P
Hej!

Har en liten delikat fråga, så hoppas detta är rätt forumsdel.
Idag när jag va på baksidan av huset så fick jag se att det plötsligt blivit ett rejält värmeläkage på nedre delen utav taket (Mansard),
Bakom detta där det blivit så ligger badrummet och för någon vecka sedan så vart det typ som baksugsljud ifrån duschen efter jag spolat i toaletten..(Aldrig hört förr)
Kan detta ha något med detta att göra?
Badrummet byggdes -12 och det har inte varit något problem med det..
Det syns ingen fukt på nedre våning heller för den delen...

Vart börjar jag? borrar hål i en av kattvindarna och går in med en kamera bakom väggen?

Tack på förhand!
 
Düsseldorff
Kan det ha med avluftningen av avloppet att göra?
 
Kan det finns nån dold inbyggd avloppsavluftning med vacuumventil som krånglar?

Tänkte att om den nu står vidöppen så går det ut en massa varm och fuktig luft i takkonstruktionen nu.
 
P
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Kan det ha med avluftningen av avloppet att göra?
Ja eller jag vet inte. Avluftningsröret går inne i väggen där men den ska va sluten ner till nedre toalett vad jag vet..
 
P
P Patrik Friberg skrev:
Kan det finns nån dold inbyggd avloppsavluftning med vacuumventil som krånglar?

Tänkte att om den nu står vidöppen så går det ut en massa varm och fuktig luft i takkonstruktionen nu.
Nej, inget sånt satte vi dit.. Bara hederliga böjar och rör!
 
Düsseldorff
P pleqtiz skrev:
Ja eller jag vet inte. Avluftningsröret går inne i väggen där men den ska va sluten ner till nedre toalett vad jag vet..
Ok. Om avluftningen går där och avloppet uppförde sig märkligt häromdagen känns det ju misstänkt. Går avluftningen ut ovanför tak eller slutar den på vind?
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
P
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ok. Om avluftningen går där och avloppet uppförde sig märkligt häromdagen känns det ju misstänkt. Går avluftningen ut ovanför tak eller slutar den på vind?
Den går ut ovanför tak, grovt rakt gjutjärnsrör.
 
P pleqtiz skrev:
Den går ut ovanför tak, grovt rakt gjutjärnsrör.
En kompis till mig köpte ett hus där dylikt avloppsrör hade gått av under taket. Kanske för att snön hade knäckt den. Då kom den fuktiga luften ut på vinden och orsakade rötskada på råspånten. Kontrollera din avluftning ordentligt så fort du har möjlighet.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
P pleqtiz skrev:
Den går ut ovanför tak, grovt rakt gjutjärnsrör.
Ventil högst upp? Kan den ha frusit i öppet läge?

Edit: Eller vänta, tankevurpa, du har ju ingen ventil. Hmm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.