H håbbe1961 skrev:
Den bör ha ett visst grundtryck, kanske 1.5 bar.
0,5 bar är mer lagom.
 
  • Gilla
felixnh
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Den som useless ringat in är rätt , öppna den lite, håll koll på manometern, den ska stiga sakta upp till ca 1,2 bar, det med rakt rör över kV och VV , på VV-sidan är det kors , kan vara en termoventil som blandar där, men kanske lite udda typ mot i dag-
Japp funkade! Stort tack för bekräftelse och igen stort tack Useless för hjälpen. Trodde vi skulle få sova en natt i kyla (-10 här) men verkar som att vi inte behöver det tack vare er hjälp!
 
Tänk på att ni kan behöva lufta elementen igen nu när ni har fått upp trycket. Håll koll under tiden och efterfyll så inte trycket blir för lågt.
 
  • Gilla
felixnh
  • Laddar…
Har uppstått ett ytterligare problem och det är att cirkulationspumpen har börjat låta/vibrera. Misstänker att det kan ha kommit in luft. Så ännu en nybörjarfråga - någon som vet hur man avluftar denna?
 
  • Gilla
0815
  • Laddar…
Lossa på 50:öringen ( kallas så ) skruv i ändan på pumpen så luftar den, det sprutar inte , några droppar , en skurtrasa under.
 
Det brukar räcka med att stoppa den så försvinner luften iväg. I alla fall för mig.
 
  • Gilla
felixnh
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Lossa på 50:öringen ( kallas så ) skruv i ändan på pumpen så luftar den, det sprutar inte , några droppar , en skurtrasa under.
tack! Är det kopparskruven? Ska den skruvas med eller mot pilens riktning?
 
D Daniel 109 skrev:
Det brukar räcka med att stoppa den så försvinner luften iväg. I alla fall för mig.
Testar!
 
I mitten skruven som en vanlig gänga
 
D Daniel 109 skrev:
Det brukar räcka med att stoppa den så försvinner luften iväg. I alla fall för mig.
Beror helt på hur den är monterad, på rör i våg eller vertikalt., stor skillnad.
 
J jonaserik skrev:
I mitten skruven som en vanlig gänga
tack! Pumpen påslagen eller av? Körde med den avslagen nu men kom inget vatten. Vågar jag köra med den igång?
 
Bara gasa på och kör ett tag på 3:an om den står på 2:an och lätta på skruven, se till att det finns tryck.
 
J jonaserik skrev:
Bara gasa på och kör ett tag på 3:an om den står på 2:an och lätta på skruven, se till att det finns tryck.
J jonaserik skrev:
Bara gasa på och kör ett tag på 3:an om den står på 2:an och lätta på skruven, se till att det finns tryck.
Ah körde på 1an, kom inget vatten. Testar på 2an eller 3an då!
 
Stort tack alla! Nu har vi värme igen. Det sista som saknades var vatten i röret till cirkulationspumpen, fyllde på med nytt och därefter kunde jag även lufta. Jättetack alla!
 
  • Gilla
Håbbe01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.