Jaha hej!

Ja, rubriken kan verka lite lustig kanske...1235-10 har ju 65 grader framledning och inte den andra.

Å de är just de som ligger som en av mina frågor.

Huset då...

Huset ifråga som ligger i Nyköping 10mil söder om Stockholm:

1½ plan med boyta på 155kvm
Källare på 95kvm(Tvättstuga, garage, panrum och förråd inte direkt inredd yta men ska hållas varmt)
Kåken är byggd -36 = taskig isolering.
Gamla klasiska element.
Några nyare element förekommer från -70 talet skulle jag tro.
Kommer att instaleras braskamin i vardags rum och vedspis i kök senare, detta på markplan.
(Vinden ska sprutas med cellulosa.)

Dagens uppvärming är ved.
Har lite svårt att uppskatta förbrukning då vi är nyinflyttade.

Vi är idag 2 vuxna och kommer bli fler.

Till mina funderingar:

-Vilken storlek på varmvattenberedare ska man ha till en familj på 4pers. Idag vanligt badkar(kommer nog inte bli något "stort")
och dusch.


-I en offert har vi diskuterat Nibes 1235-10. (varmvattenberedare 160lit.)
Detta är ju en pump med högre framledningstemp. (65 grader)
Någon med erfarenhet av dessa?
Högre fremledning får man väll en lägre "effektivitet", eller?
Borrdjupet är räknat till 160m.

I en anna offert som ligger nära till hands är det en Thermia TWS 12 som har diskuterats.
I dessa så sitter de en VVB på 180liter som jag förstått är väldigt effektiv, eller?

Har fått in två offerter på Thermia pumpar, samma storlek på pump men med lite olika borrhåls djup pga tidigare annat alt.

-Den ena på 190m
-Den andra på 2x110m

Hur är det med två eller ett hål??
Fördel /nackdel?
Lägre flödesmotstånd i två har jag läst någonstans.

Otroligt tacksam för lite svar på detta.

Med vänlig hälsning

Tobbe
 
Mitt val skulle blivet Thermian och 2x110 det är troligtvis lite dyrare men också kanske lite bättre än Niben och ett 190 meters hål.
Har du gammaldags element behöver du knappast så hög temp som 65°C och skulle du behöva den tempen tror jag att det är ide att isolera lite.
 
om ditt hus skulle behöva 65 gradit vatten, så är det inte värt att sattsa på värmepump överhuvud taget. presis sim du skriver så blir verkningsgraden för låg.

65 gradit vatten är bara bra för att få mycke & tilräckligt varmt varmvatten.

jag skulle be om nya offerter på pumpar med extärn varmvatten beredare!

typ en Nibe 1115- 8,5 + en VPA 300/200 även om denna bar gör 55 gradit vatten så kan du skrämma upp den till 60 grader när den värmer varmvatten (det gör jag med min)
& en 160-170m aktivt borrdjup till detta

2 hål ger lägre flöde, men det blir dyrare att borra dessa, fler foder rör & kopplingar
 
alternativt att du ska upp på en Nibe 1115-10
(svårt att veta utan att veta hur mycke energi du gör av med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.