Vi har drag från springan mellan golv och vägg i ett av rummen, och jag har läst att man kan ta loss golvlisterna, dreva springan och sätta tillbaka listerna igen.

Frågan är bara, lin eller mineralull? Den delen av huset är från 1950-talet, enplans med källare (dvs det finns en källare nedanför rummet med drag - oklart varifrån kalluften kommer eftersom det dessutom är innerväggarna som det drar vid)

Jag känner spontant att lin vore trevligare att dreva med, om inte annat är det trevligare att arbeta med, men finns det några nackdelar jämfört med mineralull?
 
Problemet är väl att det antagligen kommer dra nån annanstans istället. Luften går lättaste vägen och täpper du till så går det vidare till nästa.....Huvudproblemet är ju inträngande luft i golvet rent generellt från otätheter i grund eller vägg.
Vill du bara testa så tror jag knappast det spelar nån roll vad du väljer. Eftersom man inte vet slutresultatet så skulle jag nog ta enklast möjliga.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Problemet är väl att det antagligen kommer dra nån annanstans istället. Luften går lättaste vägen och täpper du till så går det vidare till nästa.....Huvudproblemet är ju inträngande luft i golvet rent generellt från otätheter i grund eller vägg.
Vill du bara testa så tror jag knappast det spelar nån roll vad du väljer. Eftersom man inte vet slutresultatet så skulle jag nog ta enklast möjliga.
Tack för svar! Rummet är i en tillbyggnad, så det är inte säkert att luften har någon annanstans att ta vägen. Förhoppningen är att det helt enkelt slutar blåsa in om det inte finns något ”utlopp” för luften.

Någon gång i framtiden kommer vi att byta fasadpanel och vindpapp, men det är nog minst 10 år bort. Jag är i teorin sugen på att ta upp golvet och kolla inifrån samt isolera om bjälklaget, men i praktiken är jag inte alls sugen eftersom resten av huset är i mer akut renoveringsbehov. Det är ändå först vid -10 som golvdraget blir ett problem, och det är inte många veckor om året här i Stockholm :) Jag har önskat mig ylletofflor i julklapp :D
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.