Tjena!
Jag bygger en 2-plans villa på 180kvm och skall betala ca 40.000 för hela klabbet (eldragning + dosor., brytare, dimmers och spottar) och det är svart i huvudsak. Kan det anses som ett bra pris?? Nån som vet? Har själv inte kollat så mycket, utan mest gått på rekommendationer.
mvh
Anders
 
Vi har byggt ett hus på 160kvm, elen gick på 53000(vitt) där ingick arbete, all material som dimmrar, dosor och spottar(23st) mm. Det pris som du anger tycker jag värka vara Ok. Att du anger priset i svart, lär nog skapa lite diskussioner hör, men du menar kanse att materialet ska vara i färgen svart :)

/Johan
 
Det lät ganska billigt tycker jag, har själv hört att det annars kan gå på ca 80-100 000kr. Materialet är inte i färgen svart.. :)
mvh
Anders
 
Inte att rekomendera svartjobb!! Tänk på om du får problem med elen senare eller det händer en olycka,
brand etc. då ska det finnas vita papper på jobb och utförande som myndigheter kräver.Då får du problem
sirru. Du har ju rotavdraget och ta till osså, så blir det inte så mycket billigare i slutändan.
 
Alla papper kommer att finnas. Inkoppling sker vitt. Då är det ok.
mvh
Anders
 
Okido! Lycka till :p :)
 
sfinxen skrev:
Inte att rekomendera svartjobb!! Tänk på om du får problem med elen senare eller det händer en olycka,
brand etc. då ska det finnas vita papper på jobb och utförande som myndigheter kräver.Då får du problem
sirru. Du har ju rotavdraget och ta till osså, så blir det inte så mycket billigare i slutändan.
Rotavdrag får man väl bara vid om/tillbyggnad?

mvh
David
 
jaha sorry trodde man fick rotavdraget även på elinstallationer. sen mena jag med myndighet typ polis,
brandkår om de gör utredning på en olycka typ elfel eller dyl.
 
sfinxen skrev:
jaha sorry trodde man fick rotavdraget även på elinstallationer. sen mena jag med myndighet typ polis,
brandkår om de gör utredning på en olycka typ elfel eller dyl.
Jag trodde följden av att ha gjort en elinstallation själv möjligen kunde tänkas bli att man inte fick ut något på försäkringen om huset brann upp pga elfel, men du menar alltså att det kan bli straffrättsliga påföljder också? Tur att mitt hus redan hade elen installerad, förresten måste man ha kvittona från elektriker för att klara sig vid elfel? Huset har bytt ägare två gånger innan jag tog över och renoverades 1998, men jag har inga kvitton då det var en annan ägare som betalade.
 
abc123 skrev:
[quote author=sfinxen link=1108622350/0#8 date=1108653721]jaha sorry trodde man fick rotavdraget även på elinstallationer. sen mena jag med myndighet typ polis,
brandkår om de gör utredning på en olycka typ elfel eller dyl.
Jag trodde följden av att ha gjort en elinstallation själv möjligen kunde tänkas bli att man inte fick ut något på försäkringen om huset brann upp pga elfel, men du menar alltså att det kan bli straffrättsliga påföljder också? Tur att mitt hus redan hade elen installerad, förresten måste man ha kvittona från elektriker för att klara sig vid elfel? Huset har bytt ägare två gånger innan jag tog över och renoverades 1998, men jag har inga kvitton då det var en annan ägare som betalade.[/quote]

Ok, ska försöka reda ut röran lite.

Polisen gör brottsutredningar, dvs om någon begått ett allvarligt brott. Jag har aldrig hört talas om att polisen utrett brott mot "elinstallationslagen" (vet inte vad den lagen heter som säger att man måste vara behörig). Det är inte ens säkert att det finns en straffsats till lagen (kanske någon behörig kan hjälpa till att utreda). Hur som helst, ett sådant brott är ganska svårt att styrka efter det att huset brunnit ned och även före (avsaknad av papper är knappast detsamma som ett styrkt brott). Möjligen kan ett svartjobb då göra skattemyndigheten intresserad, men det är inte specifikt inom el-jobben.

Räddningstjänsten utreder bränder i syfte att skapa erfarenheter för att stödja samhället att förebygga dylika bränder. Det handlar aldrig om att sätta dit någon. Dock görs utredningarna i allmänhet tillsammans med polisens tekniker och vid händelse av misstänkt brott så kan räddningstjänstens personal och åsikter nyttjas i rätten eller till så kallat spridningsyttrande.

Försäkringsbolagen är oftast de mest enträgna att hävda "oförsiktighet" eller att någon varit "ovvarssam" vilket kan ge kraftiga reduceringar av försäkringsbeloppen eller höjda. Det som skiljer ett försäkringsärende från en brottsutredning är bevisbördan. Brott ska styrkas näst intill hundraprocentigt medan ett eventuellt civilrättsligt mål mellan en fd husägare och ett försäkringsbolag ska den som hävdar något göra detta för troligt, i princip uppnå 51% trovärdighet för sina åsikter. Sådant händer och tyvärr är det nog inte alltid som försäkringsbolagen faktiskt har något att gå på, indicier som långt ifrån alltid är mer än så.

/Micke - brandingenjör, med en del insikt i dessa ärenden
 
det låter ju väldigt billigt! vad är det för märke på materialet? brytare mm
om det är smäckmaterial typ malmbergs eller billigt från clas o så gör det en del på priset. eller är det "lånat" material?

jag håller på med ett 200m2 hus 1-plans. hittils har materialet gått på 17.000:- och arbetet på 33.000:-. då är det inte inräknat ett 20 tal downlights för ca 250:-/st samt alla brytare och uttag och några jordfelsbrytare och uttag och panel för eljo home link.
min timpenning ligger på 225:-/moms VITT

 
Om man inte är berörig installatör och uppför en elanläggning är detta ett bort mot ellagen, vilket kan ge både böter och fängelse. Det är oftast någon från eläkerhetsverket som är inkallad som expert i utredningen.
Vad som sen kan utredas eller vilka bevis man kan hitta är en sak, kan vara svårt att bevisa vem som egentligen utfört elanläggningen.

Här följer några exempel personer som anses brutit mot ellagen.  :-?

2005-02-02
En man i Valdemarsvik står åtalad för brott mot ellagen. Mannens egenhändiga elkopplingar hade i värsta fall kunnat leda till döden.
I Elsäkerhetsverkets expertutlåtande framgår att anläggningen var i mycket dåligt skick och med stor sannolikhet inneburit en risk för människor och djur.  
Den åtalade mannen förnekar brott och tycker inte att hans elkablar utgör någon fara.

Källa: Norrköpings Tidningar

-------

En elinstallatör dömdes i oktober till 50 dagsböter för brott mot ellagen av Luleå Tingsrätt. Domen pekade på brister i tillsynen av en elinstallation och anses bli ett viktigt domslut av Elsäkerhetsverket. Domstolen friade de två montörer som utförde arbetet.

Enligt ellagen är det elinstallatörens uppgift att ”se till att den som utför elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och färdigheter som fordras för arbetet, samt att den del av den elektriska installationen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk”. Detta skedde inte. I domskälen framgår också att montörerna saknade instruktioner för att kontrollera sitt arbete.

Upprinnelsen till domen var att två montörer utförde omläggning och skarvning av en servisledning till en fastighet. Vid en skarv mellan en hängkabel (akkd) och en jordkabel (n1xv) blev pen-ledaren felkopplad. Felkopplingen fick till följd att maskiner i fastigheten skadades. En felkopplad pen-ledare innebär att normalt skyddsjordade apparater blir spänningsförande vilket kan innebära livsfara. Dock skadades inga människor.

Elsäkerhetsverket har också utrett händelsen och tilldelat elinstallatören en varning för att inte ha utfört erforderlig kontroll av arbetet.

Källa: Elsäkerhetsverkets nyhetsbrev AKTUELLT

--------


Hembrännare jagade rådjur med livsfarlig el

2003-01-29

En man har åtalats vid Tierps tingsrätt för brott mot ellagen, framkallande av fara och jaktbrott. Mannen hade vid sitt fritidshus gillrat en elektrisk fälla för att döda rådjur.

Han hade spänt upp en ståltråd mellan två punkter i trädgården. Under tråden hade mannen lagt ut ett hönsnät. Sedan hade han kopplat ena fasen från utebelysningen till ståltråden och den andra till hönsnätet. För att locka de stackars rådjuren till den djävulska anläggningen hade mannen hängt upp äpplen på ståltråden.

- Eftersom jag inte har några jaktvapen frågade jag en jägare hur man kan fälla rådjur på något annat sätt. Då fick jag tipset att gillra en fälla med elförande tråd, har mannen berättat i polisförhör enligt Uppsala Nya Tidning.

Inget rådjur lär dock ha fallit offer för den elektriska mattan.

Mannen sade sig varken vara medveten om att rådjursgrillen även var livsfarlig för människor eller att han inte var behörig att utföra elinstallationen.

Elmannen åtalas även för att ha förvarat omkring 18 liter mäsk i fritidshuset och en destillationsapparat i bostaden.


 
MickeM skrev:
Om man inte är berörig installatör och uppför en elanläggning är detta ett bort mot ellagen, vilket kan ge både böter och fängelse. Det är oftast någon från eläkerhetsverket som är inkallad som expert i utredningen.
Intressant, tack Micke M. Det du refererar till är exempel på dåliga installationer. Jag skulle dock gärna vilja se exempel på personer som gjort hemmakopplingar korrekt men blivit dömda för att de saknar behörighet.

Jag antar att personer som köper svartjobb väljer en "svart-elektriker" som faktiskt är behörig elinstallatör. Annars köper man ju ingenting och kan lika gärna göra det själv. Har någon som gjort så blivit dömd för något? Visst finns det ju en risk om svart-elektrikern gör ett dåligt jobb, t.ex. PEN-skarven ovan. Då riskerar man ju få betala det själv eftersom svartjobbaren knappast har en ansvarsförsäkring.

Note: Jag uppmanar verkligen inte till svartjobb, men anser som vanligt att sverigen lyckats "överreglera" ytterligare ett område. Visst behovs en lagom reglering av elsäkerhet, ingen tvekan om det, men det finns ingen konsekvens i lagstiftningen längre om man börjar jämföra straffsatser och krav. Det är t.ex. inte straffbart att ha ett dåligt brandskydd (generellt sett), inte ens om 63 människor dör och >130 skadas (Göteborgsbranden). Konsekvent av lagstiftaren?
 
Jag håller med dig om att det måste vara extremt svårt att bevisa, om myndigheten ens får reda på det. Ser man på statistiken nedan angående domar om olaga installationsarbete så är dom inte många om man gämför med hur mycket arbete som anntagligen utförs olagligt ute i landet.
Det är bara dom riktigt uppenbara som upptäcks.

År Eldomar olaga installationsarbete
1995   5  
1996   6  
1997   3  
1998   2
1999   2  
2000   3  
2001   0  
2002   3  
Summa    24
 
Priset tycker jag låter helt o`key, mitt kostade 70.000:- för 1-plans på 150kvm, dessutom är detta några år sedan. Men jag skulle gissa på att en enkel installation idag kostar 80-100000:-. Min anläggning blev något för avancerad, med en hel del relästyrda stömbrytare, strömbrytare till de flesta vägguttag o s v.

Men det här med elinstallation utan kvitton, alltså inget namn på vem som utfört jobbet? Hur går det när elbolaget ska släppa på strömmen i den nybyggda villan!!
Den som har behörighet för installationen, är väl den som meddelar elbolaget att installationen är klar. Elleverantören brukar även testa anläggningen.
Förr var det än mer noga med elinstallationer, som springgrabb fick jag cykla upp till Elverket och hämta ritningar över den fastighet som ett jobb skulle utföras på. Elfirman ritade då in det nya uttaget till en tvättmaskin (ex) och så lämnades ritningarna tillbaka till Elverket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.