Hej!
Jag lider av röklukt utanför och innanför hemmet då jag känner ofta av röklukt från eldande i villaområdet.
Jag får illamående och huvudvärk så nu vill jag göra slag i saken och kolla om det finns luftrenare att ställa hemma i huset ca 180 km2.
Undrar om någon har skaffat en luftrenare som klarar av prio1 röklukt, bra om den klarar av även pollen damm.
Är det en med kolfilter som gäller?
Pris mellan 2-8000 kr.
Tacksam för förslag, erfarenhet, recension
(Sökte på forumet efter luftrenare och röklukt men hittade inget....)
 
Unikt namn
Har du hittat något pjäs?
När jag kollade runt i prisklassen 2-4000 var det mycket svårt att hitta en som tog några större volymer som 180m². Snarare var det kring 30m² fritt från minnet.

Det slutade med att vi valde en kombo-pjäs som var både luftrenare och luftfuktare. Men den är varken bra på det ena eller andra, rätt dyr dessutom, åtminstonde jämfört med luftrenare med samma prestanda.


Philips Luftrenare AC4080/10 hette den. Köp inte den. :)


Annars har jag läst gott om Blueair, men tyvärr ej hunnit prova en själv ännu.
 
Tack för ditt svar Unikt namn.
Hoppas det finns några andra i rymden som kan ge tips o erfarenheter.
 
Unikt namn
Var inte så mycket drag här så jag passar på att skicka en länk jag undersökte när jag var på jakt.
https://astmaoallergiforbundet.se/information-rad/rekommenderade-produkter/ Sök efter luftrenare.

Men man får väl ha i åtanke att det är främst allergener de har fokus på när de sätter sina rekommendationer.

En luftrenare ska dock vara en hyggligt okomplicerad pjäs. Grundkonstruktionen ett kolfilter med en fläkt.

Vissa har även Ozon-funktion. Det är dä viktigt att maskinen inte genererar för mycket ozon eftersom det kan vara skadligt.

Men en fläkt med bra luftomsättning kommer rensa bra.

Filtrera är en förbrukningsvaror och varierar i pris mellan modeller och även hur ofta man bör byta. Det kan ju vara bra att kolla så det inte blir en tråkig överraskning.

Men hur effektivt den här processen är mot just röklukt vågar jag inte svara på.

Jag ska slutligen tillägga att det finns "luftrenare" som påstås rena helt utan fläkt, men jag vill minnas att Rån & Rön eller något liknande test organ inte kunde påvisa någon som helst effekt från dessa maskiner. Jag hittar tyvärr inte länken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.