Fick tips om att lägga 32mm-PEM-slang till FTX-agget för framtida eventuell kylning från borrhålet. Går det bra med "vanlig" PEM-slang som jag använder till vattnet (har en del över) eller krävs det sk kollektorslang (har sett att det finns sådan)?
 
Javisst det fungerar utmärkt bara du isolerar slangarna annars får du kondens på slangarna...
 
Jag har frågat i en tidigare tråd om kyla och ftx. Jag fick till svar att luftflödet i ftx inte är tillräckligt för att kyla rummen. Hade precis som du funderat på att kyla luften centralt med kallsidan i bergvärmeanläggningen.
 
I kontor distribueras ju ofta grundkyla via tilluften. Det borde fungera i en villa också.

Ventilation är svårt. Var skeptisk till alla som säljer ett system som magiskt ska lösa problemen.
 
Visst kan man distribuera grund kyla med hjälp av luften, men och som vanligt finns det en hel del men så gäller det att luft mängden räcker till för att kyla, det gäller att man inte får kondens på vägen eller i aggregatet om det är ett litet hemma aggregat. Vet inte hur det är med dränering och liknande, men kan tänka mig om man har aggregatet kanske på vinden så är man inte så intresserad av en massa vatten där uppe. Då bör man ändra temperaturen på tillluften efter luftens fukt innehåll och det är kanske inte så enkelt att göra hemma... Sen vet jag inte vad man skulle få för temperatur från en värme pump men i augusti, september när vi har som fuktigast iaf. i stockholms trakten så kondenserar det redan vid 20-21 grader. Men ideén borde fungera i teorin. Lycka till!!
 
Jo, torr kyla lider av att de värsta dagarna på sommaren är daggpunkten så hög att man måste höja temperaturen på tilluften så man knappt har någon kyla kvar.

Våt kyla klarar som namnet säger av det, men dels får man mindre sensibel kyla (en massa energi måste plockas bort för att kondensera vatten utan att sänka temperaturen) och dels får man som sagt en massa kondensvatten att göra av med. Om det absoluta fuktinnehållet ute motsvarar mer än 100% RH vid önskad innetemperatur måste man använda våt kyla, man är automatiskt förbi daggpunkten.

Våt kylning av grundkylan har fördelen av att kondensera ut överskottsvattnet centralt. Om man ändå behöver lokal kyla för att grundkylan inte räcker så blir den torr (arbeta vid högre temperatur) och kommer därmed inte att leda till kondensvatten. Det är lättare att ta hand om kondens på ett ställe än flera.
 
Att få ner fukthalten i luften är en stor fördel. Värmen känns mycket mindre jobbig när acn har arbetat ett tag, även om temperaturen inte sjunkit så mycket.
 
Ja, men att sänka fukten mycket utan att sänka temperaturen så mycket upplevs som mindre kylt än tvärt om. När man kyler kraftigt på en liten mängd luft (typiskt vid central grundkyla) sänker man fuktigheten mycket. När detta sedan blandas upp med den existerande luften upplevs det som varmare än om hela kyleffekten hade tillförts torrt, dvs utana tt passera daggpunkten. Därav termen sensibel kyla.

Visst är det skönare med lagom torr luft. 40-60% tycker både människor och maskiner är lagom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.