Ledsen att jag inte svarat er alla som engagerat er i mina dyra kalkyler!
Jag blev så deppig över priset och tröttnade pga att ALLT blev så fruktansvärt dyrt.

Hela klabbet är beräknat till ca 4,3M och det var MYCKET mer än vad jag hade kalkylerat med själv.

Nu har vi ändå bestämt oss för att köra vidare och ev köpa huset utan inredd övervåning för att få ner priset en smula.
Just nu väntar vi på en ny kalkyl från Trivselhus, med lite olika alternativ 1,5 kontra 2 plan's, inredd/oinredd övervåning. Allt för att kunna få ner kostnaderna och förverkliga vårt drömhus.

Anledningen till att garaget blir så dyrt vet jag inte, hur svårt kan det vara att bygga ett garage delvis under jord???
Nu har vi iallafall ändrat oss, och flyttat garaget till norra delen på tomten.
Vi kommer att få spränga lite istället men det måste vi göra ändå. Spräng stenen borde kunna användas att fylla upp tomten med sedan.

Så här skulle det kunna se ut (om vi har råd)

JNCNGMNQQOQPQ0.jpg

JNCNGMNPHMCRQ4.jpg
 
Det finns många som tillverkar byggsatser i olika kvalitetsnivåer, t.ex:

Mellby Industri AB Sollebrunn
Björklidens Materialaffär AB Sölvesborg
J Lundqvist Trävaru AB Öjebyn
SE-Bygg Långserud
Lövångers Bygg AB Lövånger
Stevert AB Ambjörnarp

se Lantbruksnet!

Min erfarenhet av byggsatser är att de är gjorda med ett bättre virke än vad man kan köpa själv i ett byggvaruhus (exportvirke).
 
Jag är också inne på att köpa en byggsats.
Plattan tänkte jag skulle gjutas i samband med att husplattan gjuts.

Sedan kan jag upphandla montaget av garaget. Ev kan jag göra en del av jobbet själv.
 
Garageplattan kan du göra själv om du får grävaren att plana ut och packa underlaget.
 
Hur viktigt är underlaget för en garage platta?
Hur skall det se ut?
 
Det finns ordentligt diskuterat i grund och markarbete så jag rekommenderar ett studiebesök där
 
Försökte den enkla vägen.

Får väl söka då........
 
Min bil och jag trivs nog bäst i garagetyesnod.gif, och inte på gatan!
thumb_9209-263697.jpg
Har redan idag en lång väg att röja......
Vad beträffar tomten så äger vi den redan!
Tänkte stycka av nedre delen för att finansiera vårat bygge.
Vi kan troligen sälja den tomten för 1,5-2M.
Det är en av mycket få tomter som ännu finns kvar i vårt område, som är ett av de mera attraktiva i Stockholms området.

Stödmurar är naturligtvis dyrt, men det är ju priset man får betala för att få sol hela dagen och dessutom blir det mer eller mindre insynsfritt. Tomten ligger ju nästan höst upp på en kulle.

Är det någon som har ett bra tips på hur man löser boendet under byggtiden?
Vi måste ju riva vårat befintliga gamla hus när vi kör igång med markarbetena.
Vi är två vuxna + 1 barn.
Bo i husvagn i ett halvår? ack2.gif eller hyra en barack på hjul av något slag?
Vi måste ju bo i närheten eftersom vi har juniors skolgång att tänka på.
 
Bygg en litt større garasje først og innred denne til midlertidig bolig er mitt forslag, etterpå kan eks. vinden brukes til hembio/gjestehus ;)
 
Bra ide!
Att jag inte tänkt på det!
Vi löser ju förvaring och boende i ett slag!

Om vi bygger ett garage med loft då har vi 60-70m2 att bo i.
Tyvärr tillåter kommunen inte större garage än 40m2 så jag bör nog hålla mig i närheten av det.

Problemet blir ju hur man fixar dusch/toa.
Ett litet trinette kök fixar matlagningen....
Man kan nog hyra ett sån där portabelt toa.....
Dusch/tvätt vatten kan nog rinna rakt ut ....

Ja då var väl allt löst då eller.....?
 
Dax att öppna upp den här tråden igen!

Efter mycket om och men så blir det nog ett murat garage med två väggar mot berg och två väggar mot luft.
Min grundkille/byggmästare säger att man måste använda sig av conteforer (stöd) och motfylla med jord mellan berget och garaget. Det vill han ha drygt 100' för.
Finns det inget fiffigare sätt så att jag slipper använda conteforerna?
Om det är fast berg så borde ju berget inte trycka mot sidorna.
Kan man motfylla med Leca kulor t.ex då borde ju sidotrycket bli mycket lågt eller är det nåt som jag inte har fattat här?

Här är situationplanen som jag knåpat ihop, det är fortfarande lite fix kvar på den.
visaFullImage.asp
 
Är det solid berggrund och murade garageväggar på fastgjuten platta så skall det inte vara några större problem. Isodrän på utsidan och sen fyllt med lecakulor såskall det fixa både dränering och rörelser bra.

Men jag är absolut ingen expert.
 
Mura väggarna med skalblock och armera både horisontellt och vertikalt. Inte i h-e flyttar det på sig. Håller en gödselbrunn så ska väl en garagevägg också klara det. Ett annat alternativ är att sätta ett block i vinkel och skapa en kontrefor. Hacka ur sidan på blocket och armera fullt. Du lär klara mycket innan det ger sig.

http://www.finjabetong.se/aktuell/pdfny/skalblock.pdf
 
Vi håller på med ett garage på 100kvm just nu. Budgeten är lagd på ca 140k lösvirke. Plattan är gjuten för ca 25k, regelvirke ca 10k, takstolar på takstolsfabriken.se 23k sen har vi slängt på ca 120ton grus för runt 70:-/ton

Takstolsfabriken ligger ju i min hemstad så de är smidigt.

tilllkommer mycket ännu, men vi har inte spräckt den tänka budgeten ännu..
 
Glömde ange måtten. 13x8meter, med 8.4x8meter loft med 240 takhöjd på loftet för "kontor" o dylikt... resterande meter är fullhöjd 6meter i nock för billyft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.