Hej , har en liten fundering , har kollat på ett hus som det står att Boarean är 93kvm , är loft på huset men takhöjden är bara över 190cm på en bredd av 40cm , så som jag kan förstå det så ska det egentligen inte räknas som boarea? Eller tänker jag tokigt ? Dock är huset byggt 2002 så kanske va andra bestämmelser då om det spelar någon roll ?

tack på förhand!
Ursäktar om ja postat i fel del av forumet !
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Eftersom man inte kan veta hur säljaren har tänkt när det gäller boarean måste du fråga mäklaren varifrån uppgiften kommer och hur man har kommit fram till den.
.
 
I det finstilta brukar det stå "om boarean är av betydelse bör man låta den mätas upp"
 
Okej tack för svar , utrymmet som de gäller känns ganska meningslöst i min mening , då en vuxen person har svårt att vistas där uppe , får ta kontakt med mäklaren och höra varför ytan är upptagen som boarea!
 
Kommer uppgiften om boarean från fastighetstaxeringen eller är den uppmätt med någon mer frikostig mätmetod?
 
Står i taxeringen , men när man mäter upp det själv så stämmer det inte överens med dom bestämmelser som gäller nu , men kan ju varit andra bestämmelser när huset byggdes så frågan är egentligen om man då går efter dom gamla bestämmelserna som va aktuella när huset byggdes ?
 
Jag tror att befintliga uppgifter i taxeringen inte ändrar sig per automatik bara för att mätpraxis ändrar sig, det måste fastighetsägaren själv ändra uppgifterna.

Du kan ju begära ut bygglovshandlingarna från kommunen och se vad det står där!
 
Räkna själv! Lita inte på någon annan uppgift. Det du ser köper du så om det är viktigt med exakt boa kan du beställa en uppmätning av behörig firma.
 
2002 gällde samma regler som nu. Loftet är inte boarea.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.