Hejsan!
Ventilationshuven/skorstenen på taket som bara har som funktion att leda bort överskottsvärmen från våran 22 år gamla frånlufts torktummlare åkte ner från taket (och gick sönder) tillsammans med snön som låg på taket.

Frågan är nu...

1: Ska jag få gjort en ny huv och sätta dit ett nytt rör för torktummlaren så jag kan fortsätta som vanligt? Kostnad ca 6500kr.

eller

2: Ska sätta igen hålet och täta taket där det gamla röret gick upp och lägga takpannor och sedan köpa en ny kondens eller värmepumpstorktumlare??


Vid allternativ 2 så får jag såklart även ta bort röret i tvättstugan och "plugga" taket mot kattvinden.
 
  • Ventilationsrör sticker upp från ett snötäckt tegeltak med isoleringsmaterial runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du någon annan frånluftsventilation i tvättstugan?
 
A AndersS skrev:
Har du någon annan frånluftsventilation i tvättstugan?
Yep, mekanisk frånlufts ventilation utan återvinning. Donet sitter nästan bredvid kanalen till torktummlaren, se bild.
 
  • Ventilationsrör nära torktumlare och tvättmaskin i ett tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fan, du har ju en likadan tumlare som vi.
Har du inte fått byta luckvajer och fixa med låsningen?
I ditt fall skulle jag satt igen och skaffat en kondenstumlare då du har annan frånluft.
Risken är att tumlaren ändå riskerar att få bytas pga slitage.
 
A AndersS skrev:
Fan, du har ju en likadan tumlare som vi.
Har du inte fått byta luckvajer och fixa med låsningen?
I ditt fall skulle jag satt igen och skaffat en kondenstumlare då du har annan frånluft.
Risken är att tumlaren ändå riskerar att få bytas pga slitage.
Jo jag har själv bytt vajern för några år sedan, men de har ändå hålt 22år.

Kondens eller värmepumpstorktumlare??
 
Spontant, enkelhet borde hålla bättre, så byter vi blir det frånluft eller kondens.
22 år är en bra indikation på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.