Hej
en inköpt tvättmaskin whirlpool 2018-04 (2 år) rostar bakkanten på locket och kryper in fukt under "ytan" på locket.
Risk att det kommer rost på kläder samt andra negativa saker.
Den köptes med 5 års konsumentgaranti en whirlpool TDLR 70210 på en Elon butik.

på kortet är rosten markant samt att på locket är det ett bubblig yta där fukt trängt in Tvättmaskinslock med rost och fuktskada längs bakkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättmaskinens kontrollpanel och locket med rost på bakkanten och bubblig yta där fukt trängt in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad kan jag göra o vad har jag "garanterat" rätt till
 
reklamera
 
A
klart att du skall reklamera
 
T tergo skrev:
reklamera
vad kan jag kräva ? att de byter maskinen den funkar eller att de kommer o byter lucka?
 
electroluxaren skrev:
klart att du skall reklamera
vad kan jag kräva en ny maskin eller att de kommer o byter luckan?
maskinen funkar men man är ju ändå osäker då den rostar
 
att dom åtgärdar felet antingen ny lucka eller maskin
 
M myrgången25 skrev:
Hej
en inköpt tvättmaskin whirlpool 2018-04 (2 år) rostar bakkanten på locket och kryper in fukt under "ytan" på locket.
Risk att det kommer rost på kläder samt andra negativa saker.
Den köptes med 5 års konsumentgaranti en whirlpool TDLR 70210 på en Elon butik.

på kortet är rosten markant samt att på locket är det ett bubblig yta där fukt trängt in[bild] [bild]

Vad kan jag göra o vad har jag "garanterat" rätt till
Hej, hur gick det med din tvättmaskin? Jag har fått exakt samma problem med min och ska skicka in en reklamation. Blir lite fundersam när de skriver att rost inte omfas av garantin
 
  • Skadad kant på en vit tvättmaskin med synliga rostfläckar och avskalad färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Garanti och reklamation är inte samma sak. Garanti är frivilligt åtagande från tillverkaren och kan utformas i princip hursomhelst (inklusive neka rostskador). Reklamationsrätten (3 år i Sverige) regleras i konsumentköplagen. Första 6 månaderna är det säljaren som måste bevisa att felet inte är ursprungligt, därefter är det konsumenten som måste visa att problemet inte beror på misskötsel.

Vilket tänker du åberopa? Hur gammal är den?
 
A
MultiMan MultiMan skrev:
Garanti och reklamation är inte samma sak. Garanti är frivilligt åtagande från tillverkaren och kan utformas i princip hursomhelst (inklusive neka rostskador). Reklamationsrätten (3 år i Sverige) regleras i konsumentköplagen. Första 6 månaderna är det säljaren som måste bevisa att felet inte är ursprungligt, därefter är det konsumenten som måste visa att problemet inte beror på misskötsel.

Vilket tänker du åberopa? Hur gammal är den?
Nu har ju iofs branschorganisationen kommit överens om att tillämpa minst 1-års garanti i Sverige då KKL stipulerar 6-månader.
 
MultiMan
@electroluxaren Det visste jag inte. Gäller det alla handlare eller är det bara en rekommendation?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Garanti och reklamation är inte samma sak. Garanti är frivilligt åtagande från tillverkaren och kan utformas i princip hursomhelst (inklusive neka rostskador). Reklamationsrätten (3 år i Sverige) regleras i konsumentköplagen. Första 6 månaderna är det säljaren som måste bevisa att felet inte är ursprungligt, därefter är det konsumenten som måste visa att problemet inte beror på misskötsel.

Vilket tänker du åberopa? Hur gammal är den?
MultiMan MultiMan skrev:
Garanti och reklamation är inte samma sak. Garanti är frivilligt åtagande från tillverkaren och kan utformas i princip hursomhelst (inklusive neka rostskador). Reklamationsrätten (3 år i Sverige) regleras i konsumentköplagen. Första 6 månaderna är det säljaren som måste bevisa att felet inte är ursprungligt, därefter är det konsumenten som måste visa att problemet inte beror på misskötsel.

Vilket tänker du åberopa? Hur gammal är den?
Reklamation. Den är köpt 2019-04.
 
  • Gilla
Johanils
  • Laddar…
A
MultiMan MultiMan skrev:
@electroluxaren Det visste jag inte. Gäller det alla handlare eller är det bara en rekommendation?
Det gäller alla seriösa som är med i denna organisation. Ev om något postorderföretag inte är med men det känner jag i så fall inte till
 
A
I Icka.falken skrev:
Reklamation. Den är köpt 2019-04.
Om du köpt maskinen hos en auktoriserad återförsäljare type electrolux home har du 5 års garanti på denna. Vissa andra typ Elon kan ha gett 5 årig garanti på denna
 
electroluxaren skrev:
Om du köpt maskinen hos en auktoriserad återförsäljare type electrolux home har du 5 års garanti på denna. Vissa andra typ Elon kan ha gett 5 årig garanti på denna
Jo den är köpt på Elon med 5 års garanti, lite osäker på om det bara gäller för motorn. Ska sätta mig ikväll med pappren, de kör the old way med papper och snigelpost blir genast lite jobbigare att skriva ut foton och bifoga .:sleep:
Hade varit intressant att höra av ts hur det gick med deras reklamation.
 
Hej. Just idag upptäckte jag liknande problem på Whirlpool toppmatad tvättmaskin. Hur gick det för er med reklamation av rostangrepp?
Tacksam för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.