Jag tror att det är bra att isolera under för att rikta så mycket värme uppåt som möjligt.

Sedan är det nog vettigt att ha något smart system som bara ökar värmen vid snöfall, annars kommer det dra onödigt mycket energi.

/Jeppson
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
175 w/m2 är nog behövligt för att snabbt få loss is och snö. Sedan stänger man av. Det gör man inte med huset….

Om man väger priset för värmen mot ett fall och bruten lårbenshals så är värmen billig.
Protte
Blir nyfiken på hur systemet är uppbyggt i praktiken.. Är markvärmekretsen fylld med någon form av sprit och sen värmeväxlar du retur från t.ex fjärrvärme ut i marken?
 
T Thomas' skrev:
Ungefär lika vettigt som att ha golvvärme i garaget...
Golvvärme i garaget är guld när man ska skruva, en kompis har det och det är ren lyx att vara där och meka :)
 
  • Gilla
Haroch och 4 till
  • Laddar…
Fundera på om du behöver hela ytan uppvärmd eller om det räcker med två (fyra?) hjulspår till carporten och en liten stig från gatan till ytterdörren
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
Blir nyfiken på hur systemet är uppbyggt i praktiken.. Är markvärmekretsen fylld med någon form av sprit och sen värmeväxlar du retur från t.ex fjärrvärme ut i marken?
Jag har direktverkande el. Bor låååångt ifrån fjärrvärme.
Förbrukningen är ju inte ens i närheten vad daglig motorvärmare på bilen drar.

Protte
 
  • Gilla
Jeppson och 1 till
  • Laddar…
Klart du ska skaffa markvärme. Troligtvis kommer den inte gå många timmar i månaden och några tusenlappar för att alltid ha isfritt runt huset skulle jag lätt betala per vinter.

Kan du dessutom nyttja returen i fjärrvärmenätet och få ner taxan är det ännu mer självklart att köra tycker jag.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Jag har direktverkande el. Bor låååångt ifrån fjärrvärme.
Förbrukningen är ju inte ens i närheten vad daglig motorvärmare på bilen drar.

Protte
ja då förstår jag. Blandade ihop med trådstartaren. Låter som en bra lösning att använda det just för islossningen. Minns du vilken kabel du har?
 
  • Gilla
buddy 6
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det där är en bra idé!
Problemet är att komma åt returvärmen i gatan.
Värmeverk har problem med för höga returtemperaturer och måste kyla bort MegaWatt på taket vissa tider på året.
Men kan man få ett godkännande att ta energin från eget FV- retur som i snitt håller drygt 30 grader, via värmeväxlare till en slinga i marken med brine så är det Win/Win för värmeverk och dig.
Du får gratis uppvärmd uppfart och du hjälper till att sänka temp i FV nätet.:geek:
Vänta nu lite här, vilka värmeverk kyler bort höga temperaturer på vintern? Fundera lite på vad du skrivit och återkom.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tror inte det räcker att det är 20 år sedan det är installerat.
Det är så gammalt att båda ändar på kabeln ansluts.

Protte
 
T TrädgårdsBjörnen skrev:
Klart du ska skaffa markvärme. Troligtvis kommer den inte gå många timmar i månaden och några tusenlappar för att alltid ha isfritt runt huset skulle jag lätt betala per vinter.

Kan du dessutom nyttja returen i fjärrvärmenätet och få ner taxan är det ännu mer självklart att köra tycker jag.
Enligt de som levererar fjärrvärme så är det inte returen de nyttjar utan det sätter dit en växlare i fjärrvärmecentralen
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Karl.s Karl.s skrev:
Fundera på om du behöver hela ytan uppvärmd eller om det räcker med två (fyra?) hjulspår till carporten och en liten stig från gatan till ytterdörren
Du har nog rätt, kan nog minska ner ganska många kvm
 
En granne med lång, brant backe upp till huset monterade markvärme och lade stenläggning strax innan snön kom, de lade två långa slingor (tur och retur för vardera slingan) i hjulspåren. Det är vad de behöver för att få upp bilen...

Jag har en liknande situation, men inte någon kurva i backen. Jag tar sats och backar upp med fyrhjulsdriften påslagen (huvuddelen av vikten nedåt i backen). Inte lika lyxigt...
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En granne med lång, brant backe upp till huset monterade markvärme och lade stenläggning strax innan snön kom, de lade två långa slingor (tur och retur för vardera slingan) i hjulspåren. Det är vad de behöver för att få upp bilen...

Jag har en liknande situation, men inte någon kurva i backen. Jag tar sats och backar upp med fyrhjulsdriften påslagen (huvuddelen av vikten nedåt i backen). Inte lika lyxigt...
pacman42 pacman42 skrev:
En granne med lång, brant backe upp till huset monterade markvärme och lade stenläggning strax innan snön kom, de lade två långa slingor (tur och retur för vardera slingan) i hjulspåren. Det är vad de behöver för att få upp bilen...
Vårt infart fram
Jag har en liknande situation, men inte någon kurva i backen. Jag tar sats och backar upp med fyrhjulsdriften påslagen (huvuddelen av vikten nedåt i backen). Inte lika lyxigt...
Infarten fram till entrén/carporten är helt plan. Markvärmen är bara till att slippa skotta
 
@
A Alex Holmén skrev:
Vi har tänkt att ha 100 kvm markvärme vid uppfarten och entrén. Skulle vilja höra lite om det är någon som har erfarenhet av det.

Fick denna information av Uponor som ska leverera systemet - ”Det som man ska tänka på är att när en markvärmeanläggning går igång, så krävs det ganska mycket energi. Man räknar med ca 175 W/m² för att smälta snö i Västra Götaland. I ditt fall blir det 100 m² x 175 W/m² = 17 500W (17,5 kW).”

Vi kommer ha fjärrvärme med pris på 55 öre/kWh. Jag kan inget om elpriset och hur det funkar. Räknar jag rätt när jag får fram att det kommer kosta 6900 kr/mån att ha igång markvärmen?
- 17,5 x 0,55 = 9,6 kr/tim
- 9,6 x 24 = 230 kr/dygn
- 230 x 30 = 6900 kr/mån

När det är under nollgradigt ute. Behöver man köra på 17,5 kW dygnet runt eller kan man sänka effekten när den första snön är smält av markvärmen?
Nu bor jag i och för sig i Norrland - men WHY?!? Det måste väl ändå vara en totalt onödig "investering"....
 
  • Gilla
  • Wow
Popperoritott och 5 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Nu bor jag i och för sig i Norrland - men WHY?!? Det måste väl ändå vara en totalt onödig "investering"....
Bara för att slippa skotta. Skönt att ha en snö- och halkfri gång fram till dörren, blir mindre blask in i huset.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.