I vårt gamla hus har vi ett avluftningsrör som går upp från våtutrymmena på bv upp till kallvinden ovanför och upp igenom taket. Röret är ej isolerat och får för mig att det ger en del fuktutslag utvändigt vid röret på kallvinden. Det är väl mest vid rejäl kyla kan tänkas. Jag ser inte ngt läckage via taket iallafall Bör jag isolera avluftningen? I sådana fall med vad? Huset är av gammalt snitt med inte särskilt mycket isolering och inga plastskikt osv.
 
Vad har ni för typ av avlopp? Det borde vara ett konstant luftdrag upp genom röret och ut. Kondens bildas där varm luft möter kall, vilket är på insidan av röret i vanliga fall.
 
Enskilt avlopp i ett utbyggt gammalt torp.
 
i så fall borde det inte vara något problem med kondens på utsidan eftersom röret alltid är varmare än omgivningen under höst, vinter och vår.
 
Jag får ha lite kolla framöver. Tänker isolera kallvinden med 10 cm linisolering i taket framöver, med Luftspalt. Skall man isolera lulla utrymmet i luftspalten något?
 
Kolla att du har ett luftflöde genom avluftningen. Det är viktigt att infiltrationen syresätts så att nedbrytningen funkar som den ska. Är det stopp där så kan det vara en indikation på att det är dags att byta ut anläggningen.
 
useless useless skrev:
Kolla att du har ett luftflöde genom avluftningen. Det är viktigt att infiltrationen syresätts så att nedbrytningen funkar som den ska. Är det stopp där så kan det vara en indikation på att det är dags att byta ut anläggningen.
Tack. Skall kolla kika detta. Vid visst väder och vind känner man doften så det bör fungera :).
apropå detta, sätter man aldrig någon huv över utloppet på taket? Som det är nu går röret ca en halvmeter upp från tak på den lilla enplanshusutbyggnaden. Huset i övrigt 1,5 plans.
 
Huv brukar inte vara nödvändigt. Det regn eller snö som hamnar i röret rinner ju ut i avloppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.