Hej

Jag och min sambo står inför ett dilemma. Vi har ritat ett eget hus som vi lämnat på offert. Både Myresjöhus och A-hus, kan bygga vårt hus och med de tillval vi vill ha, ligger de nästan exakt likadant i pris. Vi håller på att diskutera fram och tillbaka hela tiden, ena dagen tänker vi A-hus nästa Myresjöhus. Skitjobbigt och nu har vi fastnat. Är det någon som har byggt ngn av dem i Göteborgsområdet och kan ge lite råd så att vi kan bestämma oss för vem som ska få bygga vårt hus??? Kan också tilägga att säljarna från båda företag är väldigt bra och trevliga så det går inte att gå på det heller...

Tack på förhand!

Mvh fredrikk72
 
Tips 1 - Visa kokurrentens offerter för de olika säljarna. Säg att den som ger bäst pris får bygga med er och låt därefter auktionen börja. Vem är beredd att skicka med mest tillval? Vi fick ner vårt hus med ca 60 000, utöver visningsrabattatterna på ca 40 000.
Tips 2 - Kolla verkligen att allt och samma saker ingår från de båda bolagen. T.ex. hur mycket markarbete, grovplanering, chakt och fyllandsmassor som ingår. Det brukar vara en post man missar. Nagelfar leveransdeklarationen och var frågvis.
Tips 3 - Be att få titta på standardavtalen. Vem ger bäst villkor? Fast pris? Hur länge (räkna med ca 0,4% av kontraktsvärdet/månad i påslag)? Vitesklausuler (Myresjöhus har t.ex ej detta i sitt avtal)? Hur ser betalplanerna ut?
Tips 4 - Be säljarna uppge alla saker som inte ingår och som kommer att tillkomma i priset.
Tips 5 - Nästan viktigast av allt - be om referenskunder att ringa till, och åk och titta på deras hus. Vilka känns bäst?

Lycka till!
 
Myresjöhus bygger på Totalentrep. Vilket jag inte vet om A-hus gör. Sedan är väl standard på dörrar, fönster och isolering olika mellan de båda? Även köksleverantören är väl olika mellan dessa bägge hustilverkare.
 
Även A-hus bygger på totalentreprenad.
 
Titta även på konstruktion råspont isolering m.m. Ett annat tips ar att titta på avdragspriser, tex kanske vill ni göra köket själva eller kanske ta bort några garderober och köpa själva, där kan man tjäna stora pengar. Vi fick tex 13tkr i avdrag för att ta bort en skjutdörrsgarderob( som vi nu kan köpa för ett par tusenlappar) vi fick 3tkr för att ta bort en garderob (går att köpa på ikea för strax under tusenlappen).
Kolla även vad som ingår i form av villaförsäkring container under byggtiden ev omlastning m.m.
Sen betyder faktiskt säljaren väldigt mycket om han/hon är villig att hjälpa er vid eventuella problem.
Lycka till!
 
Hallå på Er,

Det som är med i avtalet går att jämföra, men det som saknas och som man kanske tar för givet är svårare att komma på.
Det som ännu inte står i denna tråd är rekommendationen att lägga en peng på en jurist som är kunnig inom området, se till och få avtalet granskat !! Materialfrågor är intressanta, men hur ställer sig resp lev till förseningar, avvikelser i leveranser, osv.

Här skall man inte vara utlämnad till en säljares godtycke !!

Lycka till
/MF
 
jessicaodanne skrev:
Vi fick tex 13tkr i avdrag för att ta bort en skjutdörrsgarderob( som vi nu kan köpa för ett par tusenlappar) Lycka till!
En fråga som inte hör till tråden. Varifrån köper ni er skjutdörrsgarderob så pass billigt? Det vill jag också göra!

:)
 
kungkokos skrev:
En fråga som inte hör till tråden. Varifrån köper ni er skjutdörrsgarderob så pass billigt? Det vill jag också göra!

:)
Ikea har billiga skjutdörrar, dock har de inga som funkar för oss så vi går på Elfa tror jag, de har dörrar i alla prisklasser, vi har hittat ett par för 5-6tkr.
 
Ännu ett tips när man ska jämföra priser från olika hustillverkare:

Jämför vad som ingår i de olika köken. Lägg till allt ni vill ha som tillval i köket, i detalj, och se vad slutpriset hamnar på.

Tillvalspriserna när det gäller kök, vitvaror etc skiljer sig väldigt mycket åt mellan olika leverantörer och det är också olika vad som ingår i grundpriset som de presenterar först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.