Jag har varit i kontakt med diverse konsumentrådgivningar och fått ett antal svar, så bilden är ganska klar, men ändå undrar jag om någon av er har någonting att lägga till. Det gäller köp av ett fönster, on-line, hos ett känt byggvaruföretag.

Men låt oss börja ärendet baklänges. Det här är det senaste ilskna mejlet som jag skrev till företaget som inte vill acceptera att jag häver köpet pga kraftig försening.

"Kärnan i frågan är KRAFTIG FÖRSENING AV LEVERANSEN.

Ingenting annat. Om jag beställer en födelsedagstårta från bageriet och bageriet meddelar att tårtan kan levereras först efter födelsedagen, så är detta inte ett reklamationsärende, utan kunden äger rätten att frånträda från köpet, dvs. häva köpet pga förseningen.Detta gäller även om det står ett speciellt namn på tårtan, så att det handlar om beställnings/tillverkningsvara.

Nu handlar det inte om vare sig beställnings/tillverkningsvara, utan om en vara som finns i ert ordinarie sortiment. Det är lika lite beställningsvara/tillverkningsvara, som en bil skulle vara. En bil som finns i ordinarie sortiment, men inte i lagret hos företaget måste beställas.

Men varan, dvs. bilen, förvandlas inte därigenom till vare sig beställningsvara eller tillverkningsvara. Om bilen inte kan levereras inom 30 dagar från beställningen, eller inom den överenskomna tiden, så har kunden rätt att häva köpet.

Kunden behöver inte acceptera leveransen flera månader efter det överenskomna datumet, utan kunden har rätten att häva köpet pga försenad leverans.

Det samma gäller det aktuella fallet. Det borde inte vara svårt att fatta det. Leveranstiden var överenskommet till 30-40 dagar, det kunde ni inte hålla, och när jag fick veta att leveransen skulle bli kraftigt försenad, så meddelade jag att jag vill häva köpet.

Jag behöver inte ett fönster mitt i vintern, då fönstret inte kan installeras - lika lite som jag behöver en födelsedagstårta efter födelsedagen.

Det är inte enbart leverantören/försäljaren som har rättigheter, även vi kunder har rättigheter. Det borde även du förstå.

Jag har informerat er per mejl ang. gällande bestämmelser och lagar. Innehållet i mejlet var följande (informationen kommer från en jurist):

"Inledning
Jag tolkar din fråga som att du har köpt i egenskap av privatperson för ändamål utanför näringsverksamhet. Din fråga aktualiserar huvudsakligen konsumentköplagen (KKöpL).
Utredning

Enligt 1 § KKöpL är lagen tillämplig då en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet köper lös egendom av en näringsidkare. Det framgår av 2 § KKöpL att lagen tillämpas även på varor som beställs för tillverkning. Som huvudregel ska leverans ske inom 30 dagar från att avtal ingåtts, men detta kan ändras genom avtalet, något som följer av 5 § KKöpL. Säljaren anses enligt 9 § KKöpL vara i dröjsmål om köpeobjektet inte levereras inom den avtalade tiden och detta inte beror på köparen. Av 10 § KKöpL följer att köparen i detta läge får innehålla betalningen i enlighet med 11 § KKöpL, kräva att säljaren fullgör köpet eller häva köpet enligt 12 och 13 §§ KKöpL och eventuellt kräva skadestånd enligt 14 § KKöpL. Köparen får häva köpet om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för vederbörande eller om det angetts i avtalet att ett tidsenligt avlämnande är en förutsättning för att ingå avtalet. I 13 § 3 st. KKöpL anges att avtalet även kan hävas köparen begärt att säljaren som är i dröjsmål ska fullgöra avtalet och varan inte avlämnats inom skälig tid efter att kravet framställts. Bedömningen av vad som är skäligt ska i detta fall göras utifrån omständigheterna i fallet.
"

Jag har också meddelat er att jag kan gå med på en kompromiss som betyder att varan levereras till er affärslokal i Bromma och jag hämtar den därifrån senare under våren.


Jag har meddelat till er leveransadressen per telefon. Den adressen som du nämner är faktura-adressen."

Bakgrunden till ärendet är att jag beställde ett fönster den 23. spetember och företaget angav då leveranstiden till 30-40 dagar. Fönstret ingår i deras ordinarie sortiment, det är inget specialtillverkat fönster. Jag var tvungen att betala det direkt vid beställning.

I slutet av oktober tog jag kontakt med företaget igen och undrade när varan skulle levereras. Företagt påpekade att det hade ju meddelats att leverensen kan ta 30 - 40 dagar.

Vad jag då inte visste var att de hade skickat i början på oktober ett nytt mejl till mig och meddelat att varan kommer att levereras försenad, nämligen först strax före julen. Det mejlet hade hamnat i spam-filtret. När jag sedan direkt i början på november rensade spam-filtret, så hittade jag mejlet och meddelade företaget meddetsamma att jag häver köpet pga den kraftiga förseningen. Det låter sig inte göras att installera ett fönster mitt i vintern i ett fritidshus där ingen bor och allt är insnöat.

Numera vet jag att jag borde enlig lagen ha krävt omedelbar leverans samt satt en frist och meddelat att om varan inte är levererad inom fristen, så häver jag köpet.

Men enligt lagen är det också möjligt att häva köpet direkt när det är klart att leveransen blir kraftig försenad.

Jag har varit till och med medgörlig och varit beredd att acceptera leveransen till deras fysiska affär i Bromma.

Men nej - företaget envisas med att alla varor som de inte har i sin fysiska affär är beställningsvaror/tillverkningsvaror och köpet kan inte hävas även om leveransen skulle dröja flera år. De vägrar att leverera till den nämnda fysiska affären och vill nu leverera varan till helt fel adress - där det inte finns en kotte som kan ta emot varan. Då vill de leverera utan kvittens...

Så vad råder ni mig till och vilka scenarier ser ni framför er? Jag tänker i följande banor:

1. Jag vägrar att ta emot varan (kan inte åka till fritidsfastigheten utan bil mitt i vinter och vill inte ha ett nytt fönster liggandes ute i snön hela vintern) och de struntar i det, jag har ju redan betalat. De levererar varan och kastar den ut från bilen där den sedan får ligga på vägrenen.

2. Jag vägrar att ta emot varan och den går därmed i retur (det är posten som skall leverera den) och företaget behåller allt som jag har betalat som skadestånd. Och säljer sedan fönstret till en annan kund och får således nästan dubbelt betalt...

3. Jag tar emot varan och fortsätter att hyra den lagerlokalen, som jag nu har tömt och som skulle bli uppsagd till sista januari. Enda platsen där jag kan ha fönstret fram till nästa sommar. Det blir en extra kostnad för mig, och hyran för lokalen är inte låg. Vete katten hur jag får ett fönster på 54 kg ned till källaren..

Eller har ni några andra tankar? Tacksam för kloka svar.
 
Skicka ett krav på återbetalning om X kronor senast den Y datum på grund av hävt köp av order Z.

Leverantören kan nu antingen bestrida kravet, betala eller totalt skita i det hela. Om de skiter i det hela väntar du in datum Y, och begär då betalningsföreläggande via Kronofogden.

Om de bestrider kravet och du betalt med någon form av kredit, exempelvis kreditkort, så kan du rikta kravet till kreditgivaren.

Om inget av detta hjälper återstår nog dessvärre att stämma dem.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Tack för svaret,
det mest akuta problemet är nu att posten skall leverera fönstret under denna vecka. Och då kommer frågan; vad gör jag nu och hur blir det sedan?

Vägrar att ta emot varan och kräver på återbetalning? Hittills har de vägrat att gå med på att jag häver köpet, vilket skullle betyda att de tar varan tillbaka och återbetalar mina pengar.

När varan nu är redan hos posten och är leveransklar, då är det ännu mindre troligt att de går med på att jag häver köpet.

Det är läget nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.