Jag håller på att montera en radiator där returventilen har en mutter med M22-gänga. Söker därför en bussning med M22 utvändigt och R15 invändigt. Försöker leta på nätet men hittar bara dom som går åt andra hållet. Har även kollat Biltema, Jula, etc, men dom har enbart M22 invändigt till R15 utvändigt.

Om det skulle finnas en rörböj med M22 utvändigt i ena änden och R15 i andra änden vore det ännu bättre, eftersom jag ska ha en 90-gradersböj direkt efter.
 
Jag hittade en adapter i min gott-och-blandat-låda där gängan såg ut att passa. Dock visade det sig vara fel när jag skulle göra sista åtdragningen av kopplingen så hoppade den ur gängan.

Efter att ha mätt visade det sig att adaptern jag hade var från R15 till M21x1,5. Dvs samma stigning som jag behöver men en mm för liten. Den gick alltså bra att gänga på men det var bara topparna på gängorna som tog.

Hittade en bättre adapter här:
https://www.vvsochbad.se/purmo-overgaangsnippel-g15-m22x15-utv-ganga-367908

Den är dock tyvärr hane till hane och inte R15 hona som min gamla adapter. Men det går att lösa. Men jag gillar dom gamla bussningarna som är hona till hane.
 
Rickard.
Ahlsells artikelnr är rsknummret så det är bara att googla på det så hittar du säkert 10 olika nätbutiker som gärna tar dina pengar ;)
 
Johhhan
S SnickareHobb skrev:
Här ser ut att vara rätt:
[länk]

Synd bara att privatpersoner inte kan handla på Dahl, Ahlsell, etc. I och för sig skulle den väl kosta 500 kr om jag kunde köpa den på Ahlsell, så att dom kan ge 90 % rabatt åt rörmokarna. :)
Enligt RSK-databasen verkar den dessvärre vara omkastad, med M22x1 inv x G15 utv.
 
Jag hittade ett annat alternativ, som passar eftersom jag skulle ha en 90-gradersböj efteråt hursomhelst:
RSK/Tillv. artnr: 4805813
MMA Vinkelkoppling M22x1.5 till M22x1.5

Sedan antingen en övergång från M22x1.5 hona till R15, som verkar vara betydligt lättare att hitta, eller en halvkoppling, men är osäker på om det är M22x1.5 eller M22x1 på den här:
RSK/Tillv. artnr: 1840017
MMA Kompressionskpl. M22x15 cu

Återstår bara att se om jag hittar den i någon butik. Finns att beställa på t.ex. Rinkabyrör, men frakten blir lika dyr som delarna.
 
S SnickareHobb skrev:
Jag håller på att montera en radiator där returventilen har en mutter med M22-gänga. Söker därför en bussning med M22 utvändigt och R15 invändigt. Försöker leta på nätet men hittar bara dom som går åt andra hållet. Har även kollat Biltema, Jula, etc, men dom har enbart M22 invändigt till R15 utvändigt.

Om det skulle finnas en rörböj med M22 utvändigt i ena änden och R15 i andra änden vore det ännu bättre, eftersom jag ska ha en 90-gradersböj direkt efter.
Värför behöver du övergångar?
 
L lostinsweden skrev:
Värför behöver du övergångar?
För att kunna ansluta M22x1,5 till ett 15 mm kopparrör.
 
S SnickareHobb skrev:
För att kunna ansluta M22x1,5 till ett 15 mm kopparrör.
Finns diverse övergångar. Har du en foto?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.