Du slipper..!! Den finns det inte endast en sorts panel, fula? Nääää
 
Magnus E K
H Husqvarna220Ac skrev:
Du slipper..!! Den finns det inte endast en sorts panel, fula? Nääää
Om idealet som för mig är tegelröda tak så blir ju alla paneler (i alla fall alla jag sett) fula. I och för sig ser jag inte mitt eget tak så mycket, så det vore surare om närmaste grannen med södertak täckte sitt (men men, den dagen den sorgen).
 
Vi har 1 3/4 brutet sadeltak, samt att huset står lite högt, skog bakom huset, och panelerna sitter längst upp, syns inte från vägen heller.

Finns helsvarta paneler, ska sätta 3kw sådana i rakt söderläge på komplementbostaden.
 
Den här månaden fick jag ingen räkning av vattenfall utan de talade om att jag hade en slant till godo istället :)
Tyvärr är ju den fasta elnätskostnaden inte gratis och man måste ju ha koll så man inte behöver säkra upp och på det viset få dyrare månadskostnad.

Men säg att jag kommer att producera 14000 kwh per år så kommer jag ju att spara/tjäna 20 000 per år enkelt och det gör ju också att värdet på huset bör stiga – en 1500 i lägre driftskostnad hjälper ju rätt bra när man ska låna.

Sen är det kul också...
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
K Karlars skrev:
Hej.
Jag vill gärna höra lite vad ni som haft solceller ett tag har att säga om hur det verkligen blev?
Fick ni den produktionen ni räknade med?
Har ni en väsentligt lägre elräkning?
Vad får ni betalt för att sälja överskott?
Vad kostade allt?
Skulle ni gjort något annorlunda med erfarenheten i hand?

Jag funderar själv på att skaffa och har ett hus och en ladugård där man skulle kunna få upp solpaneler. Men känner ingen som har paneler idag så är intresserad av att höra reflektioner från folk med erfarenhet. Återförsäljare är ju oftast överväldigande positiva och mindre realister när man kommer med frågor :)
Mvh K

Jag har bara haft igång min anläggning sedan i sept men som en fingervisning: Tabell som visar jämförelse av månadsdata för anläggningens drift, med siffror för januari till april 2018 och 2019.
 
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Jag har bara haft igång min anläggning sedan i sept men som en fingervisning: [bild]

Då var det tidvis snö på taket.

Jag är mest förvånad över hur pass bra det funkar även vid diffust ljus och moln. En gråmulen dag producerar jag runt 45kwh och som mest har jag toppat med 95kwh. Anläggningen har en toppeffekt på 16,5kw.
 
Ganska stor anläggning i kw, vi har stor anläggning, till andel av förbrukningen, över 100%.

Vi håller huset med råge med energi trots ösregn, vi toppar 6.7kw, och ca 60-65kwh/dygn som bäst.

Installerad effekt: 8.7kw, öst/väst anläggning på huset på 6490w genom en SMA 4kw, samt resten på garaget i söder, men skuggning från husets knock, inte bra alls..årsproduktion på ca 6500kwh.
 
  • Gilla
alabar
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Vi har spotpris(45-50öre)+40öre+60öre på skatten, samt några ören för överföringsavgift samt nåt mer..
Så här såg det ut för min del hos Eon för april månad, alla belopp i ören/kWh.

Köpt kWh:
Elöverföring: 24
Energiskatt: 43,38
Elpris: 60,95
Summa: 128,33

Såld kWh:
Förlustersättning: 2,92
Spotpris: 38,84
Återbäring: 60 (ej med på Eons faktura såklart)
Summa: 101,76

Så för min del känns det vettigare att i första hand förbruka den producerade elen.
 
Det var stor skillnad på ditt elpris och spotpriset, brukar det vara det?
Själv band jag för två år sen på 30,4 öre så jag gillar höga elpriser ett tag till
 
Magnus E K
Det ena är väl med moms och det andra utan? Genomsnittliga spotpriset på Nordpool för SE3 i april var 41,6 öre (utan moms och annat mög).
 
  • Gilla
Abbe_H
  • Laddar…
Eon drar av 4 öre på spotpriset för min sålda el, så det är därför ersättningen är lägre än faktiskt spotpris.

Huruvida skillnaden mellan elpris och spotpris brukar vara så stor vet jag inte, har inte tittat på det.
 
Intressant tråd, hur ser det ut för alla idag med det höga elpriset? Tror ni det är lönsamt att skaffa solcellsanläggning i norrland också, med tanke på vårat betydligt mycket lägre elpris än i söder och dessutom mindre sol?
 
På ett takfall rakt åt söder med takvinkel 35 grader.
I Kiruna blir skörden 923 kWh/(kWp år)
I Malmö blir skörden 1140 kWh/(kWp år)

Det är alltså 23 % större kWh-skörd i Malmö jämfört Kiruna samma paneler. Men troligen gissar folk på att det bara blir kanske hälften eller ännu mindre i Kiruna jämfört Malmö. Det är mycket ljusare i Norrland på sommaren jämfört Malmö och det är det som saken litet gynnsammare i Norrrland.

PS: kWp är panelernas märkeeffekt, installerad märkeffekt, där p står för peak.
 
Redigerat:
  • Gilla
Emil Boman
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
På ett takfall rakt åt söder med takvinkel 35 grader.
I Kiruna blir skörden 923 kWh/(kWp år)
I Malmö blir skörden 1140 kWh/(kWp år)

Det är alltså 23 % större kWh-skörd i Malmö jämfört Kiruna samma paneler. Men troligen gissar folk på att det bara blir kanske hälften eller ännu mindre i Kiruna jämfört Malmö. Det är mycket ljusare i Norrland på sommaren jämfört Malmö och det är det som saken litet gynnsammare i Norrrland.

PS: kWp är panelernas märkeeffekt, installerad märkeffekt, där p står för peak.
okej, det låter ju väldigt bra!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.