Y
Önskar ett stort, härdat och roterbart skruvstäd som inte glappar eller går sönder vid påfrestningar. Alternativt en bra roterbar platta för att ställa befintliga skruvstäd på.

Ser det finns på jula, biltema medflera men efterlyser er som testat och kan rekommendera.

Har ni några tips?
 
Redigerat:
Kan rekommendera Brockhaus Heuer. Väldigt bra kvalitet. Vridplatta kan köpas separat. Handlade mitt från Tysk nätbutik.
https://www.heuer.de/se
 
Y Yrrol skrev:
Önskar ett stort, härdat och roterbart skruvstäd som inte glappar eller går sönder vid påfrestningar. Alternativt en bra roterbar platta för att ställa befintliga skruvstäd på.

Ser det finns på jula, biltema medflera men efterlyser er som testat och kan rekommendera.

Har ni några tips?
Nya skruvstäd är svårt, har nog inte sett till något jag skulle vilja ha för under 10 kkr. Rekommenderar att du inte köper från något av de ställen du listade. Så valet står mellan dyrt och begagnat.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Y
hscn hscn skrev:
Kan rekommendera Brockhaus Heuer. Väldigt bra kvalitet. Vridplatta kan köpas separat. Handlade mitt från Tysk nätbutik.
[länk]
Det såg intressant ut. Säljer även endel roliga tillbehör. Fulräknade lite på Ebay igår och kom fram till 3600kr + frakt för 160mm och vridplatta.

På ett mc-forum skrev en sig vara nöjd med sin, med undantag för det nedre greppet för rör som han upplevde var lite ivägen. Är det något du reagerat på?
 
En ren fröjd att använda jämfört med "Kinavarianter"
Har inte upplevt några större bekymmer med rörgreppet, är snarare en fördel. Skulle rörgreppet någon gång vara i vägen kan man i regel "parera" eftersom det bara upptar några cm i mitten.
Hög kvalitet även på tillbehören.
 
  • Gilla
Toye_
  • Laddar…
Jag har rörkäftar på mitt och det är ovärderligt för att, tex, gänga rör.
Ett skruvstäd fäster en whiskyflaska, omgivet av andra flaskor på en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett använt rörkäftar skruvstäd fastspänt på en arbetsbänk med ett rör i käken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men om skruvstädet ska tåla att slå på ordentligt behöver det vara annorlunda konstruerat.
Robust rörklämma monterad på en stående metallbas i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Rörbackar är bara positivt! Inte så lätt att hitta på skruvstäd alltid. Fundera också på om du vill ha löstagbara backar. Kan vara bra om man tex vill ha möjlighet att sätta dit specialbackar i aluminium för att kunna spänna fast nåt med speciell form. Köp också till magnetiska plast-/gummibackar som är väldigt bra att ha då man vill spänna upp nåt som man inte vill ha fula märken i.
Om du har tex träskiva på din arbetsbänk så kan du också med fördel montera skruvstädet på en rejäl metallplatta (ca 40x25cm, 10-15mm tjock), även med ett stöd som svetsas på i framkant, och sen skruvas ordentligt i träskivan (både genom skivan och i framkant). Då sitter det mycket stadigare än om det bara skruvas med två skruv rakt ner i träskivan. (Hoppas det gick att förstå vad jag menar...)
 
Jag har ett Biltema som funkar finfint, har dock inte misshandlat det speciellt mycket.
 
Har en Heuer Front 120 mm med rörbackar, på roterbar bas. Nöjd. Men sliter du och drar i det så släpper snabbfästet för rotationen. Går dock att låsa mer "permanent" med en Insexskruv.
 
Köpte ett roterbart skruvstycke på biltema för två år sedan. Till att börja med så är det mkt svårt att låsa rotationen men det kan jag leva med. Men nu drog jag sönder själva mutterstycket som håller skruvaxeln. Gängorna helt slut vilket är fantastiskt dåligt. Och då har jag använt det som privatperson och inga större arbeten.
 
Det är väl typiskt billiga skruvstycken i gjutgods. Jag har själv knäckt ena 'käken' på ett billigt kinaskruvstycke när jag skulle bocka ett rör.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.