Hej
Vi målade huset i fabriken så det är en röd grundfärg. Det var otroligt smidigt att måla när man slipper stå på stegar. Vi samlade ihop ca 10 kompisar och målade mellan 9-15.

Nä det blev kanske inte så litet men man jämför ju hela tiden...... Huset ovanför vårat är ju STORT!

Ja visst hade de gjort massor med er tomt. Blev det som ni tänkt er?

Det verkar som snickarna inte har gjort nåt på vårt hus i två dagar nu, väntar på tegelpannor och att verandan ska komma på plats. Nästa vecka ska snickarna oxå arbeta med Mjöbäcksvillan uppe längs skogsbrynet.

MVH Josefine
 
Tjo

Smart att måla huset i fabrik! Vi har ingen koll på vilka färger vi ska ha i slutändan dock, så vi får ligga lågt på den fronten... :)

Hmm, ja blev det som vi tänkt oss? Jag vet ärligt talat inte riktigt, först kom chocken över att det var så mycket gjort, och sen tyckte man att det såg lite litet ut. Men det blir nog bra till slut.

Huset är avropat nu, så nu väntar vi in tidplanen. Elritning blir nog nästa grej att ta tag i, så jämrans svårt att klura ut var man vill ha uttag. Funderar dessutom på något slags datanätverk, men vi får väl se hur det blir med det.

Förresten, har läst i GP att det inte finns nån täckning överhuvudtaget för marksänd digital-TV i Sätila (man får in ettan och tvåan på sin höjd). Vet du, som har lite connection till orten, om det stämmer? Är det parabol/bredbands-TV som gäller?

Hare!

/C
 
Japp.
Vi har en kompis som jobbar på Euronics i Skene som bor i Sätila och det verkar som det blir en parabol. Min sambo har mest koll och intresse för såna saker. Ska försöka ta reda på mer till ikväll om jag hinner.

Vi har inte fått vår tidsplan än! Har ringt och tryckt på men vi väntar än, blir nog till att jaga med blåslampa!
Nu ska jag sticka till jobbet!
Ha det
 
Hej igen
De som bor i området nu har satt upp paraboler men vi ska nog satsa på Tv via bredbandet om det går.

Idag har de dränerat i bakkant på vår tomt så nu är det färdiggrävt för vår del. Det blev helt OK och det kommer förhoppningsvis bli bätte när det har såtts gräs till hösten. Svårt att se hur det kommer bli i framtiden.

Ha en bra kväll/Josefine
 
Tjo!

Hur går det, har ni fått nån tidsplan ännu? Preliminärt är det stomresning av vårt hus vecka 33, känns ju som en evighet... På tisdag nästa vecka är det dags för byggsamråd med kommunen, känns skönt att få det avklarat. Några tips på vad man bör ha koll på inför detta?

Jo, har också klurat kring bredbands-TV, men när jag kollade på Telias hemsida blev jag lite besviken över att man inte kan ha dubbla tuners, dvs kika på ett program medan man spelar in ett annat (eller för den delen kika på två olika program på två TV-apparater). Så nu lutar det åt parabol-lösningen. Vi får la se... Alternativet är ju att dra ner på sitt TV-beroende en aning.

Ha en trevlig afton, och en snajsig kristi-flygare-helg!

/C
 
Hejsan
Ännu en långhelg över som gick alldeles för fort. var vid huset igår och tänkte tanken att börja plocka lite skräp så containern inte behöver tömmas. Pappa har traktor+kärra som man kan hämta med och sen elda upp bakom lagårn. Men så var det kalas och sen var man ju alldeles för trött..... Får bli ett senare projekt!
Stomresning v 33, jag trodde huset skulle komma innan semestern.... Lång väntan va? Tycker att vi har långt kvar att vänta oxå. Vill komma in nu!

Var hos vår färghandlare igår och fick prover på vilken röd vi ska måla i. Har tre att välja på men det lutar nog åt husröd (ganska mörkt röd) De har även börjat med tapetförsälning där så det blir guld! Kan man köpa allt på samma ställe + att vi har ganska bra rabatt där också.

Ha det guld/Josefine
 
Tjo!

Det var ett tag sen sist, tiden rusar fram, och det har väl egenligen inte hänt så mycket. Byggsamrådet är avklarat utan problem.

Det verkar som att de ska gjuta grunden innan semestern, men visst känns det som en lång väntan fram till stomresningen.

Hur går det för er? Håller tidplanen (har ni fått nån sådan ännu)? Vad är nästa stora grej som görs på ert hus? Gick det bra att tömma containern och elda upp skräpet bakom ladan?

Förresten, hur har ni gjort med telefon- och el-anslutning? Vad jag har förstått ringer man till Telia/elbolaget och beställer, men sedan måste väl nån kontaktperson på Mjöbäck ha koll på detta? Har inte lyckats få något vettigt svar från Mjöbäck...

Ha det så gött!

/C
 
Hejsan

Elen har vi tagit via Fortum, samma företag som vi beställde byggelen ifrån. Så den är pröjsad och klar. 20 000 borta så lätt......:)
Angående telefon så ring till Telia och be att få en offert eftersom det kan skilja väldigt mycket på pris. Vi är på G att göra det snart.

Man kunde inte ha bredband via fiberkabel utan man måste ha det via koppar (telefonjacket). Detta via säkra källor på Euronics.....

Tidsplanen ligger väl lite efter än. Vi ska träffa Överlida el på torsdag för att bestämma var vi vill ha uttag, brytare, mm. Inte det lättaste att fundera ut eftersom vi kommer använda rummen annorlunda när vi har fått vår övervåning klar.

Vi har börjat måla huset med täckfärg nu så vi har att göra varenda kväll framöver, PUST! Vi kan ju bara jobba en i taget om vi inte har barnvakt. Så min sambo tar mycket av målningsjobbet och jag har hand om Ellen. Han vågar inte släppa lös mig med penseln.......... Vi får ha kvar ställningarna så länge vi vill, dvs de ryker när vi målat klart!

Ha en trevlig 6 juni

MVH Josefine
 
Hejsan
Slänger in ett inlägg för att puffa upp vår inte så aktiva tråd....
Hörde att ni träffat min sambo i helgen? Nu känns det verkligen att man bygger hus, PUST! Man har ju inte svårt att veta vad man ska göra på kvällarna och helgerna i alla fall.....:)
Nu grävs det för fullt på er tomt ser jag. Svänger förbi varje dag när jag ändå kör till jobbet!

Ha det/Josefine
 
Hej igen!

Länge sen sist igen! Vi var ute vid tomten idag och såg vår grund för första gången. Jämrans vad litet huset ser ut att bli! Och grävarna, som vi mutade med sockerkaka, schaktade inte alls som vi tänkt oss... :(

Vi har varit på semester, två veckor i Kroatien - strax över 30 grader i luften och 26 i vattnet - inte dumt alls. Dessutom passade vi på att gifta oss... Har varit på tok för mycket med både bröllopsplanering och husbygge, men nu blir det fokus på bygget och förhoppningsvis flera inlägg från vår sida. (Jag bar faktiskt min fru in genom "groventren" på cementplattan idag).

Det var hektiskt innan vi åkte iväg, fyra dagar innan flyget gick fick vi hem elritningen för ytterväggarna och tvingades skissa ihop ett nytt förslag på tre dagar samtidigt som vi packade och försökte få bröllopsplanerna att gå ihop. Hade vi inte fått ihop elritningen hade hela bygget blivit försenat. Får se hur lyckat det blev i slutändan...

Jo, vi vågade oss fram till din sambo och hälsade när vi var ute en sväng för några veckor sedan. Var kul att se huset innifrån, ni har kommit så jämrans långt!

Iövrigt så har vi fått första fakturan från Mjöbäck (gulp!), lagfarten/pantbrev är klara, och elen är beställd. Har dessutom beställt offert från Telia.

Gick upp 4.50 i morse för att hinna med båten från Hvar in till fastlandet, ögonen börjar gå i kors. Återkommer så fort det har hänt lite nytt.

Mvh
Cidde
 
Hej igen
Då får man gratulera det äkta makarna.....Här är det oxå fullt upp med bröllop och husbygge, dock inte vårt eget utan kompisars. Var iväg i helgen och var tärna på ett och om två veckor bär det iväg till Dalarna för ett till och i sept ska jag vara tärna igen. Fast det bröllopet har vi krypavstånd hem förhoppningsvis, det är i Sätila.......

Visst ser plattan liten ut men det blir annat när man kommer in i huset. Fast jag tycker fortfarande att vårt hus är ganska litet......

Jag har snöat in på trädgårdsplanering det senaste. Har beställt matjord och grävare till slutet på aug så vi kan ha gräsmatta nästa vår-sommar. DYRT!!!! En kostnad jag inte alls räknat med. 170 kronor kubiken kostar matjorden och vi behöver ca 100 kubik+arbete då.....GULP! Och så ska man ha lite singel och sen kan man ju drömma om en gång till huset med marksten.......

I veckan ska de sätta köket och nu är golven lagda! Blir helt annorlunda när golven kom på plats. Kaklingen skedde för två veckor sen och vi är hittils nöjda. Det var riktigt svårt att väja tycker vi!


Nu ska jag hoppa i säng
MVH Josefine
 
Tjo!

Vad gött ändå att ha en gräsmatta till våren, även om det kostar på en del. Vi lär väl få stå ut med en leråker hela nästa sommar...

Fick hem ett brev från Överlida el ang. el-installationer. Ska väl försöka börja fundera lite mera kring vad man vill ha. Har ni dragit nätverk i väggarna? Kikar man runt lite här på forumet verkar folk tycka det är självklart med två nätverksuttag per rum, men det blir ju galet dyrt...

/C
 
Hejsan

Tillbaka igen från semster i Halmstad och bröllop i Dalarna! Skönt att vara hemma igen! Vi har inte dragit nätverk i våra väggar! (var tvungen att kolla med sambon som har lite mer koll....) Köket är för övrigt på plats men efter en massa slarv från snickarna så håller vi oss undan med vårt arbete till efter slutbesiktning. Vi får gå och pula på tomten istället på all vår lediga tid.....

Nu kommer snart ert hus, spännande!

MVH Josefine
 
Tjo!

Tråkigt att höra att snickarna har slarvat! Är det stora missar eller massa småskavanker? När är det dags för slutbesiktning?

För egen del har jag delat upp semestern i två delar, på måndag börjar del två, ledig tre veckor. Då ska vi förhoppningsvis få se stomresningen (inplanerad om ca två veckor).

/C
 
Tjo igen!

Igår var stomresningen! Regn hela dagen, känns som allt har blivit fuktskadat... Vi hängde i Sätila hela dagen igår, tyvärr kom vi dit lite för sent, väggarna på bottenplan var redan uppsatta vid halv tio. Otroligt koolt att se huset IRL.

Vi drar förmodligen ut i morgon igen och tar en titt på hur långt de har kommit...

/C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.