Norrtull Norrtull skrev:
Skulle vilja köpa en rejäl pelarborr, gärna med fräsbord till. Vad ska man satsa på? Och vad är det värt att betala för en Arboga, Blomqvist och allt vad dom heter?
Man fräser inte gärna med en pelarborr.
Vad det är värt? Det vet bara du ;)
Beror på vilken precision, storlek på hål du vill åstadkomma och en massa andra faktorer..
 
Nää, vet att fräsa är kanske inte optimalt verktyg i en pelarborr, men det brukar gå om man är försiktig
Pappa hade en, dock såld sedan 15år. Ångrar att jag inte tog den, men hade ingen plats för den.
Får man något för 6-8000:- eller är det bara rassel då?
 
Norrtull Norrtull skrev:
Får man något för 6-8000:- eller är det bara rassel då?
Ibland får man ngt bra, och ibland ngt rassligt. Det är därför man undersöker maskinen innan man köper den.
Ska man få en fin maskin för 6k så ska man vara på rätt plats vid rätt tid.
 
Så det är som vanligt, jag och mitt önsketänkande
Dvs 12-20k får man något.
Ahapp, då får jag snällt vänta och spara en tid till.
 
Letar också, men är lite för okunnig och långsam för att hitta något verkar det som. Tillverkas det nya som är tillräckligt bra och vad börjar i så fall prislappen på där ungefär?
 
Norrtull Norrtull skrev:
Skulle vilja köpa en rejäl pelarborr, gärna med fräsbord till. Vad ska man satsa på? Och vad är det värt att betala för en Arboga, Blomqvist och allt vad dom heter?
Det du kallar "fräsbord" heter egentligen "koordinatbord" och handlar mer om att få flera hål på rätt ställen, än att fräsa med..
 
Strands är väl exakt samma maskiner som Arboga, men med olika kundgrupper/säljkanaler/garantier? Iallfall var det så förut, men det kanske har ändrats?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det du kallar "fräsbord" heter egentligen "koordinatbord" och handlar mer om att få flera hål på rätt ställen, än att fräsa med..
okay, har fräst lite trä med dessa bord tidigare, kanske va dumt då
Men ett sådant koordinatorbord står med på listan ialf.

Men får spara lite mera pengar märker jag.
Tack för all input!
 
Norrtull Norrtull skrev:
okay, har fräst lite trä med dessa bord tidigare, kanske va dumt då
Men ett sådant koordinatorbord står med på listan ialf.

Men får spara lite mera pengar märker jag.
Tack för all input!
Trä funkar nog på de flesta pelarborrar, likaså plast, men när man börjar komma in på mjuka metaller så krävs det lite mer... I alla fall om man vill ha någon form av rimligt resultat och en borrmaskin som inte sliter ut lagren alldeles för snabbt...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det gör det, i Sverige tom. enligt utsago...
Verkar hamna på 25 tusen plus moms..

[länk]
Anade nästan något sådant. Får väl starta en annan tråd om det, men det vore intressant om det fanns något nytt som är ok om man inte ska ge sig på att borra i stål, utan mer är ute efter precisionen och höjden som man missar om man går till Lidl och "fyndar".
 
Norrtull Norrtull skrev:
Nää, vet att fräsa är kanske inte optimalt verktyg i en pelarborr, men det brukar gå om man är försiktig
Pappa hade en, dock såld sedan 15år. Ångrar att jag inte tog den, men hade ingen plats för den.
Får man något för 6-8000:- eller är det bara rassel då?
Jag köpte en Arboga med Demanders koordinatbord och rejält maskinskruvstycke för 6500kr ink frakt från Malmö till Stockholm för typ 10 år sedan på Blocket. Sådan tur är det nog dock inte ofta man har. Hade väl hållit koll i något halvår och ringde nog ganska direkt när den kom ut. Gissar att priserna stigit något sedan dess också(?) Har prövat att fräsa lite försiktigt i aluminium, men MK konan lossar typ direkt när jag nuddar aluminiumbiten. Ska finnas någon typ av fäste som tillbehör som låser fast den har jag hört? Kanske är min lite sliten också och ramlar därför ur enklare? Men ska man fräsa är det ju bättre att köpa en kombinerad fräs med pelarborr. Finns ju sådana också från Arboga, se nedan. De bör väl ha bättre anpassade lager? Vet inte vad de brukar ligga på, men säkert dyrare? Kanske var det t.o.m. en sådan din pappa hade om den gick bra att fräsa med?
Arboga pelarborrmaskin med Demanders koordinatbord och maskinskruvstycke i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Förra veckan kom det en Arboga U2508 för 5000kr på blocket. Gissar att säljaren fick en del meddelanden :).
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
M McNulty skrev:
Förra veckan kom det en Arboga U2508 för 5000kr på blocket. Gissar att säljaren fick en del meddelanden :).
skulle tro det
 
Denna kom ut precis. Vet dock inget om den…
 
  • Tercos CNC-fräs för träning och metallarbeten på en arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.