Mindre friktion är största vinsten i en mindre motor, men det beror på väldigt många parametrar för att hitta ett optimum, det beror helt på det specifika körfallet.
 
I en bensinmotor kommer en stor del av förlusterna av gasspjället. Så för att minimera förlusterna skall spjället vara maximalt öppet. Då gäller det att motorn har tillräckligt lågt varvtal och är tillräckligt liten för att det i det aktuella körfallet skall vara lagom effekt vid fullgas på motorn. Friktion spelar också roll. Men den termiska verkningsgraden i en motor är mycket lägre än den mekaniska.

Visst finns det många parametrar som påverkar. Men pratar man optimum med avseende på bränsleförbrukning är det nog till att inte alls använda en bensinmotor.
 
Helt stängt ger faktiskt ännu lägre pumpförluster, Volvo har ju också börjat med cylinderavstängning. Lite kul med BMWs motor med variabelt ventillyft och utan spjäll.

Friktion, pumpförluster och termisk verkningsgrad i ett fint samspel ;) och så vill man ha lite kraft till övers för att slippa växla
 
Det är en hetvattenpanna
Har ingenting med Teslas laddstation att göra "FUD"
Får en känsla av att samma folk som tror att detta är en generator till Teslas laddare på andra sidan gatan.. Är samma personer som tror att jorden är platt.. Kanske rören till höger på ena bilden är grova kablar :) Undrar vad folk har för agenda när man påstår sådana galenskaper som i tråden här"
Eller är man dumma på riktigt "



Hetvattenpanna bakom staket med rör och skorsten, inte relaterad till Teslas laddstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hetvattencentral med skylt som visar "8 MW" och företagsnamnet, inte en Teslas laddstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hetvattenpanna inomhusområde med rör och skorsten, omgivet av staket på en vintersdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
P Pernhult skrev:
Undrar vad folk har för agenda när man påstår sådana galenskaper som i tråden här"
Eller är man dumma på riktigt "
Man behöver varken ha en agenda eller vara dum för att komma med förhastade eller rent dumma slutsatser. Precis som att man inte behöver ha en agenda eller vara dum för att ta upp en två år gammal tråd och bergfast påstå samma saker som redan konstaterats i tråden.
 
A Avemo skrev:
Man behöver varken ha en agenda eller vara dum för att komma med förhastade eller rent dumma slutsatser. Precis som att man inte behöver ha en agenda eller vara dum för att ta upp en två år gammal tråd och bergfast påstå samma saker som redan konstaterats i tråden.
Delar av tråden används över dessa år som ideer till nya påståenden i samma riktning i andra medier och forum.. Där de avvikande postningarna utesluts.. - Då har man en agenda.. och i stället för att ta reda på fakta
Vart ju inte svårt att skriva till energibolaget.. Skall ta ett varv även med tillverkaren och få ett slut på denna FUD. Vi behöver en omställning i vår värld. Tesla har gjort ett fantastiskt jobb att starta denna omställning. Inte länge sen Volvos VD sa att han tror inte på elbilar. Förutom alla miljövinster är det fantastiskt att kunna tillverka sin el själv, om man vill. För 25 år sedan när jag köpte mina första elbilar vart det för tidigt.. Vår Tesla är nu en mogen produkt som uppfyller alla de krav JAG har på en bil med råge.. Vi kommer inom kort se en kolapsande marknad för nya personbilar med förbränningsmotor. Utvecklingen av dessa kommer avstanna. Säkrare bekvämare och billigare transporter kommer nu komma fler och fler till godo efterhand. På köpet får vi självkörande bilar som kommer spara lidande och minskad dödlighet för miljontals människor vart år. Att då läsa inlägg som vill stoppa denna utveckling är faktiskt ledsamt.. Men tiden kommer visa vad som sker och tråden kanske får leva kvar många år till så är den ett historiskt perspektiv över det motstånd förändringen mött..
Här ett lysande exempel med solpaneler över Icas butiks-vägg där man bjuder på energin. Solpaneler så långt ögat når. Rätt byggt med batterier och hålllbar produktion, samt smart elkonsumption kan vi lösa effektbalansen i vårt behov av energi.

Tesla parkerad framför ICA-butik med solpaneler på väggen och skylt om laddstolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Joakim Ljungberg och 1 till
  • Laddar…
BigR
Fast ful vägg blev det.
 
P Pernhult skrev:
Delar av tråden används över dessa år som ideer till nya påståenden i samma riktning i andra medier och forum.. Där de avvikande postningarna utesluts.. - Då har man en agenda.. och i stället för att ta reda på fakta
Jag vet att det finns folk som har en agenda emot elbilar. Och visst kan de klippa och klistra från denna tråd. Men vad tillför ditt inlägg i så fall? Det är väl inte svårare att utesluta ditt inlägg än att utesluta inlägg #56 som innehåller en bild med precis samma motiv som du visar? Om man läser hela tråden framgår det med önskvärd tydlighet att frågan är med nej besvarad. Det är inte en dieseldriven Teslaladdare.
 
A Avemo skrev:
Jag vet att det finns folk som har en agenda emot elbilar. Och visst kan de klippa och klistra från denna tråd. Men vad tillför ditt inlägg i så fall? Det är väl inte svårare att utesluta ditt inlägg än att utesluta inlägg #56 som innehåller en bild med precis samma motiv som du visar? Om man läser hela tråden framgår det med önskvärd tydlighet att frågan är med nej besvarad. Det är inte en dieseldriven Teslaladdare.

Bra du har också bekräftat här. "Toppen"
 
BigR BigR skrev:
Fast ful vägg blev det.
Det var en plåtvägg innan vart den snyggare?
Jag ser också hur det kommer fram mer anpassade paneler. Både för väggar och tak.
Jag känner också något annat än dig när jag ser solpaneler. Då jag viktar nyttan mer än utseendet... Lokalt producerad el..
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
S StevieGee skrev:
Tesla har en snabbladdningsstation vid Kungälv (nära fästningen).
Ca 50 meter därifrån byggdes ungefär samtidigt en liten anläggning med en dieselgenerator.
Mina källor påstår att dessa två hör ihop..
Någon som kan bekräfta detta?

Känns ju inte så miljövänligt!
Är ju som att sopsortera inne och ändå slänga allt i brännbart..

Då har jag även fått det skriftliga Svaret från Göteborg Energi, se nedan. Så inte bara skyltar och att vi andra haft åsikter om vad detta verekligen är.. NU VET VI DETTA


Hej,
Pannan som står plcaerad i närheten av Teslas laddstation är en gaseldad panna eldas med biogas. Den finns där för att producera fjärvärme och fungerar som en spetsanläggning. Pannan är oftast i drift när utomhustemperaturen ligger runt 0 grader eller kallare. I vissa fall är den i drift då de råder brist. Pannan är inte på något sätt samnkopplad till elnätet.

mvh
Teodor Östling
Göteborg Energi

Skylt på en grå byggnad som märker en "HETVATTENCENTRAL 8 MW" levererad av manic ab, Göteborg, Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gaseldad panna för biogas och fjärrvärme nära Tesla laddstation i vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
P Pernhult skrev:
Delar av tråden används över dessa år som ideer till nya påståenden i samma riktning i andra medier och forum.. Där de avvikande postningarna utesluts.. - Då har man en agenda.. och i stället för att ta reda på fakta
Vart ju inte svårt att skriva till energibolaget.. Skall ta ett varv även med tillverkaren och få ett slut på denna FUD. Vi behöver en omställning i vår värld. Tesla har gjort ett fantastiskt jobb att starta denna omställning. Inte länge sen Volvos VD sa att han tror inte på elbilar. Förutom alla miljövinster är det fantastiskt att kunna tillverka sin el själv, om man vill. För 25 år sedan när jag köpte mina första elbilar vart det för tidigt.. Vår Tesla är nu en mogen produkt som uppfyller alla de krav JAG har på en bil med råge.. Vi kommer inom kort se en kolapsande marknad för nya personbilar med förbränningsmotor. Utvecklingen av dessa kommer avstanna. Säkrare bekvämare och billigare transporter kommer nu komma fler och fler till godo efterhand. På köpet får vi självkörande bilar som kommer spara lidande och minskad dödlighet för miljontals människor vart år. Att då läsa inlägg som vill stoppa denna utveckling är faktiskt ledsamt.. Men tiden kommer visa vad som sker och tråden kanske får leva kvar många år till så är den ett historiskt perspektiv över det motstånd förändringen mött..
Här ett lysande exempel med solpaneler över Icas butiks-vägg där man bjuder på energin. Solpaneler så långt ögat når. Rätt byggt med batterier och hålllbar produktion, samt smart elkonsumption kan vi lösa effektbalansen i vårt behov av energi.

[bild]
JAg vill inte krascha partyt och verka negativ, MENNN...

Apropå FUD, självkörande bilar är en myt som inte finns och inte kommer på många år. Förarassistansen förbätras mycket men helt självkörande bilar är en bluff.

Tesla har gjort mycket för att hajpa elbilar men deras prissättning är ett skämt. Eller rättare sagt, de visar att elbilar är en produkt för fåtalet. Model 3 som skulle bli billig har sammansättningskvalitet så man ramlar baklänges och den finns inte som kombi. Kanske kan Dacia Spring bli elbilen vi behöver.Jag hoppas även mycket på kinesiska märken som BaoJun.

Sedan det här med storskalig batteriproduktion. Det återstår att bevisa för låg- och mellanprissegmentet. Volvo/Northvolt har chansen om några år med sin projekterade nya anläggning.

Kollapsande marknad för förbränningsmotoriserade bilar kan du glömma. Ja, prestigemärken i Europa kommer släppa ICE men för Sydostasien och Afrika är det ICE som gäller i många år till. Likaså Ryssland och de inre delarna av USA.

Det som skulle vara intressant att se vore om vi kan klä alla hustak med solceller för en rimlig peng.
 
A Anders_Nilsson skrev:
JAg vill inte krascha partyt och verka negativ, MENNN...

Apropå FUD, självkörande bilar är en myt som inte finns och inte kommer på många år. Förarassistansen förbätras mycket men helt självkörande bilar är en bluff.

Tesla har gjort mycket för att hajpa elbilar men deras prissättning är ett skämt. Eller rättare sagt, de visar att elbilar är en produkt för fåtalet. Model 3 som skulle bli billig har sammansättningskvalitet så man ramlar baklänges och den finns inte som kombi. Kanske kan Dacia Spring bli elbilen vi behöver.Jag hoppas även mycket på kinesiska märken som BaoJun.

Sedan det här med storskalig batteriproduktion. Det återstår att bevisa för låg- och mellanprissegmentet. Volvo/Northvolt har chansen om några år med sin projekterade nya anläggning.

Kollapsande marknad för förbränningsmotoriserade bilar kan du glömma. Ja, prestigemärken i Europa kommer släppa ICE men för Sydostasien och Afrika är det ICE som gäller i många år till. Likaså Ryssland och de inre delarna av USA.

Det som skulle vara intressant att se vore om vi kan klä alla hustak med solceller för en rimlig peng.
Hade du vetat vad teslas mål var så hade du inte skrivit detta inlägg...
Ge det 3år till så kommer du förstå vad jag menar
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
P Pernhult skrev:
Delar av tråden används över dessa år som ideer till nya påståenden i samma riktning i andra medier och forum.. Där de avvikande postningarna utesluts.. - Då har man en agenda.. och i stället för att ta reda på fakta
Vart ju inte svårt att skriva till energibolaget.. Skall ta ett varv även med tillverkaren och få ett slut på denna FUD. Vi behöver en omställning i vår värld. Tesla har gjort ett fantastiskt jobb att starta denna omställning. Inte länge sen Volvos VD sa att han tror inte på elbilar. Förutom alla miljövinster är det fantastiskt att kunna tillverka sin el själv, om man vill. För 25 år sedan när jag köpte mina första elbilar vart det för tidigt.. Vår Tesla är nu en mogen produkt som uppfyller alla de krav JAG har på en bil med råge.. Vi kommer inom kort se en kolapsande marknad för nya personbilar med förbränningsmotor. Utvecklingen av dessa kommer avstanna. Säkrare bekvämare och billigare transporter kommer nu komma fler och fler till godo efterhand. På köpet får vi självkörande bilar som kommer spara lidande och minskad dödlighet för miljontals människor vart år. Att då läsa inlägg som vill stoppa denna utveckling är faktiskt ledsamt.. Men tiden kommer visa vad som sker och tråden kanske får leva kvar många år till så är den ett historiskt perspektiv över det motstånd förändringen mött..
Här ett lysande exempel med solpaneler över Icas butiks-vägg där man bjuder på energin. Solpaneler så långt ögat når. Rätt byggt med batterier och hålllbar produktion, samt smart elkonsumption kan vi lösa effektbalansen i vårt behov av energi.

[bild]
Nackdelen med att inte vidareutveckla förbränningsmotorer är att vi kommer att se äldre bilar länge...25 år skulle jag tro
Alla kan inte ha elbil pga arbete eller avstånd
 
A Anders_Nilsson skrev:
JAg vill inte krascha partyt och verka negativ, MENNN...

Apropå FUD, självkörande bilar är en myt som inte finns och inte kommer på många år. Förarassistansen förbätras mycket men helt självkörande bilar är en bluff.

Tesla har gjort mycket för att hajpa elbilar men deras prissättning är ett skämt. Eller rättare sagt, de visar att elbilar är en produkt för fåtalet. Model 3 som skulle bli billig har sammansättningskvalitet så man ramlar baklänges och den finns inte som kombi. Kanske kan Dacia Spring bli elbilen vi behöver.Jag hoppas även mycket på kinesiska märken som BaoJun.

Sedan det här med storskalig batteriproduktion. Det återstår att bevisa för låg- och mellanprissegmentet. Volvo/Northvolt har chansen om några år med sin projekterade nya anläggning.

Kollapsande marknad för förbränningsmotoriserade bilar kan du glömma. Ja, prestigemärken i Europa kommer släppa ICE men för Sydostasien och Afrika är det ICE som gäller i många år till. Likaså Ryssland och de inre delarna av USA.

Det som skulle vara intressant att se vore om vi kan klä alla hustak med solceller för en rimlig peng.
Har som du ser en annan åsikt än dig. Utveckling tar ibland tid.
Vet av egen erfarnhet.
På vägen mot nya mål kantas resan av folk som säger det kommer aldrig att ske.
Nu är det ju extremt sällsynt att den som säger det går inte, är den som lyckas.
Teslas nya metoder att tillverka batterier liknar mest en gatlingkulspruta. Tillverkningshastigheten man nu uppnår, gör att vi inte ens kan se enskillda batterier. Det går inte ens att se att se att det är batterier som passerar.
Men inte bara hastigheten i tillverkligen Utan hela kedjan från råvara till montering och slutresultat kommer förändras.
De flesta bolag har nu en plan för att fasa ut förbränningsmotorn. Så nyutvecklingen kommer omvärderas i en ännu snabbare takt, än man vill eller planerat, beroende på att färre och färre vågar köpa en ny bil med förbänningsmotor i.
Under tiden lever våra begagnade bilar vidare.
Vi kommer ansluta vår Tesla till Robotaxi när det kommer. Nya modeller för tillgång till bilar/transporter kommer dyka upp.
Tycker det är en bra utveckling.
För mågra år sedan skulle jag skrattat åt att jag skulle köpa den bil vi idag äger. Men satte det som mål och löste den till synes omöjliga ekvationen. Jag bytte också fot några år tidigare, från att ha trott det var vätgas som jag skulle köra omkring med..
Vi betalade också kostnaden för FSD för att vi gillar att bidra till den utvecklingen. Samt investera i Tesla.
Vi blev avrådda från att investera i bolaget. Gjorde tvärtom.
Känns rätt bra nu..
När nu leveranstider drar iväg under nästa år. Beställer vi en bil till. Räknar med att få samma betalt för den vi nu har, när den nya levereras. 2 års ägande med låga eller inga kostnader. Utopi säkert.
Men det var det redan att aktierna skulle betala vår Tesla på några år.
Mina första elbilar jag köpte för 25 år sedan tjänade jag också pengar på. Har helt enkelt inte råd att göra annorlunda.
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.