T tergo skrev:
kanske, men då får man sätta upp en skylt med tillträde förbjudet i tomtgränsen ,annars finns det risk att någon från allmänheten går in och knackar på dörren

  • Övervakning sker som privatperson
  • Övervakningen sker av en plats dit allmänheten inte har tillträde
  • Syftet med övervakningen är av rent privat natur
Finns alls inget kanske i frågan. Är det vanlig villatomt behövs ingen skylt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
kanske, men då får man sätta upp en skylt med tillträde förbjudet i tomtgränsen ,annars finns det risk att någon från allmänheten går in och knackar på dörren

  • Övervakning sker som privatperson
  • Övervakningen sker av en plats dit allmänheten inte har tillträde
  • Syftet med övervakningen är av rent privat natur
Bara om du är företag eller filmar allmänning.
Så filma inte brevlådan om den hänger utanför tomten.
Din privata villatomt får du filma bäst du vill utan att informera någon, det är ingen allmänning och folk har inte fri tillgång till din hemfridszon.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inbrottslarm som spräcker trumhinnor funkar nog, kameror avskräcker nog knappast..,

Hur många db måste man upp i då?
 
Många över 200, vet ej! Säkert olagligt i långkalsongen vi kallar Svärje! Buset har rättigheter seddu
 
Men vad är vitsen med att filma kommer ju endå inte få tillbaka sakerna en då jag tror inte kameraövervakning skrämmer nån tror mer på raka motsatsen att det attraherar till inbrott min mor o far bor i ett villaområde i Stockholm dom har aldrig haft inbrott men flera av grannarna har haft fler en gång och vad dom alla har gemensamt är just larm med vaktbolag och kameraövervakning
 
  • Haha
ulsa
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Hur många db måste man upp i då?
grejen är det inte är någon bra lösning generellt, minsta falsklarm och grannarna kommer bli tokiga. Höga ljud, skulle säga kommer du upp i 120-126db, då flyr man fältet, men det är inte realistiskt.
inne kan man kanske lösa en ljudmatta på 120 db men kostsamt om det ska ligga där uppe i ett större hus. Det jag vill säga är att frekvensen är det viktigaste, du vill ligga mellan 2khz till 2,5khz, där är det jobbiga för örat. Som jämförelse, 120db vid 100hz är inte jobbigt, mera gå på nattklubb och stå bredvid en baslåda. Ska frekvenser vara jobbiga så ska dom ligga i våra känsliga områden. Och tänk på grannar, det är nog jag skulle vara mest rädd om, grannskapet
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Svarar på mitt eget inlägg, spräcka trumhinnan, skulle tro att för permanenta skador, 140-150db, dvs örat blir aldrig bra igen. Konstant tinnitus och livslånga men, då runt frekvenserna 1khz till 2,5khz. Men det skulle vara urbota korkat att ha det som mål. För att ge en bra bild, för vare 3db ökning måst att fördubblas i energi/högtalare/förstärkare. Så ett larmhorn, ger 100db, två lika ger 103, dvs ska du upp i 140db, är hela huset fullt av plasttrattar/larmhorn. Så du vill börja med ett som ligger kring 120db, men det finns nog inte på marknaden.
Alla ljud som ligger konstant över 85-90db är skadliga för våra öron, men det gäller timmar av exponering. Mitt råd, var försiktig, jag är fd DJ/ljudtekniker/konsert/nattklubbs kille (nu mera gubbe). Jag har haft tinnitus i 25år, inte något som jag vill ge en inbrottstjuv ens.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Hur många db måste man upp i då?
Finns både forskning o minst ett larm som använder just ett ljudmönster o högt ljudtryck, men inte för högt se t ex

https://infernohomesecurity.se/info/faq/

eller sök på Inferno larm FAQ

Forskningen hade jag några artiklar jag läst, men var för länge sedan o har inte länkar sparade.

Men där har ni minst ett larm som stör tjuvar under stöldförsök, finns någon tråd om det på Byggahus
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Men vad är vitsen med att filma kommer ju endå inte få tillbaka sakerna en då jag tror inte kameraövervakning skrämmer nån tror mer på raka motsatsen att det attraherar till inbrott min mor o far bor i ett villaområde i Stockholm dom har aldrig haft inbrott men flera av grannarna har haft fler en gång och vad dom alla har gemensamt är just larm med vaktbolag och kameraövervakning
Att du har en chans att hitta tjuven själv och lösa det.
Jag har larm men skulle aldrig koppla det till securitas då det är ändå endast värdelöst.

Jag har mitt kopplat till folk som bor 1 minut ifrån =) Så de lär inte hinna så mycket ändå om de tar sig in.
Kameror skall sättas upp då vi ska få ett gruppboende med problemungar bredvid.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det går att bygga något själv som triggas via en reläutgång. Bara köpa div högtalarkomponenter. Men det måste finnas bättre sätt att lösa inbrottstjuvar.
 
@ @ndreas skrev:
Vet inte. Men om du vill undvika ovälkomna gäster så borde du väl skylta.
Ja det bör du göra av flera skäl dels avskräckande för tjyvarna dels för att inte kränka integriteten för oskyldiga ovetande
 
Norrtull Norrtull skrev:
Det går att bygga något själv som triggas via en reläutgång. Bara köpa div högtalarkomponenter. Men det måste finnas bättre sätt att lösa inbrottstjuvar.
Köp en sånhär. Slipper du larm kameror. Men du får städa upp spillet.
R.d6e8047bcfb34c871f329310b7d54932
 
  • Gilla
  • Haha
Bundas och 6 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
kanske, men då får man sätta upp en skylt med tillträde förbjudet i tomtgränsen ,annars finns det risk att någon från allmänheten går in och knackar på dörren

  • Övervakning sker som privatperson
  • Övervakningen sker av en plats dit allmänheten inte har tillträde
  • Syftet med övervakningen är av rent privat natur
Halv rätt.
Har man egen tomt får man filma där bäst man vill utan tillstånd eller skyllt.

Med
"Övervakningen sker av en plats dit allmänheten inte har tillträde"
avses trottoarer , grönområden utanför tomten etc etc
att besökare/allmänheten har tillträde till tomten spelar ingen roll.

Det man ska göra (som jag gjort med aldrig behövt använda)
är att sätta upp kameror så man ser tomten och även inne i huset.
Sen några rörelse deckare då de går igång larmar till ens telefon så man kan kolla kamerorna.
Sen har man två uppkopplade ute högtalare gömda under takfoten. en på vardera sida huset och en/två uppkopplade hötalare innomhus.
Och upptäcker man att obehöriga är där så låter man de obehöriga höra
"Hej, ser att du är på min altan. Du är filmad, jag har ring polisen som är på väg."
"ju nu kollar du dig runt om kring för att hitta antingen högtalarna eller karmerona"
Osv osv baserad på vad de gör.
Gärna på två tre språk.
Då borde de skita knäck! :crysmile:
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.