Hej!


Jag håller just nu på att komplett lista med alla arbetsmoment (stora som små) som sker vid byggnationen av ett nytt lösvirkes hus. Planen är att jag ska använda denna lista för att kartlägga alla moment som jag behöver inhandla entreprenörer för vid byggnationen av ett hus.

Tänkte höra med den kollektiva kunskapen här om vad jag har missat. Alla tips om arbetsmoment jag glömt uppskattas varmt! Listan är inte komplett ännu då jag har kört fast, ska göra mer research i dagarna men tänkte testa lyckan här först. Stort som smått får ni gärna påpeka!

Har drömmen att inom en snar framtid bygga ett helt nytt hus med delad entreprenad så behöver verkligen alla tips och erfarenheter jag kan få!

636d867b8cc1f2bbbd6fe8c8d7f66a36.png
 
Eldstad?
 
Karrock
Hej, några tankar nedan.

Hur tänker du med utvändig målning och utvändiga plåtarbeten? Plåt på/vid tak och runt fönster tex.

I eldragning och vattendragning ingår även avlopp? (enskilt som ska anläggas eller kommunalt som ska till anslutningspunkt?) Med el, tar du även med tomrör för optofiber på rätt plats? Är vatten kommunalt eller ska en brunn borras? Ska värmebrunn borras?

I grundläggning har du både underarbetet beroende på tomten (sprängning, pålning, lättfyllning, utfyllnad, schaktning) och anläggandet av grusbädd, isolering, formbygge, armering, installationer och gjutning?

Grov- finplanering av tomt inkl uppfart.

Elektrikern kommer väl både och drar slang när väggarn är öppna och sätter apparater när det är målat/tapetserat. Men listan kanske är för vilka kontakter du behöver ta, snarare än om de utförs samlat eller delat.

Köksmontage och liknande fast inredning. Garderober tex.
 
Karrock Karrock skrev:
Hej, några tankar nedan.

Hur tänker du med utvändig målning och utvändiga plåtarbeten? Plåt på/vid tak och runt fönster tex.

I eldragning och vattendragning ingår även avlopp? (enskilt som ska anläggas eller kommunalt som ska till anslutningspunkt?) Med el, tar du även med tomrör för optofiber på rätt plats? Är vatten kommunalt eller ska en brunn borras? Ska värmebrunn borras?

I grundläggning har du både underarbetet beroende på tomten (sprängning, pålning, lättfyllning, utfyllnad, schaktning) och anläggandet av grusbädd, isolering, formbygge, armering, installationer och gjutning?

Grov- finplanering av tomt inkl uppfart.

Elektrikern kommer väl både och drar slang när väggarn är öppna och sätter apparater när det är målat/tapetserat. Men listan kanske är för vilka kontakter du behöver ta, snarare än om de utförs samlat eller delat.

Köksmontage och liknande fast inredning. Garderober tex.
Hej! Tack för input, jag har lagt till plåtarbeten i listan nu! Har senaste veckan jobbat lite mer på den och är uppe i 30 + moment.

Ang. Grundläggning är det en väldigt generell punkt jag har lagt till, ska uppdatera denna också med dina förslag!


Listan är/var ett första utkast på moment som behöver göras, mest för att jag har framtida planer på att upprätta en byggnad via delad entreprenad. Så jag ville framförallt kunna kostnadsberäkna och veta vilka hantverkare som skulle involveras. Dina tips har hjälpt mig enormt, och det tackar jag för!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.