Ponera att de höga elpriserna vi haft på sistone kommer vara ett återkommande elände varje vinter. Tror ni då det kan löna sig, på rimligt tid, att sätta in en kamin? Vi har ett hus på 180 m2 och en luftvärmepump som står för en del av uppvärmningen. Säg 2/3, resten är direktverkande el. Konsumerar kanske 1200 kWh i månaden nu på vintern. Kaminen kommer vara delvis för trivsel och delvis för värme när elpriset är mycket högt. Vi har inte tillgång till ved (eller plats att förvara stora mängder på) och kommer behöva köpa på typ Bauhaus. Vi har ingen skorsten utan kommer isf dra kanalen utanpåliggande. Säg 50 000 kr för kaminen för att ha något att räkna på.
 
Enkelt sagt nej, det kommer inte löna sig. Din elförbrukning lät ju inte alls farlig. Nu vet jag inte bauhaus vedpriser, men kostnaden per kWh är nog rätt så rejäl. Någon annan kommer säkert med ett fint räkneexempel snart :)
 
Satsa på ett vattenburet system istället, lönar sig i längden och ni slipper veden…
 
Kaminen är ju mysig att elda i och bra att ha när kriget eller krisen kommer.
 
  • Gilla
rufsig och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Satsa på ett vattenburet system istället, lönar sig i längden och ni slipper veden…
Ett vattenburet system med möjlighet till vedeldning är väl lämpligare i TS fall
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Nackdelen med en kamin är att den endast värmer rummet den är placerad i .
Går säkert att bygga ett ventilations system som fördelar värmen bättre .
Men hur snyggt blir det med en massa rör överallt (bygga in rören blir dyrt / omständigt) + ljudet från fläktar .
Vedeldning kräver engagemang , plats för ved i större mängd , kontakter till skogsägare .
 
Detta vore alltså inte för att ersätta ett "riktigt" värmesystem. Mer som ett komplement när elpriset slår i taket. Den skulle isf stå i källaren, där vi bara har direktverkande el, plus att värme stiger så det borde göra lite nytta på vägen upp. Egentligen är det att jag villhöver en kamin för trivsel men inte riktig kan motivera det :)
 
Men om kostnaden för ved per kWh blir för hög utan en billig källa till ved så faller det förstås.
 
  • Gilla
vgoranson
  • Laddar…
Det går fint att komplettera med loggs i en ved kamin, det är billigt och lätt hanterat bränsle för den som köper och ska förvara på begränsad yta
 
Om du vill ha en kamin och har råd. Varför då hitta på fler orsaker? Det är klart att du skall ha en kamin. Men om du skall installera den för 50000 så kommer du att behöva elda stora mängder gratis ved innan den har betalat sig. Med detta sagt. Vill du maximera värmenyttan så satsa på en tung eldstad. En kakelugn eller en täljstensugn som väger minst 1000 kg klarar värmebehovet under en längre tid än du eldar.
 
  • Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Ponera att de höga elpriserna vi haft på sistone kommer vara ett återkommande elände varje vinter. Tror ni då det kan löna sig, på rimligt tid, att sätta in en kamin? Vi har ett hus på 180 m2 och en luftvärmepump som står för en del av uppvärmningen. Säg 2/3, resten är direktverkande el. Konsumerar kanske 1200 kWh i månaden nu på vintern. Kaminen kommer vara delvis för trivsel och delvis för värme när elpriset är mycket högt. Vi har inte tillgång till ved (eller plats att förvara stora mängder på) och kommer behöva köpa på typ Bauhaus. Vi har ingen skorsten utan kommer isf dra kanalen utanpåliggande. Säg 50 000 kr för kaminen för att ha något att räkna på.

Hel klart i mitt tycke så kommer det löna sig, och en klar fördel att kunna hålla värmen även om ex strömmen försvinner
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Man kan ofta få gratis ved på tex FB bara man hämtar, kapar och klyver den själv. Många tar ned enstaka träd i sina trädgårdar utan att ha användning för veden, en rejäl tall räcker länge för myseldning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

K Karlan87 skrev:
Hel klart i mitt tycke så kommer det löna sig, och en klar fördel att kunna hålla värmen även om ex strömmen försvinner
Om man tar fasta på ved från Bauhaus. https://www.bauhaus.se/bjorkved-sack-15-kg-styck
Köper man 5 säckar så är priset 51,80 kr/säck. En snabb sökning ger att värmevärdet för björk är 2880 kWh/m³ fast. Vidare att densiteten är 650 kg/m³. Därur kan man få att en säck med 15 kg björkved innehåller 66 kWh. Sedan blir det lite förluster i kaminen i form av att röken är varm. Om vi tänker oss 70% verkningsgrad så får du värme i huset för 1,11 kr/kWh om du köper veden på Bauhaus. Tänker vi oss att elen kostar 2/kWh och du värmer med endast direktel så kan du maximalt spara 89 öre per kWh. I praktiken blir det nästan säkert mindre eftersom det kommer att bli varmare inne när du eldar. Köper du en kamin för 50000 skulle du nå break even efter 56000 kWh. Eller efter att du eldat 1200 säckar ved från Bauhaus.

Det är utmärkt att ha en värmekälla vid strömavbrott. Och det är mysigt att ha en eldstad. Jag vill inte vara utan. Men nu var frågan om man kan spara pengar på att installera en kamin för 50000 och elda med ved från Bauhaus. Och det tvivlar jag på.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om man tar fasta på ved från Bauhaus. [länk]
Köper man 5 säckar så är priset 51,80 kr/säck. En snabb sökning ger att värmevärdet för björk är 2880 kWh/m³ fast. Vidare att densiteten är 650 kg/m³. Därur kan man få att en säck med 15 kg björkved innehåller 66 kWh. Sedan blir det lite förluster i kaminen i form av att röken är varm. Om vi tänker oss 70% verkningsgrad så får du värme i huset för 1,11 kr/kWh om du köper veden på Bauhaus. Tänker vi oss att elen kostar 2/kWh och du värmer med endast direktel så kan du maximalt spara 89 öre per kWh. I praktiken blir det nästan säkert mindre eftersom det kommer att bli varmare inne när du eldar. Köper du en kamin för 50000 skulle du nå break even efter 56000 kWh. Eller efter att du eldat 1200 säckar ved från Bauhaus.

Det är utmärkt att ha en värmekälla vid strömavbrott. Och det är mysigt att ha en eldstad. Jag vill inte vara utan. Men nu var frågan om man kan spara pengar på att installera en kamin för 50000 och elda med ved från Bauhaus. Och det tvivlar jag på.
Tack det var precis vad jag letade efter. Nu är priserna under dagtid mellan 4.20 och 6.20 per kWh, så besparingen blir betydligt större om man siktar in sig på när det är som värst (vilket var min tanke). Å andra sidan är de dagarna förhoppningsvis inte alltför många på ett år. Sen tillkommer säkert massa meck med sotare och annat.
 
Jag kollade blocket. Där jag bor funkar det att köpa ett bilsläp 3kubikmeter för rimliga pengar med leverans. Så det behövs inga gigantiska förråd för att köpa billigare ved än säckad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.