G Guson skrev:
Jag tänkte mig i första hand att fläkten suger ner övervåningens luft eftersom det var självdrag men det kan förstås lika gärna bli som BirgitS skriver att luften går uppåt, tex om man startar en köksfläkt eller badrumsfläkt på övre planet. Jag skulle försökt isolera källarens ventilation genom att ha alla dörrar mot trapphuset "täta". Ditt förslag med de gröna passagerna är bra men jag skulle personligen sätta frånluft i verkstaden (och tvättstugan) och tilluft i förrådet och gillestugan för att eventuellt "luktstarka aktiviteter" som målning inte skall ventileras ut genom klädförrådet/förrådet.
Då är jag helt med nu hur du/ni tänker.
göra det bästa av situationen för att behålla luften nere i källaren och att varje plan ska hantera sin egna luft.
Smart input på verkstaden!

Stort tack för din input! Uppskattas :D
 
Hej igen :)

Vi har haft möjligheten att undersöka hur vi ska få till ventilationen innan vi flyttar in och kommer fortfarande gå enligt vår plan från första början och skulle uppskatta lite tips och idéer då vi stött på lite utmaningar :)

Bifogad bild från källaren på fönstret med mått.

Fönstren ligger under marknivå och från utsidan är det utgrävt för dessa fönster sedan huset byggdes och dessa fönster finns i 2 av följande rum, Gillestuga och verkstad, så det saknas i tvättstugan samt rummet på andra sidan.

Oavsett vad så måste vi nog gräva på två ställen för att få till frånluft i tvättstugan och i rummet på andra sidan under marknivå ca 30cm.

Här kommer alternativen:

1. Kan man sätta dit 2st fönsterventiler på befintliga fönster och är dessa tillräckliga för luftflödet? Eller har ni några andra alternativ?
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...-spaltventil/fonsterventil-pax-bw-20/p-683181

2. Behålla fönstren och endast gräva för 2 hål för resterande ventilation?

3. Byta ut fönstren till? Och gräva för 2 hål?

Tacksam för svar :)
 
  • Källarfönster under marknivå med röda märkningar på mått för ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.