Hej!
Hittar ingen tråd som riktigt passar så testar att skriva denna.

Tycker det är lite kul med rörligt (timpris)Tibber avtal som i dessa tider kanske inte är lika kul Då jag har pelletspanna lider jag inte så mycket av det höga elpriserna… men när den rackarn ibland tjuvstannar hoppar 9kw elpatron in och värmer fint….
Hur kan jag på något enkelt sätt upptäcka detta för att snabbast möjligt återstarta eller fylla på mer pellets?
Vill inte vänta ett dygn till min förbrukning visas i Tibberappen.
Tibber säljer ”Tibber Puls” men den kommunicerar med Wi-Fi och jag har mätaren sitter på en elstolpe 30m in på grannens tomt så svårt med kommunikationen…

Ingen super lusta att installera något avancerat som kräver att jag tar in elektrikern.

Pannan är så klart fast inkopplad så smarta pluggar är ju bara att glömma.

Att se förbrukningen i mobilen vore det bästa och gärna med någon typ av larm som triggar mig att åtgärda…

Har ni några förslag?
Bifogar en skärmdump på min förbrukning den 6/12 i år då elpriser slog rekord vid 17 tiden och min pellets panna tyckte det var ett passande tillfälle att ta en paus
 
  • Skärmdump som visar en förbrukningstopparna på en elanvändningsapp den 6 december.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Det blir ju ganska begränsande när du inte har möjlighet att koppla in mätaren med en tibber pulse eller liknande. du kan sätta en shelly 3pm som induktivt läser av pannan eller annan last du har. Jag har flera sådana samt pulsmätare på elmätaren för momnentan avläsning
 
C
Finns det ingen larmutgång på pannan?
Idealiskt sett vill man väl ha nivålarm på pelletsförrådet så att man kan fylla på med lite framförhållning.
 
C cpalm skrev:
Finns det ingen larmutgång på pannan?
Idealiskt sett vill man väl ha nivålarm på pelletsförrådet så att man kan fylla på med lite framförhållning.
Jo ett nivålarm hade varit fint men det finns tyvärr inte förberett på mitt förråd. Vet inte riktigt hur jag skulle kunna fixa det och få det att kopplas in mot pannans styrning.
Får undersöka om det finns någon larmutgång… Men vet dock inte hur jag isf ska nyttja den…
 
Vad heter brännaren
 
H håbbe1961 skrev:
Vad heter brännaren
Det är en Effecta brännare som jag i övrigt är riktigt nöjd med…
 
Dudeish Dudeish skrev:
Det blir ju ganska begränsande när du inte har möjlighet att koppla in mätaren med en tibber pulse eller liknande. du kan sätta en shelly 3pm som induktivt läser av pannan eller annan last du har. Jag har flera sådana samt pulsmätare på elmätaren för momnentan avläsning
Hej shelly 3em hittar jag när jag googlar men inte pm… Shelly 3em låter ju som en toppenprodukt när man läser på! Dock är jag elektriskt förståndshandikappad så låter som jag måste snacka med en som kopplar. Att den kan kommunicera via wifi är ju toppen. Tror du jag kan få till i någon app att det larmar vid större elförbrukning? Är man inte hemma kan man ju alltid bryta strömmen och återstart nästa natt när elpriser är humanare ;-)
 
Allan J Allan J skrev:
Det är en Effecta brännare som jag i övrigt är riktigt nöjd med…
Ok min px21 har larmutgång via relä. Men hittar inget om det på din
 
H håbbe1961 skrev:
Ok min px21 har larmutgång via relä. Men hittar inget om det på din
Ok toppen att du kollade iaf! Tack
 
Larmsiren kopplad till A1 kontaktor elpatron :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Mellanbarn och 2 till
  • Laddar…
Var inte meningen att vara nedvärderande!
Men vissa talade om larm utgång men det fixar man ju via A1, a2 på kontaktor. Du kan ju köra direkt om det är låg last typ lampa eller liknande. Eller paralellkopla ett relä/kontaktor om du vill ha något som drar högre ström.
 
E Emanuel01 skrev:
Var inte meningen att vara nedvärderande!
Men vissa talade om larm utgång men det fixar man ju via A1, a2 på kontaktor. Du kan ju köra direkt om det är låg last typ lampa eller liknande. Eller paralellkopla ett relä/kontaktor om du vill ha något som drar högre ström.
Tyvärr är jag ”elektrisk förståndshandikappad” så det där är inget jag fixar så där bara… var nog mer ute efter om någon viste någon mer färdig lösning/produkt som kunde lösa mitt behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.