Är mitt uppe i att byta ut taket på huset och tyvärr lyckades firman klanta till det och lämnade delar av taket oskyddat utan papp när det blev snöstorm och regn. Resultatet blev att vi fick in vatten på vinden, stod vatten på plankkolvet på vinden och det droppade ner i våningen under.
Har inte hunnit ta upp något hål för att känna hur blöt isolering har blivit.
Men vad gör man. Kommer isolering att torka ut på egen hand eller ska man kräva att firman river ut och bytar till torr ny isolering vilket blir ett stort jobb då man förmodligen kommer att behöva riva både golvet på vinden och inner taket i rummet under för det är isolering från 2 håll.

Mvh
 
Isolering har väldigt svårt att torka ur sig och blir värdelös med vatten i sig,
 
Det är ju så jag känner också. Firman säger inga problem det torkar ut men jag har inte den erfarenhet att säga emot.
 
Historien verkar fortsätta, Var uppe och kollade till vinden för att se om det torkar upp och ser då att det rinner vatten längs med takstolarna på ett par ställen. Ska inte pappen hålla tätt i sig själv, innan pannorna är på.
De spikade på läkten i fredags och började lyfta upp pannor idag för att lägga i morgon.
 
  • Vattenläckage längs takstolar på vind med synliga droppar och våt träyta över spridd byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vatten rinner längs träbjälkar på en vind, tecken på att taket inte är tätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V viggen_l skrev:
Ska inte pappen hålla tätt i sig själv, innan pannorna är på.
det skall vara tätt innan pannorna läggs på
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Kräv att det åtgärdas. Håll inne xx% tills det är klart.
Om du önskar stöd, ta in oberoende besiktningsman.
Har gjort samma sak.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Håller med ovanstående. Dags för besiktning innan de fortsätter arbetet.
 
  • Gilla
BertG
  • Laddar…
Har bara betalt för materialet så här långt så det är 50% kvar att betala när jobbet är klart. Har sökt ägaren för firma så får vi gå igenom i morgon hur de ska gå vidare.
Tack för svaren.
 
V viggen_l skrev:
Har bara betalt för materialet så här långt så det är 50% kvar att betala när jobbet är klart. Har sökt ägaren för firma så får vi gå igenom i morgon hur de ska gå vidare.
Tack för svaren.
V viggen_l skrev:
Har bara betalt för materialet så här långt så det är 50% kvar att betala när jobbet är klart. Har sökt ägaren för firma så får vi gå igenom i morgon hur de ska gå vidare.
Tack för svaren.
Ta dit en oberoende besiktningsman omgående. De verkar prata sig ur det det mesta.
 
Hittills har jag inte fått någon kommentar om den nya läckan eftersom de hade hunnit gå gör dagen. Men absolut om de inte vill göra rätt för sig blir det besiktning.
Det jag var osäker på var om man räknar taket som helt tätt först när pannorna var på. Men det har jag fått svar på.
 
Vore ett fruktansvärt misstag att låta dom köra vidare och lägga pannorna utan att vara säker på att allt är i sin ordning under. Sen är det betydligt svårare att både besiktiga och åtgärda felet med pappen. Att det är något galet är ju ganska uppenbart.
 
Hade en genomgång med firman nu på morgonen och det som hänt är att de varit tvungna att flytta ett antal läkt för taket är inte rakt (rakt efter 1928 års byggstandard ) all dessa spikhålen ska de nu gå över och täta.

Det jag funderar på nu är, Är det rätt metod att efter täta x antal spikhål med massa eller ska det vara gör om gör rätt?
 
Redigerat:
Nu är jag ingen expert på tak, men har svårt att tro att dessa vattenmängder kan ta sig igenom spikhål för att sedan gå igenom råsponten. Har du varit upp och tittat på taket?
Mitt råd är fortfarande att du tar dit någon besiktningsman. Om de missat täta dessa hål, vad har de mer missat kan man undra?
 
Jag har varit uppe och tittat på byggställningen, takets lutningen gör att jag inte ger mig upp och klättrar själv på det. Jag känner väl också att det inte är rätt att ett nytt tak ska vara lagat från dag 1, Har sökt byggrådgivningen via vår försäkring men det kunde ta ett par dagar att få svar. Ska kolla med en besiktnings firma om det är en godkänd lösning.
 
Hade aldrig accepterat att de tätar spikhål efter att de lagt fel avstånd. Ny papp är det enda rimliga. Vad är det för klåpare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.