Hej, Behöver lite råd

Jag håller på och bygger ett attefallhus som jag tagit in en firma till att bygga, de ska bygga allt klart fram till gips sen spacklar jag och målar plus lägger golv.

Problemet jag upptäckte nu medans de bygger... taket har bara 0.9 graders lutning... Dom håller på och sätter OSB nu inne, utsida i princip färdig.
I ritningen står de 3 graders lutning de har använt 3 graders ytpapp. Mataki heter ytpappen och skulle klara 3 grader.
Jag såg att de hade en gasoltank på taket när de gjorde ytpappen men hur dom har använt den vet jag inte.

Jag mätte inne på 3.2m som bredden på huset är inne, 3,72m ute med 4 meter med takfot
Och inne mätte jag en nivå skillnad på endast 5 cm. och i min sketchup ritning ska de va 16cm skillnad inne i tak.
Kommer detta klara 0.9 lutning eller ska jag kräva att de lägger nytt tak?

Han har vart butter sur innan när jag påpeka att isoleringen inte fick va ihoptryckt och inte ska ha stora glipor.
Dom hade inte skurit till isoleringen bara tryckt in men det har dom fixat nu kanske missat nått ställe.
Plus väggar till badrum som hamnat några cm fel i attefallshus gör stor skillnad för de är så litet redan..

Vad tycker ni? tack!
 
Rickard.
0.9° är ju i princip helt platt så det är ju lite knäppt oavsett takmaterial, med mataki självtäck kommer det aldrig att hålla.
 
Rickard. Rickard. skrev:
0.9° är ju i princip helt platt så det är ju lite knäppt oavsett takmaterial, med mataki självtäck kommer det aldrig att hålla.
Okej.. finns det inget takmaterial som klarar 0.9? jag läste lite i forumet om att visa skrev man kunde
"svetsa" men det var på 2 grader, är 0.9 för låg lutning för det också?
Tänkte jag kunde kräva att han får svetsa ny papp som klarar lägre grad om de finns?
Och detta borde han betala då han har gjort fel. Eller ska jag dra av på offertsumman och ta in någon?

Tack på förhand.
 
Mataki är inte bara 1 produkt det finns flera olika. Men det är troligen en bra variant. Mataki är för övrigt bra saker, och främst till proffs. Det håller för låg lutning om det är rätt produkt , ja jag skulle säga att det håller för stående vatten i 20 år.
 
Rickard.
G Grymsi skrev:
Okej.. finns det inget takmaterial som klarar 0.9? jag läste lite i forumet om att visa skrev man kunde
"svetsa" men det var på 2 grader, är 0.9 för låg lutning för det också?
Tänkte jag kunde kräva att han får svetsa ny papp som klarar lägre grad om de finns?
Och detta borde han betala då han har gjort fel. Eller ska jag dra av på offertsumman och ta in någon?

Tack på förhand.
Mataki unotech eller motsvarande håller för 0° så det funkar såklart även fast det är lite sådär med så lite lutning men tätt håller det. Ingen som monterar självtäck kan montera unotech så du är nog illa tvungen att ta in någon annan för det, anledningen är att unotech är snabbare, billigare och oändligt mycket bättre så när man väl kan det går man aldrig tillbaka ;)
 
Rickard. Rickard. skrev:
Mataki unotech eller motsvarande håller för 0° så det funkar såklart även fast det är lite sådär med så lite lutning men tätt håller det. Ingen som monterar självtäck kan montera unotech så du är nog illa tvungen att ta in någon annan för det, anledningen är att unotech är snabbare, billigare och oändligt mycket bättre så när man väl kan det går man aldrig tillbaka ;)
Vet du vad det kostar att lägga denna? eller någon annan som vet? Huset är 30kvm så kanske 35kvm med takfot?
 
Rickard.
G Grymsi skrev:
Vet du vad det kostar att lägga denna? eller någon annan som vet? Huset är 30kvm så kanske 35kvm med takfot?
20 000kr-30 000kr före rot kanske. Är bara att ringa runt och fråga dom riktiga takläggarna i ditt område är det okomplicerat bör dom kunna ge ett pris direkt i telefon.
 
Hej igen, har pratat med snickaren som säger att det är 3 grader? Han ställde in sågen på 3 grader sa han. Men jag är osäker då i sketchup visar annat.
Någon som kan räkna ut hur många grader det är på 3,2m ca och 5 cm skillnad i tak höjd på den sträckan?
Har sökt men hittar bara tabeller som går ner till 5.7 grader och då var skillnaden 10cm per meter.

Han klagar också på min ritning, varför det inte stod att den väggen skulle va 16 cm kortare.
Jag har bara skrivit 4m upp till högsta punkt på ena väggen, och skrivit 3 graders lutning i ritningen.
Rädd att han kommer vilja att jag betalar en del för han anser att ritningen är dålig?
Borde väl räcka med en sida mått och 3 grader för att få ut den andra sidans höjd?

tack på förhand!
 
G Grymsi skrev:
Hej igen, har pratat med snickaren som säger att det är 3 grader? Han ställde in sågen på 3 grader sa han. Men jag är osäker då i sketchup visar annat.
Någon som kan räkna ut hur många grader det är på 3,2m ca och 5 cm skillnad i tak höjd på den sträckan?
Har sökt men hittar bara tabeller som går ner till 5.7 grader och då var skillnaden 10cm per meter.

Han klagar också på min ritning, varför det inte stod att den väggen skulle va 16 cm kortare.
Jag har bara skrivit 4m upp till högsta punkt på ena väggen, och skrivit 3 graders lutning i ritningen.
Rädd att han kommer vilja att jag betalar en del för han anser att ritningen är dålig?
Borde väl räcka med en sida mått och 3 grader för att få ut den andra sidans höjd?

tack på förhand!
5 cm på 320 cm är 0,9 grader.
 
G Grymsi skrev:
Hej igen, har pratat med snickaren som säger att det är 3 grader? Han ställde in sågen på 3 grader sa han. Men jag är osäker då i sketchup visar annat.
Någon som kan räkna ut hur många grader det är på 3,2m ca och 5 cm skillnad i tak höjd på den sträckan?
Har sökt men hittar bara tabeller som går ner till 5.7 grader och då var skillnaden 10cm per meter.

Han klagar också på min ritning, varför det inte stod att den väggen skulle va 16 cm kortare.
Jag har bara skrivit 4m upp till högsta punkt på ena väggen, och skrivit 3 graders lutning i ritningen.
Rädd att han kommer vilja att jag betalar en del för han anser att ritningen är dålig?
Borde väl räcka med en sida mått och 3 grader för att få ut den andra sidans höjd?

tack på förhand!
Andra sidans höjd är ju förvisso given från lutningen men det är ju inte alla som förstår hur den räknas ut. Hade det varit jag som gjort ritningen så hade jag skrivit ut höjden på alla väggar. Men om hantverkaren tycker att något mått saknas så tycker jag nog att det är dennes skyldighet att fråga efter det.

Hur menar han att hans 3 grader på sågen ska se till att taklutningen blir rätt?
 
Ja, jag undrar också vilken såg han ställde in på 3 grader för att få rätt höjd på båda väggarna.
 
Rickard.
Jag är också väldigt nyfiken på vad han menade med det. Jag tolkar det direkt till att han antingen bara slängde ut nått i försök att tysta dig eller så saknar han grundläggande kundskaper i hur man spantrar hus. Det finns ingen såg som sågar taklutningar, vad jag vet i alla fall :thinking:
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.