Hej.
Jag arbetar på ett byggföretag och vår arbetsgivare vill att vi ska renovera ett hus med fasad av eternit. Han har frågat ett saneringsbolag som informerat honom att man kan montera en vind duk och på det fasadisolering för att hindra att asbest tar sig ut. Stämmer detta? Han tycker att vi ska göra det utan att ta in ett saneringsbolag.
 
Rent tekniskt borde det funka, men varför skulle man vilja bygga in eterniten?
 
  • Gilla
Dib81
  • Laddar…
Ja det kan man göra och det strider inte mot några regler. Så länge man inte bearbetar eterniten krävs inga speciella tillstånd, tex borrar hål. Vilket kan vara svårt men inte omöjligt.
 
  • Gilla
Dib81
  • Laddar…
useless useless skrev:
Rent tekniskt borde det funka, men varför skulle man vilja bygga in eterniten?
Han vill spara pengar
 
H huggan skrev:
Ja det kan man göra och det strider inte mot några regler. Så länge man inte bearbetar eterniten krävs inga speciella tillstånd, tex borrar hål. Vilket kan vara svårt men inte omöjligt.
Vad ska göra istället för att borra?
 
Vet inte hur fasaden ser ut, kanske inte går utan att borra men då blir det tillståndspliktigt och ska göras av företag med tillstånd och anmälan ska skickas till AMV.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
H huggan skrev:
Vet inte hur fasaden ser ut, kanske inte går utan att borra men då blir det tillståndspliktigt och ska göras av företag med tillstånd och anmälan ska skickas till AMV.
Ok, jag förstår.
Tack så mycket
 
Asbest tar sig inte ut, det är bara farligt vid bearbetning så troligen menar han att asbesten kan sitta kvar för att spara pengar Hur ska ni kunna montera något utan att bearbeta asbesten?
Tänker att din chef inte bör uppmuntra till arbetsmiljöbrott.
 
  • Gilla
Dib81
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Asbest tar sig inte ut, det är bara farligt vid bearbetning så troligen menar han att asbesten kan sitta kvar för att spara pengar Hur ska ni kunna montera något utan att bearbeta asbesten?
Tänker att din chef inte bör uppmuntra till arbetsmiljöbrott.
Han tänker att vi ska använda spikpistol istället för skruvar!
 
Dib81 Dib81 skrev:
Han tänker att vi ska använda spikpistol istället för skruvar!
Det är ändå bearbetning. Inte för att jag tror att det är någon större risk på ett engångsjobb men det kan likväl hända flera gånger och lagen är tydlig.
 
  • Gilla
Dib81
  • Laddar…
Dib81 Dib81 skrev:
Han tänker att vi ska använda spikpistol istället för skruvar!
Intressant, då kommer plattorna spricka….med troligt ras bakom duken. Känns inte så seriöst :rolleyes:
 
  • Gilla
Dib81
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Intressant, då kommer plattorna spricka….med troligt ras bakom duken. Känns inte så seriöst :rolleyes:
Tyvärr han tänker så, jag är lärling och min arbetsledare vill inte jobba med asbest och min chef är 85 år gammal han tänker på ingenting bara göra så.
 
Dib81 Dib81 skrev:
Tyvärr han tänker så, jag är lärling och min arbetsledare vill inte jobba med asbest och min chef är 85 år gammal han tänker på ingenting bara göra så.
Skönt att din arbetsledare har samma tankar som dig. Stå på er!
 
  • Gilla
Dib81
  • Laddar…
Chefen kan väl sanera eterniten. Det hinner ju inte skada honom innan han trillar av pinn. ;)
Det är extremt (dum)snålt att bygga in eternit. Det blir ett elände om någon vill bygga om något i framtiden. Mindre möjlighet att bli av med huset om det kommer fram vid en försäljning med andra ord.
 
  • Gilla
Dib81
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Chefen kan väl sanera eterniten. Det hinner ju inte skada honom innan han trillar av pinn. ;)
Det är extremt (dum)snålt att bygga in eternit. Det blir ett elände om någon vill bygga om något i framtiden. Mindre möjlighet att bli av med huset om det kommer fram vid en försäljning med andra ord.
Hahaha, vi tänkte så :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.