Hej! Jag är i processen att slipa och behandla alla mina gamla hundraåriga furugolv, samt en vacker gammal trappa. Har anlitat ett företag som har slipat rent allting (det var täckt med hårda limrester och plastmatta), och som själva rekommenderar att vi använder lack som efterbehandling. Jag har dock valt nån form av lut och hårdvaxolja istället, då jag vill bevara känslan av träet så mycket som det går. Helst hade jag velat ha intrycket av ett såpat golv som drar lite åt det gråa hållet, men har inte tid för det arbetet, och vill ha mer tåliga golv. Vill gärna ha någorlunda ljusa golv, men är rädd för att det ska kännas för vitt och onaturligt. Det är ganska mycket rött kärnvirke i våra plankor, och vill gärna motverka att det ser för rött ut, samt att det gulnar, vilket är varför jag tänkt börja med lut. Hade önskat att det företaget som ska göra jobbet hade gjort ordentliga provrutor så att jag kan se hur resultatet blir av tex kombinationen neutral lut/neutral hårdvaxolja, vitlut/ neutral hårdvaxolja eller neutral lut/hårdvaxolja med vitt pigment, men de har bara målat på små områden på plankbitar som totalt skiljer från varandra i färg pga väldigt olika mängder kärnvirke, och dessutom är det ganska kladdigt, så det känns rätt omöjligt att fatta ett genomtänkt beslut. De har väldigt mycket att göra, och verkar inte villiga att göra om och måla på större områden, och jag undrar bara om det är någon av er som har några tankar eller kanske bilder som visar hur ni har gjort? Hur mycket skiljer förresten neutral lut och vitlut?? Förstår att det är lite av ett minfält med många olika idéer och åsikter, och resultat som beror på en stor mängd faktorer, men jag är nyfiken. Har tänkt köra med Osmos produkter.
 
  • Nybehandlade furugolv med varierande ådring och knutar, ljusa toner utan synlig gulning eller rött kärnvirke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ullemont
  • Laddar…
Hur har det gått? Går med precis samma funderingar men gällande köksluckor. Gjorde några tester men får inte ihop det. Lut blir vackert ljust men med applicering av hårdvaxolja (både neutral och med vita pigment) blir den ytan som var lutad mörkare än en obehandlad yta.
 
  • Träpanel testad med lut och hårdvaxolja, visar färgskillnader mellan behandlade och obehandlade ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel testad med olika ytbehandlingar: lut och hårdvaxolja, uppmärkt med resultaten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ullemont ullemont skrev:
Hur har det gått? Går med precis samma funderingar men gällande köksluckor. Gjorde några tester men får inte ihop det. Lut blir vackert ljust men med applicering av hårdvaxolja (både neutral och med vita pigment) blir den ytan som var lutad mörkare än en obehandlad yta.
Jo, så blev det för mig när jag körde neutral lut och neutral hårdvaxolja. Men vitlut har gjort träet ordentligt vitt. Om jag sedan kör neutral hårdvaxolja på vitluten, blir det något mörkare, men fortfarande ljusare än innan jag la på vitluten.. Vitlut + vitfärgad hårdvaxolja gör träet väldigt ljust. Jag har använt Osmos produkter, antar att det skiljer mellan olika fabrikörer, samt även vad det är för trä som ska behandlas, ålder etc..
I slutändan valde jag vitlut och neutral hårdvaxolja till mina golv. Kan inte påstå att jag fick det resultat jag önskade, men det blev ok.
 
T Tptfm skrev:
Jo, så blev det för mig när jag körde neutral lut och neutral hårdvaxolja. Men vitlut har gjort träet ordentligt vitt. Om jag sedan kör neutral hårdvaxolja på vitluten, blir det något mörkare, men fortfarande ljusare än innan jag la på vitluten.. Vitlut + vitfärgad hårdvaxolja gör träet väldigt ljust. Jag har använt Osmos produkter, antar att det skiljer mellan olika fabrikörer, samt även vad det är för trä som ska behandlas, ålder etc..
I slutändan valde jag vitlut och neutral hårdvaxolja till mina golv. Kan inte påstå att jag fick det resultat jag önskade, men det blev ok.
okej! Tack för uppdatering. Har du möjligtvis en bild?
 
ullemont ullemont skrev:
okej! Tack för uppdatering. Har du möjligtvis en bild?
 
  • Trappa av obehandlat trä med synliga ådringar och knutar i en inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat ljust trägolv med synliga kvistar i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat obehandlat furugolv i ett rum med nyspacklade väggar redo för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ullemont
  • Laddar…
ullemont ullemont skrev:
okej! Tack för uppdatering. Har du möjligtvis en bild?
På den sista bilden är det ett nylagt grangolv, övriga är på hundraårigt furugolv/trapp, så det skiljer ju rätt mycket. Är inte helt förtjust i de starka kontrasterna från allt kärnvirke i furugolvet, men antar att det inte finns så mycket att göra åt det nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.