H
E enoch85 skrev:
Hej,

Gammal tråd, men varför starta en ny när det redan finns en med exakt den frågan jag undrar över.

Denna tråd har ju som sagt några år på nacken, och vi håller, i skrivande stund, på att bygga hus. Fick startbesked idag. Tänker att byggtekniken har kanske hunnit förändras på 15 år?

Vår husleverantör (känd i Skåne, funnits i ca 30 år) har golvvärme nere, och radiatorer uppe som standard. Vi tänkte först ha radiatorer uppe, men min svåger som har eget byggföretag sa att det var en dålig idé att inte ha golvvärme uppe nu när vi bygger nytt.

Sagt och gjort, vi beställde golvvärme uppe. Nu idag så gick jag igenom gamla papper och det står såhär i kontraktet vi har signat:

Avråder: Golvvärme på träbjälklag till ovanvåningar.
Anledning: Stora rörelser i bjälklaget medför sprickbildning i innertaket och i golvet på ovanvåningen.


Alla ritningar är redan gjorda, så för vår del är det försent att ändra tillbaka. Nu till frågan:

Vårt hus kommer att bli klart i Juni 2022. Det är ett hus i sten (lättbetong) med träbjälklag. Med tanke på vad som skrivits ovan så kan vi undvika ovan scenario så länge vi stänger av värmen helt uppe och låter bjälklag och golv torka ut över sommaren, säg tills i mitten på Augusti?

Tips tas TACKSAMT emot. Känns som pengar i sjön annars. :(

Har bifogat en ritning på bjälklaget, vet inte om det hjälper?
Stog själv i det valet men det behöhövs förstärkt bjälklag. Inte billigt, sen med golvskivor osv. såg inte att det skulle ge så mycket värme på golven. Värmen stiger uppåt från bottenvåningen och husen är täta, det är knappt att man behöver värme klällor i övervåningen, förutom om man klinkers i badrummet. Element är inte snugga men det finns ju elementskydd. Summan av det hela, mycket pengar för liten effekt. Sen beror det ju på vad var och en prioterar.
 
E
H HEM2121 skrev:
Stog själv i det valet men det behöhövs förstärkt bjälklag. Inte billigt, sen med golvskivor osv. såg inte att det skulle ge så mycket värme på golven. Värmen stiger uppåt från bottenvåningen och husen är täta, det är knappt att man behöver värme klällor i övervåningen, förutom om man klinkers i badrummet. Element är inte snugga men det finns ju elementskydd. Summan av det hela, mycket pengar för liten effekt. Sen beror det ju på vad var och en prioterar.
Jo, det kostar en vacker slant. :( Det du skriver låter bekant, förstärkt bjälklag.

Frågan som jag fortfarande ställer mig är dock hur jag på bästa sätt undviker den sprickbildning dem skriver om i sin avrådan?
 
H
E enoch85 skrev:
Jo, det kostar en vacker slant. :( Det du skriver låter bekant, förstärkt bjälklag.

Frågan som jag fortfarande ställer mig är dock hur jag på bästa sätt undviker den sprickbildning dem skriver om i sin avrådan?
Tror inte det är risk för sprickbilning om bjälklaget mellan våningarna är gjort på rätt sätt. Vattenburen värme bygger ju lite på golvhöjden också, antar att man anpassat bjälklaget för det också. Det är ju också rätt mycket vatten och det blir tungt. Dock är det inte billigt. Har för mig att det handlade om 100 000-150 000.
 
Redigerat:
En 17mm slang in läggs i 22mm spårad spånskiva vilket är en vanlig lösning för en övervåning har en vattenvolym på 1.3dl / meter slang så en ” normal” övervåning med ett antal slingor och 2-300 meter slang ska absolut inte behöva något speciellt bjälklag pga vikt av vatten
 
E
H HEM2121 skrev:
Tror inte det är risk för sprickbilning om bjälklaget mellan våningarna är gjort på rätt sätt. Vattenburen värme bygger ju lite på golvhöjden också, antar att man anpassat bjälklaget för det också. Det är ju också rätt mycket vatten och det blir tungt. Dock är det inte billigt. Har för mig att det handlade om 100 000-150 000.
Vi fick lägga 45 000 kr extra för att byta ut radiatorer mot golvvärme. Det rör sig om cirka 50 kvm skulle jag tro.

M myrstack skrev:
En 17mm slang in läggs i 22mm spårad spånskiva vilket är en vanlig lösning för en övervåning har en vattenvolym på 1.3dl / meter slang så en ” normal” övervåning med ett antal slingor och 2-300 meter slang ska absolut inte behöva något speciellt bjälklag pga vikt av vatten
Se bild. Ser det vettigt ut? Har svårt att utläsa.
 
  • Ritning över golvvärmeinstallation i flera rum med specifikationer och dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
E enoch85 skrev:
Vi fick lägga 45 000 kr extra för att byta ut radiatorer mot golvvärme. Det rör sig om cirka 50 kvm skulle jag tro.



Se bild. Ser det vettigt ut? Har svårt att utläsa.
Det stämmer nog, vårt är lite mer än dubbla kvm.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Vi fick lägga 45 000 kr extra för att byta ut radiatorer mot golvvärme. Det rör sig om cirka 50 kvm skulle jag tro.



Se bild. Ser det vettigt ut? Har svårt att utläsa.
Ser inget galet på ritningen. Blir ju en del längder till framledningen men helt okay att göra så om man inte kan ha en centralt placerad fördelare. Det enda jag skulle undersöka är om ni nu är oroliga för sprickbildning är hur de gör framledning till respektive rum. Om den går ytligt och fräses ner i golvspån blir golvet varmare vid dom stråken och torkar ut mer. Om framledningen dras i rör i bjälklaget så belastas övergolvet mindre
 
E
M myrstack skrev:
Ser inget galet på ritningen. Blir ju en del längder till framledningen men helt okay att göra så om man inte kan ha en centralt placerad fördelare. Det enda jag skulle undersöka är om ni nu är oroliga för sprickbildning är hur de gör framledning till respektive rum. Om den går ytligt och fräses ner i golvspån blir golvet varmare vid dom stråken och torkar ut mer. Om framledningen dras i rör i bjälklaget så belastas övergolvet mindre
Tack för svar!

Frågade på startmötet vi var på idag, och det går i spånskivor med plåt för värmeledning. Säger mig inte mycket, men tycker du/ni att det låter rätt?
 
E enoch85 skrev:
Tack för svar!

Frågade på startmötet vi var på idag, och det går i spånskivor med plåt för värmeledning. Säger mig inte mycket, men tycker du/ni att det låter rätt?
Det stämmer för principen hur slingorna i respektive rum går. Frågan är ju slingan tar sig till rummet även om det kanske är mer finlir. Ett alternativ är att de går synligt (troligtvis utan plåt) i ytan likt de andra slingorna. Ett annat alternativ är att de går i rör under golvspån i isoleringen. Inget du nämnt hittills gör att några varningssignaler uppstår dock
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
E
M myrstack skrev:
Det stämmer för principen hur slingorna i respektive rum går. Frågan är ju slingan tar sig till rummet även om det kanske är mer finlir. Ett alternativ är att de går synligt (troligtvis utan plåt) i ytan likt de andra slingorna. Ett annat alternativ är att de går i rör under golvspån i isoleringen. Inget du nämnt hittills gör att några varningssignaler uppstår dock
Jag ställde frågan för att vara säker. Återkommer när/om jag får svar.

EDIT: Isolering = Stegljudsisolering: 70 mm mineralullsskivor.

Dina svar känns betryggande iaf!
 
Myrstacken
E enoch85 skrev:
Vi fick lägga 45 000 kr extra för att byta ut radiatorer mot golvvärme. Det rör sig om cirka 50 kvm skulle jag tro.



Se bild. Ser det vettigt ut? Har svårt att utläsa.
verkar dyrt.. vi fick lägga 42k extra för övervåningen som är 93kvm

H HEM2121 skrev:
Stog själv i det valet men det behöhövs förstärkt bjälklag. Inte billigt, sen med golvskivor osv. såg inte att det skulle ge så mycket värme på golven. Värmen stiger uppåt från bottenvåningen och husen är täta, det är knappt att man behöver värme klällor i övervåningen, förutom om man klinkers i badrummet. Element är inte snugga men det finns ju elementskydd. Summan av det hela, mycket pengar för liten effekt. Sen beror det ju på vad var och en prioterar.
Tycker det är riktigt nice med golvvärme på övervåningen..
Särskilt om man drar upp den lite mer så man känner att golvet är ljummet.
Att värmen stiger uppåt har du rätt i men märker inte så jättestor skilnad hemma faktiskt (vintertid)
Förutom på sommaren då har vi hiskeligt varmt inne på övervåning.
dock beror det på alla fönster mot syd och väst.
Ts kanske har som oss att de har så mycket fönster från golv uppåt att det blir svårt att ens hitta en yttervägg att placera dem på.
Jag har 4.40 i takhöjd på övervåning och 2.50 på undervåning.
 
E
Myrstacken Myrstacken skrev:
verkar dyrt.. vi fick lägga 42k extra för övervåningen som är 93kvm
Hmm, ja jag vet inte. Vi betalar vad dem säger det kostar. :)

Myrstacken Myrstacken skrev:
Tycker det är riktigt nice med golvvärme på övervåningen..
Särskilt om man drar upp den lite mer så man känner att golvet är ljummet.
Att värmen stiger uppåt har du rätt i men märker inte så jättestor skilnad hemma faktiskt (vintertid)
Förutom på sommaren då har vi hiskeligt varmt inne på övervåning.
dock beror det på alla fönster mot syd och väst.
Ts kanske har som oss att de har så mycket fönster från golv uppåt att det blir svårt att ens hitta en yttervägg att placera dem på.
Jag har 4.40 i takhöjd på övervåning och 2.50 på undervåning.
Jo, vi hade planerat radiatorer uppe först, men sen tipsade en i släkten oss om att ha det även uppe p.g.a. att det, precis som du säger, är nice.

Vi har som vanligt, fönster i varje rum och även takfönster (2 st). Inte er takhöjd dock. :surprised:

Jag känner mig ganska lugn nu efter startmötet dock eftersom projektledaren sa att dem åtgärdar alla sprickor efter 2 år (på garantibesiktningen), oavsett om det är orsakat av golvvärme uppe eller inte. Det var mest det som gjorde mig orolig - att dem skulle kunna hävda att "vadå, ni valde golvärme, nu är det sprickor, deal with it.".

Tack för alla svar! Jag är impad över hur hjälpsamma folk är på detta forum!
 
  • Älska
Myrstacken
  • Laddar…
Sprickor som blir har med vilket materiel som läggs som golv, trä är årstidsberoende sommar mycket fukt i luften och ingen väme på så sväller , vinter ingen fukt och värme på, då tokar det., vanliga parkettplank rör sig inte mycket, limmade kors och tvärs, rent trägolv rör sig mycket, sen finns det plastimitation med och rör sig t.o.m. i längdled och på bredden mellan svalt och värme under.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
E
J jonaserik skrev:
Sprickor som blir har med vilket materiel som läggs som golv, trä är årstidsberoende sommar mycket fukt i luften och ingen väme på så sväller , vinter ingen fukt och värme på, då tokar det., vanliga parkettplank rör sig inte mycket, limmade kors och tvärs, rent trägolv rör sig mycket, sen finns det plastimitation med och rör sig t.o.m. i längdled och på bredden mellan svalt och värme under.
Så du menar att vi bör ha värmen på uppe under vår/sommar för att torka ut det snabbare? Jag har läst motsaten, att man bör försöka torka ut det sakta för att undvika sprickor.

Även i vårt nuvarande hus så rekommenderade man att inte ha högre än 21 grader i golvvärmen för att undvika sprickor första året.
E enoch85 skrev:
Hej,

Gammal tråd, men varför starta en ny när det redan finns en med exakt den frågan jag undrar över.

Denna tråd har ju som sagt några år på nacken, och vi håller, i skrivande stund, på att bygga hus. Fick startbesked idag. Tänker att byggtekniken har kanske hunnit förändras på 15 år?

Vår husleverantör (känd i Skåne, funnits i ca 30 år) har golvvärme nere, och radiatorer uppe som standard. Vi tänkte först ha radiatorer uppe, men min svåger som har eget byggföretag sa att det var en dålig idé att inte ha golvvärme uppe nu när vi bygger nytt.

Sagt och gjort, vi beställde golvvärme uppe. Nu idag så gick jag igenom gamla papper och det står såhär i kontraktet vi har signat:

Avråder: Golvvärme på träbjälklag till ovanvåningar.
Anledning: Stora rörelser i bjälklaget medför sprickbildning i innertaket och i golvet på ovanvåningen.


Alla ritningar är redan gjorda, så för vår del är det försent att ändra tillbaka. Nu till frågan:

Vårt hus kommer att bli klart i Juni 2022. Det är ett hus i sten (lättbetong) med träbjälklag. Med tanke på vad som skrivits ovan så kan vi undvika ovan scenario så länge vi stänger av värmen helt uppe och låter bjälklag och golv torka ut över sommaren, säg tills i mitten på Augusti?

Tips tas TACKSAMT emot. Känns som pengar i sjön annars. :(

Har bifogat en ritning på bjälklaget, vet inte om det hjälper?
 
Myrstacken
E enoch85 skrev:
Så du menar att vi bör ha värmen på uppe under vår/sommar för att torka ut det snabbare? Jag har läst motsaten, att man bör försöka torka ut det sakta för att undvika sprickor.

Även i vårt nuvarande hus så rekommenderade man att inte ha högre än 21 grader i golvvärmen för att undvika sprickor första året.

Så du menar att vi bör ha golvvärmen på uppe även fast det är varmt? Är det inte större risk för sprickor då?
Vi fick aldrig ens någon rekomendation hur vi skulle göra..

Det som vi märkt och kan ta ganska lång tid är att balansera systemet..
För höjer man i ett rum kan det bli lägre i andra osv....
Förra vintern försökte jag massa att få ordning på det.. men nej jag hann aldrig innan vintern var över..
Detta är ju som sagt ett trögt system så ändringar kan ta en dag eller 2-3 innan man märker full effekt av sin ändring.
Så att det blir ljummet och fint i alla rum och inte iskallt i ett rum och jättevarmt i andra..
För så hade vi det i början.
Barnens rum var svinvarma fastän vi hade samma inställningar osv.
Nu efter ett år efter mycket finjusteringar av mig som går och pillar på det ofta.. ca 1-2 gånger i veckan så är det perfekt som alla vill ha det..
Sonens rum iskallt.. ca 14 - 16 grader... han har alltid rummet stängt för att få behålla sitt svala rum..
Helst vill han ha fönstret öppet men det får han inte... utan istället har vi sänkt värmen..
dotterns rum ca 24 grader... Där inne vill jag inte vara hon har också alltid dörren stängd för att bevara värmen.
Mitt och hon som jag delar barn och möbler med i vårt sovrum 16-18 grader.. Också alltid stängd dörr.
Toalett och badrum har jätte varma golv.... riktigt nice. nästan så man bränner fötterna när man stoppar in dom under badrumsmattan och sitter där en stund på toa...
Resten av huset är 22 grader...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.