Hej
en inköpt tvättmaskin whirlpool 2018-04 (2 år) rostar bakkanten på locket och kryper in fukt under "ytan" på locket.
Risk att det kommer rost på kläder samt andra negativa saker.
Den köptes med 5 års konsumentgaranti en whirlpool TDLR 70210 på en Elon butik.
på kortet är rosten markant samt att på locket är det ett bubblig yta där fukt trängt in
Vad kan jag göra o vad har jag "garanterat" rätt till
en inköpt tvättmaskin whirlpool 2018-04 (2 år) rostar bakkanten på locket och kryper in fukt under "ytan" på locket.
Risk att det kommer rost på kläder samt andra negativa saker.
Den köptes med 5 års konsumentgaranti en whirlpool TDLR 70210 på en Elon butik.
på kortet är rosten markant samt att på locket är det ett bubblig yta där fukt trängt in
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad kan jag göra o vad har jag "garanterat" rätt till
Hej, hur gick det med din tvättmaskin? Jag har fått exakt samma problem med min och ska skicka in en reklamation. Blir lite fundersam när de skriver att rost inte omfas av garantinM myrgången25 skrev:Hej
en inköpt tvättmaskin whirlpool 2018-04 (2 år) rostar bakkanten på locket och kryper in fukt under "ytan" på locket.
Risk att det kommer rost på kläder samt andra negativa saker.
Den köptes med 5 års konsumentgaranti en whirlpool TDLR 70210 på en Elon butik.
på kortet är rosten markant samt att på locket är det ett bubblig yta där fukt trängt in[bild] [bild]
Vad kan jag göra o vad har jag "garanterat" rätt till
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 395 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 395 inlägg
Garanti och reklamation är inte samma sak. Garanti är frivilligt åtagande från tillverkaren och kan utformas i princip hursomhelst (inklusive neka rostskador). Reklamationsrätten (3 år i Sverige) regleras i konsumentköplagen. Första 6 månaderna är det säljaren som måste bevisa att felet inte är ursprungligt, därefter är det konsumenten som måste visa att problemet inte beror på misskötsel.
Vilket tänker du åberopa? Hur gammal är den?
Vilket tänker du åberopa? Hur gammal är den?
Nu har ju iofs branschorganisationen kommit överens om att tillämpa minst 1-års garanti i Sverige då KKL stipulerar 6-månader.MultiMan skrev:Garanti och reklamation är inte samma sak. Garanti är frivilligt åtagande från tillverkaren och kan utformas i princip hursomhelst (inklusive neka rostskador). Reklamationsrätten (3 år i Sverige) regleras i konsumentköplagen. Första 6 månaderna är det säljaren som måste bevisa att felet inte är ursprungligt, därefter är det konsumenten som måste visa att problemet inte beror på misskötsel.
Vilket tänker du åberopa? Hur gammal är den?
MultiMan skrev:Garanti och reklamation är inte samma sak. Garanti är frivilligt åtagande från tillverkaren och kan utformas i princip hursomhelst (inklusive neka rostskador). Reklamationsrätten (3 år i Sverige) regleras i konsumentköplagen. Första 6 månaderna är det säljaren som måste bevisa att felet inte är ursprungligt, därefter är det konsumenten som måste visa att problemet inte beror på misskötsel.
Vilket tänker du åberopa? Hur gammal är den?
Reklamation. Den är köpt 2019-04.MultiMan skrev:Garanti och reklamation är inte samma sak. Garanti är frivilligt åtagande från tillverkaren och kan utformas i princip hursomhelst (inklusive neka rostskador). Reklamationsrätten (3 år i Sverige) regleras i konsumentköplagen. Första 6 månaderna är det säljaren som måste bevisa att felet inte är ursprungligt, därefter är det konsumenten som måste visa att problemet inte beror på misskötsel.
Vilket tänker du åberopa? Hur gammal är den?
Jo den är köpt på Elon med 5 års garanti, lite osäker på om det bara gäller för motorn. Ska sätta mig ikväll med pappren, de kör the old way med papper och snigelpost blir genast lite jobbigare att skriva ut foton och bifoga .electroluxaren skrev:
Hade varit intressant att höra av ts hur det gick med deras reklamation.