Hej,

jag undrar om det går att ansluta en pelletspanna (i källaren) och en braskamin (på bottenvåningen) på var sitt insatsrör i samma rökkanal. Rökkanalen är ca 180x320 mm, så det borde finnas plats till två 120 mm insatsrör.

Problemet är att jag inte vet hur braskaminen ska anslutas till insatsröret. Pelletspannan kommer att anslutas med bottenkona. Braskaminens anslutning ligger 1,5-2 m högre upp och det går såklart inte att använda bottenkona även där.

Kan man ansluta insatsröret direkt till kaminröret, dvs om man ansluter kaminen till en inmurningsstos, kan man ansluta insatsröret direkt till stosens andra sida?
 
  • Schematisk bild av rökkanal med anslutna insatsrör för pelletspanna och braskamin, markerat för bottenkona.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har gjort nå liknande som du tänkt med braskaminen. Har för mig att jag köpte nån övergång från insatsrör till rökrör och hade en 90gr rökrör inne i skorsten, rakt rökrör med inmuringsstos runt genom teglet. sotlucka på 90 böjen utanför. Fast bara en eldstad i den pipan. Fråga sotaren så slipper du göra om
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.