Hej,

Har en sommarstuga på Värmdö, på tomten finns en "storstuga" 50kvm, en "lillstuga" på 30 kvm samt ett pumphus och ett förråd.

Har gjort om en hel del elinstallationer i sommarstugan och i samband med detta även bytt ut samtliga gamla elradiatorer mot moderna oljefyllda dito (LVI Yali Digital). I storstugan har vi även installerat en modern luftvärmepump från Panasonic.

Jag hade hoppats att detta skulle innebära mer eller mindre obefintliga elkostnader när allt står på sparlåga under vintern och inte används. Tvärtom så var elkonsumtionen ovanligt hög. Över 600kWh för både Oktober och November.

I lillstugan finns 3 oljefyllda radiatorer som är inställda som frostvakter på 5 grader samt golvärme som ligger på 7 grader för att skydda vatteninstallationer.

I förrådet finns ett litet oljefyllt element som frostvakt.

I pumphuset sitter en frostvakt.

En tvåkammaranläggning med ventilation och pump.

I storstugan finns ett tiotal oljefyllda radiatorer som alla står på 5 grader samt luftvärmepumpen som står på 8 grader. Finns även en nyköpt kyl/frys som är igång på eco-läge.

Kan det vara något element som ligger och tjuvdrar eller en felkalibrering som gör att radiatorerna skjuter på mer än nödvändigt vid golvet medan pumpen går på sparlåga uppe vid taket?

All input är tacksam.
 
Min teori är, "många bäckar små...". Dvs måste du ha alla dessa element igång överhuvudtaget? Ha frostvakt igång där det behövs och kanske låta det bli kallt på "onödiga" ställen.

Låt luftvärmepumpen jobba, det är den billigare uppvärmningen, och undvik att köra element på ställen där luftvärmepumpen inte kommer åt.
 
var elkonsumtionen på 600 kWh sammanlagt för oktober och november? och att du har inte någon särredovisning av månaderna?

har du någon elräkning från tidigare oktober/november? eller från september i år?

600kWh utslaget på 61 dagar ger ett snitt på 10 kWh per dag, eller 400W kontinuerlig värmepåslag i snitt

om vi antar att måltemperaturen är 7°C så förelåg det i Värmdö ett uppvärmningsbehov under 24% av oktober månads timmar, och under 79% av november månads timmar (noll frosttimmar i oktober och 16% av timmarna under november) – inte helt försumbart och då låter väl din förbrukning inte orimlig

min gissning är att golvvärmen står för den största konsumtionen

om mycket (radiatorerna, luftvärmepumpen...) av uppvärmningen är ansluten med stickkontakter så kan du ju sätta dit några enklare elmätare för att se om några värmekällor tenderar att gå oftare än andra, och att LVP kanske knappt går alls...)

finns det Wi-Fi i stugan?
 
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
M msjoho skrev:
Har gjort om en hel del elinstallationer i sommarstugan och i samband med detta även bytt ut samtliga gamla elradiatorer mot moderna oljefyllda dito (LVI Yali Digital). I storstugan har vi även installerat en modern luftvärmepump från Panasonic.

Jag hade hoppats att detta skulle innebära mer eller mindre obefintliga elkostnader när allt står på sparlåga under vintern och inte används. Tvärtom så var elkonsumtionen ovanligt hög. Över 600kWh för både Oktober och November.
Radiatorer förbrukar inte mindre energi för att de är oljefyllda.

Enda skillnaden är att det kan bli lite jämnare värme och de luktar inte bränt damm så mycket. Men när huset står tomt spelar sånt ingen roll.

En grej man kan göra när man har både elradiatorer och luftvärmepump är att råka ställa LLVP i något auto-läge. Dvs den börjar kyla om det är för varmt. Då värmer radiatorerna upp huset medan LLVP kyler bort värmen.
 
  • Gilla
rgoe
  • Laddar…
M msjoho skrev:
Har gjort om en hel del elinstallationer i sommarstugan och i samband med detta även bytt ut samtliga gamla elradiatorer mot moderna oljefyllda dito (LVI Yali Digital). I storstugan har vi även installerat en modern luftvärmepump från Panasonic.

Jag hade hoppats att detta skulle innebära mer eller mindre obefintliga elkostnader när allt står på sparlåga under vintern och inte används.
Att byta gamla elelement till nya elelement ger i bästa fall någon promille i besparing.
Alla elelement har 100% verkningsgrad.
Enda fördelen med nya element med elektronisk styrning är att det blir mindre temperatursvängningar. Det är på dessa temperatursvängningar som man kan spara någon promille elenergi på.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
600kwh per månad eller för båda är inte mkt. Har du ett gäng element, llvp och ett antal frostvakter som går, de minsta vanliga är på 200w, så slukar kanske du har 1000w i snitt per timme, detta blir då 24kwh per dygn och således över 600kwh i månaden. Uppenbarligen har du lite mindre. Är det för två månader får jag gratulera.
Jag har själv en liten gård i södra sverige som jag har på sparlåga i perioder, ofta under vintern, det handlar om att minimera dessa små bäckar, men jag ligger, under vintertid, normalt på kanske 6-800w i basförbrukning plus underhållsvärme. Det är fråmst 3 frostvakter, 2 värmekablar och lite belysning som drar detta. Med underhållsvärme i huvudhuset (8c) förbrukar hela rasket kanske 30kwh/dygn med lite tur.
 
Hej, tack för bra svar.

För att förtydliga. Det är 600 kWh per månad. Som ni säger, det är kanske inte så farligt, men hade räknat med mindre. Onekligen kanske man kan stänga av vissa av radiatorerna och spara lite, risken som jag sett är då att andra kör lite hårdare för att kompensera.

Har ingen wifi i stugan än, det håller på att installeras fiber i området så om en månad eller två kan man kanske ha igång det.

Golvvärmen är på 500 W, på vilket sätt gör just att det är golvvärme att den drar mer?

LLVP är alltid satt i frostvaktsläge när vi lämnar, sällan eller aldrig står den på Auto.
 
Jag tror att det är för liten skillnad mellan luftvärmepumpen och dina elements inställning. Det innebär att du värmer med direktverkande el.
Stäng av elementen. Sätt luftvärmepumpen på högsta fläktläge, alla dörrar öppna, eventuellt har du på ett Element i badrummet.
Är du rädd att det blir för kallt i något annat rum är det troligtvis billigare för dig att öka luftvärmepumen till 10 eller 15 grader.
 
aha, var för sig – och ingen skillnad i förbrukning mellan oktober och november?

månadsgenomsnittet för utetemperaturen i oktober var 9.1°C och november 4.1°, om det inte avspeglar sig nämnvärt i elförbrukningen så bör det vara något bortom radiatorerna...

golvvärmen? tja, den är ställd 2 grader högre än radiatorerna och bör gå oftare bara av den orsaken; lägg därtill att värme stiger uppåt och kyla neråt, så då kan golvgivaren dessutom vara mer gnällig om att det är kallt inne och måste slå på, dessutom en misstanke om större avkylning genom golvbjälklaget ner mot mark, och slutligen att värmen från LVP kanske inte når så bra till golvvärmens uppvärmningsområde...

frågan om Wi-Fi? en baktanke var att sätta dit några Shelly Plug S på stickkontakterna för att mäta strömförbrukningen (drifttid) på värmekällorna, med statistik och avläsning på distans hemifrån – men just den lösningen/produkten förutsätter stickkontakter
 
lyckograbben lyckograbben skrev:
Jag tror att det är för liten skillnad mellan luftvärmepumpen och dina elements inställning. Det innebär att du värmer med direktverkande el.
Stäng av elementen. Sätt luftvärmepumpen på högsta fläktläge, alla dörrar öppna, eventuellt har du på ett Element i badrummet.
Är du rädd att det blir för kallt i något annat rum är det troligtvis billigare för dig att öka luftvärmepumen till 10 eller 15 grader.
Jag var också inne på att det är för liten skillnad mellan element och luftvärmepump.

Dock så tror jag inte att det går att ställa fläkthastighet eller temp när pumpen är i Frost protect-läge. Då är det 8 grader, värme, autofläkt som gäller.

Det brukar ofta inte gå att ställa in temperatur under 16 grader (undantaget FP-lägets 8 grader).

Så då återstår bara att stänga av de elementen som kan bli hjälpt av luftvärmepumpen, stänga av övriga som inte måste vara på och minimera antalet element som måste vara på.
 
Magnus E K
Flera små byggnader drar mer än en större byggnad med samma yta. 600 kWh i november för det som beskrivs låter inte orimligt, men om det var samma siffra i avsevärt varmare oktober är det något som inte stämmer. Svårt att komma fram till vad utan att mäta och/eller granska förbrukningen på timnivå.
 
LLVP har ett frostläge som innebär 8-15 grader, Heat och full fläkt. Har ställt den på 8 grader.
Tanken med att ha allt igång var att om någon säkring löst ut eller att något fallerar så ska det finnas back up, så inget fryser sönder.

Men tror också att skillnaden mellan 5 grader på raddisarna och LLVP 8 grader kan vara för snävt, speciellt med tanke på deras placeringar.

LVI har en styrenhet med Wifi uppkoppling som jag varit inne på, den kostar dock saftiga 2500-3000 spänn och ger inte så mkt spännande funktioner. Dock kan man komma åt att styra allt från mobilen. Kanske kan man även se en åtminstone beräknad förbrukning. Kan kolla lite på det.

Faktisk förbrukning i Oktober var: 624 kWh.
Motsvarande för November: 639 kWh.

Golvvärmen ligger i lilla stugan och där finns ingen LLVP. Bör man kanske ställa ner den till motsvarande 5 grader den också? Hade den lite högre med tanke på alla vattenrör.

Blev pålurad ett rörligt el-avtal så därmed denna hetsjakt på eventuella eltjuvar. :rolleyes:
 
Det finns fristående WiFi-styrningar för runt tusenlappen.
 
Här är utdrag från Vattenfalls hemsida, 16 Nov var jag ute och tittade till över dagen så där är förbrukningen lite högre.
Diagram över förbrukning av kWh och temperatur för november 2021, med blå staplar och en svart linje som visar ökning vid helger.
Helgen 22-24 var vi ute över helgen, hade glömt det. Därmed är förbrukningen lite högre i Oktober, så siffrorna kanske är ganska bra trots allt.
Diagram över elförbrukning i kWh och temperatur för oktober 2021, med toppar vid vistelse.
 
W witten skrev:
Det finns fristående WiFi-styrningar för runt tusenlappen.
Har du tips på någon? Försökte googla lite men hittade inte så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.