T Tompafix skrev:
Visst finns de det, den här t.ex.
[länk]
Som jag tolkar denna och liknande produkter är den främst avsedd att användas under läggningen. Då är det kjört för mig och ådal. Sen är det en kommentar som säger att en även kan använda produkten efter läggning. Någon som har erfarenheter av det?
 
En av de som köpt produkten skriver "

5.0 star rating

Bra i ojämna golv

Review by Mattias A. on 30 May 2019review stating Bra i ojämna golv
Fungerar bra i ojämna golv och kan användas efter att golvet lagts då det är lättflytande och tränger ner mellan golvsegmenten, rekommenderas varmt."
 
Golvet ska väl slipas och oljas efter det är lagt?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Golvet ska väl slipas och oljas efter det är lagt?
Nej
 
Düsseldorff
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Golvet ska väl slipas och oljas efter det är lagt?
Men skärp dig. Alla lägger inte riktiga golv.
 
  • Gilla
  • Haha
tank77 och 3 till
  • Laddar…
Men då kan man ju omöjligt bli av med alla nivåskillnader känner jag
 
Düsseldorff
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men då kan man ju omöjligt bli av med alla nivåskillnader känner jag
Absolut. Man får som bekant vad man betalar för.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men då kan man ju omöjligt bli av med alla nivåskillnader känner jag
det beror ju på vilken precision tillverkaren har, där finns ju olika kvaliteter på golv
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men då kan man ju omöjligt bli av med alla nivåskillnader känner jag
inte många som lägger ett parkettgolv för att direkt halvera livslängden plz
 
Anders vet mycket väl att det inte slipas, han trollar lite :geek:
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
B
Ole Utne Ole Utne skrev:
Som jag tolkar denna och liknande produkter är den främst avsedd att användas under läggningen. Då är det kjört för mig och ådal. Sen är det en kommentar som säger att en även kan använda produkten efter läggning. Någon som har erfarenheter av det?
Använde exakt den ovanstående produkten hos oss i köket. Den ser ut, luktar, och beter sig precis som Karlsson klister, om du är bekant med det limmet.

Överskjutande lim från springor tar enkelt bort. Vet inte hur lätt det är att fylla en sådan springa med limmet i efterhand, men det är i alla fall inga problem att få bort sådana limrester från golvet.

10år senare har jag en känsla för att det snarare är tappade saker i golvet, rivmärken från hundens tassar och liknande som förr eller senare kommer få mig att slipa om golvet, inte nån mm skarv som fått minimalt med vatten i sig.
 
  • Gilla
Ole Utne
  • Laddar…
Mitt kährs golv har också några sådana skarvar, fult normalt enligt dom själva skit golv enligt mig
 
S
Har du provat att lägga ett trä-mellanlägg o knackat på skarven för att få ner nivåskillnad , kan också gå att knacka i änden för att få ihop skarven lite , du behöver ett verktyg då
 
B BSOD skrev:
Använde exakt den ovanstående produkten hos oss i köket. Den ser ut, luktar, och beter sig precis som Karlsson klister, om du är bekant med det limmet.

Överskjutande lim från springor tar enkelt bort. Vet inte hur lätt det är att fylla en sådan springa med limmet i efterhand, men det är i alla fall inga problem att få bort sådana limrester från golvet.

10år senare har jag en känsla för att det snarare är tappade saker i golvet, rivmärken från hundens tassar och liknande som förr eller senare kommer få mig att slipa om golvet, inte nån mm skarv som fått minimalt med vatten i sig.
Utmärkt, tack för dina reflektioner!

S stenna skrev:
Har du provat att lägga ett trä-mellanlägg o knackat på skarven för att få ner nivåskillnad , kan också gå att knacka i änden för att få ihop skarven lite , du behöver ett verktyg då
Inte provat, men det ska bli intressant att testa! Tack för tipset.
 
Jag har precis lagt in parkett i ett sovrum och hade Ole Utnes problem i tankarna.
Vissa av kortskarvarna blev inte jämna, skiljde nån tiondels millimeter.
Jag testade att ta parkettklossen (en sån där lång blå plasthistoria med handtag mitt på) och lägga över skarven och slå till med hammaren.

VIPS !!! Så var det jämnt.
Så jag gick över golvet och knackade lite här och var och nu är det helt perfekt.
Moen parkett är det jag använt.

OOPS, två på bollen... Sorry.:cry:
 
  • Gilla
stenna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.