra vägen kan det cirkulera även med backventil, Vilket det är bra om det gör..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.