A
FredrikR FredrikR skrev:
Jag har blivit serverad overkligt god lunch 2 dagar på raken.
Igår lasagne, och friterad sej, passar inte ihop jag vet men när nåt ser gott ut måste man prova.
Idag kalops och drumsticks med het sås, båda var ruggigt goda.
Återstår att se vad morgondagen har att erbjuda. :cool:
lasagnen och sei... :thinking:
Ja med inlagda rödbetor till..
Skål på den med en god iskall (y);)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
EddieHansson
raveper raveper skrev:
Fattas ett stekt ägg eller två bara.
Jo för i tiden så skulle det ha gjort det för min del också, men numera väljer jag bort det.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Varför då? Det är ju gott.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Blodsoppen
Det blev pyttipanna här med. Hade lite gammal rostas över i frysen. Mycket lök, och även morot blev det. Det blev så det räcker till lunch imorgon också.
 
A
raveper raveper skrev:
Varför då? Det är ju gott.
Jo men vissa har magen eller insikten om kolesterolet..
vet inte vad detta gäller men för egen del så är kokta ägg ett nej... Men fuskar ibland.. Då blir det inte kul... Med 2 brock på magmunnarna....:confused:
 
  • Ledsen
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson
raveper raveper skrev:
Varför då? Det är ju gott.
Har slutat äta kött, ägg och mölk och sånt från djurriket den många många år :) Ganska trevligt att numera kunna köpa färdigmat att plocka fram då man är för trött/sjuk för att laga något mer ordentligt... Men nu hamnar vi lite OT, kanske.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
EddieHansson EddieHansson skrev:
Har slutat äta kött, ägg och mölk och sånt från djurriket den många många år :) Ganska trevligt att numera kunna köpa färdigmat att plocka fram då man är för trött/sjuk för att laga något mer ordentligt... Men nu hamnar vi lite OT, kanske.
ingen fara med OT.
mat är mat i alla dess former och slag.
Går det att äta, dricka, bli sugen på så passar det i tråden (y)
 
  • Gilla
dilemma och 2 till
  • Laddar…
A
EddieHansson EddieHansson skrev:
Har slutat äta kött, ägg och mölk och sånt från djurriket den många många år :) Ganska trevligt att numera kunna köpa färdigmat att plocka fram då man är för trött/sjuk för att laga något mer ordentligt... Men nu hamnar vi lite OT, kanske.
strongt.. jag hade aldrig kunnat överge kött eller ägg mm..
Så det ska du ha en klapp för..
Även om jag håller mig till att äta av djur..
Har inte en aning om hur vegan mat smakar..

Är jag korrekt ute där eller heter det annat?
vegetariskt är väl vissa saker från djurriket?
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson
Maskintok skrev:
strongt.. jag hade aldrig kunnat överge kött eller ägg mm..
Så det ska du ha en klapp för..
Även om jag håller mig till att äta av djur..
Har inte en aning om hur vegan mat smakar..

Är jag korrekt ute där eller heter det annat?
vegetariskt är väl vissa saker från djurriket?
Stämmer. Veganskt är helt utan ingredienser från djur, däri även ägg och mjölk osv som vegetarianer ofta äter. Ibland ser man ovo-vegetarisk eller lakto-ovo-vegetarisk på förpackningar vilket betyder att de innehåller ägg eller mjölk+ägg.

Kan ju nämna att inspiration från matlagnings-trådar alltid är kul :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
EddieHansson EddieHansson skrev:
Stämmer. Veganskt är helt utan ingredienser från djur, däri även ägg och mjölk osv som vegetarianer ofta äter. Ibland ser man ovo-vegetarisk eller lakto-ovo-vegetarisk på förpackningar vilket betyder att de innehåller ägg eller mjölk+ägg.
åh fan..
Där fick man lära sig mer..
Jag har en systerdotter som var mjölkprotein allergiker som liten..
Jag gjorde lasagne på havremjölk..
Och sedan hittade jag rismjölk... helt otroligt underbart att kunna baka sockerkaka åt henne och göra tårta.. hon var 4 år när hon fick sin första hembakade födelsedagstårta av sin morbror... Det var ren glädje att se...

Ja nu stymmlade jag iväg lite men minnen kommer upp ibland :crysmile:
 
  • Gilla
  • Älska
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Jag äter allt som går att äta förutom en sak som ger mig kväljningar... ÄGG. :sick::sick: Så fruktansvärt vidrigt och extra vidrigt om det är kokt
 
  • Haha
  • Gilla
2
  • Laddar…
A
P Pappa1986 skrev:
Jag äter allt som går att äta förutom en sak som ger mig kväljningar... ÄGG. :sick::sick: Så fruktansvärt vidrigt och extra vidrigt om det är kokt
Det var värst..
Jag har svårt med ostron eller sniglar..
Men oxtunga går bra..
oxsvans soppa fick man ganska ofta som liten.. minns än idag hur den låg i vatten och plaskade efter slakten.. det är nerverna som gör att den påminner om en ål i badbaljan..
 
  • Haha
skoge
  • Laddar…
Ägg är ingen fara för kolesterolet, åt lchf i typ 2år och åt minst 2ägg oftast 4 om dagen, aldrig haft så bra värden som då (är på koll 1ggr/år)


Edit: eller rättare sagt för mig och till den övriga kosten var det ingen fara
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Ägg är ingen fara för kolesterolet, åt lchf i typ 2år och åt minst 2ägg oftast 4 om dagen, aldrig haft så bra värden som då (är på koll 1ggr/år)
Är det inte "hero" som äter 17 ägg om dagen?
Det skulle jag aldrig tåla..
Men äggröra går bra med bacon... (y)
 
EddieHansson
Något som jag älskar numera, men som jag oälskade som liten är brysselkål med en klick smör (margarin).

Här är gårdagens curry-havreris med kokta grönsaker. Faktiskt första gången vi har havreris. Himla gott .
 
  • Tallrik med curry-havreris och kokta grönsaker, toppad med smör och kryddad brysselkål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.