Vi ska bygga nytt funkishus med kök och vardagsrum i samma rum med 4 meter i takhöjd (ca 50 kvm). Nu ska vi bestämma vilken köksfläkt som vi ska ha. Säljaren på HTH-kök påstår att vi måste ha en köksfläkt med extern motor, vilket blir ganska dyrt ca 10-15000 kr bara för den externa fläkten. Skulle man inte kunna klara sig på en "vanlig" fläktkåpa med inbyggd fläktmotor ?
 
Viktigast av allt med öppen planlösning i vardagsrum/kök är att luft som skall ut måste ersättas med luft som kan komma in och att den senare rör sig i rätt riktning. Annars blir det stekos i hela huset. Även om fläkten drar ut 1000m3/h. En väldimensionerad tillluftskanalsom släpper in luft i närheten av spisen och ett elektriskt spjäll styrt av köksfläkten är ett tips!
Då kan en vanligt fläktkåpa räcka, men det är som sagt helt beroende på planlösningen.
 
Skulle det räcka med en vanlig köksfläkt, i så fall hur många m3/h ska den suga för att det ska räcka ?
 
Med vanlig köksfläkt menar du då en med motor som suger in luften renar genom kolfilter och spottar ut luften i samma rum igen?

Eller menar du en med motor som suger in luften och spottar ut den genom ett hål i väggen?
 
Hemmakatten
För något år sedan var det mycket diskussioner här på forumet om externa motorer till köksfläkten. Det var något som "alla" skulle ha. Motorn placerades antingen på vinden eller på yttertaket. Motiveringen var att det då skulle låta mindre om fläkten. Nu verkar det inte vara lika populärt/inne.

Vi har en utdragbar, friblåsande (med skorsten rakt upp på taket) fläkt från Bosch, DHI 655FSD, monterad (med motor) i köksskåp. Den blåser maximalt 720m3/h och har en ljudnivå på 59dB vid högsta normalhastighet. Denna fläkt är den mest effektiva som Bosch har och den har dessutom lägst ljudnivå.

Vi har också en öppen planlösning. Fläkten fungerar mycket bra, det blir inget matos i köket. Ljudet blir vi inte heller störda av, det är ju en så kort tid som fläkten är på. Däremot tyckler jag det är viktigare med ljudnivån på diskmaskinen, den tar ju över två timmar på sig för att diska.

Men som Johan skriver, det är viktigt att du har en ventilationsanläggning som fungerar och som ger tillräckligt med tilluft.

Kan den stora takhöjden ha något med att göra att det skulle behövas extern fläkt för att dra ut matoset?
 
Tror inte svaret kan bli mer tydligt än det Johan skriver. Planlösningen är allt! Själv har jag en Fjäråskupan Cupol med 700m3/h (intern motor), men den sitter i ett hörn plus att vi har vettigt tillflöde.

En fördel med extern motor är att fläkten blir tystare, en fläkt kan ju ha hög kapacitet men vara "oanvändbar" om man ska vara i samma rum. Men, det är ju även så att ljudnivån varierar mycket mellan olika fläktar med inbygd motor. Även här ett plus för Fjäråskupan faktiskt!
 
Skulle det räcka med en fläktkåpa (intern motor) med kapaciteten 650 m3/h med våran öppna planlösning ?
Vilken kapacitet har en fläktlösning med extern motor ?
Att man har hög takhöjd borde väl inte påverka att man ska ha extern fläktmotor, ventilationskanalen har ju samma längd ändå ?
 
Jag skulle nog snarara säga att hög takhöjd indirekt innebär en fördel eftersom ventilationröret då i regel går rakt upp (böjar är det största problemet). Har du dessutom 15cm (eller var det 16?!) då är det ju ännu bättre.

Om jag får gissa lite, så tror jag att 650m3/h räcker om du att vettigt tillflöde. Det är ju bara när det osar som värst som man behöver ta till "turbon". Sen är det nog mest en fråga om ljudnivå. Men, jag gissar ju...

Ta ett snack med återförsäljaren eller kanske tillverkaren (om det går eller svensk representant).
 
Jag har öppen planlösning och 2 fläktar. En med mekanisk spjäll och en med motor som har kapaciteten 1000 kubik i timmen. Om jag kör wokning eller stekning av oljiga saker (typ bacon) hjälper inte dessa 2 tillsammans. För vanlig matlagning fungerar det i regel med den mekaniska.

Min lösning är då att öppna ingångsdörren och balkongdörren som gör att jag får ett genomdrag rakt genom. Detta rensar luften på ca 2 minuter.
 
Vi skall bygga ett 1-plans funkishus med öppen planlösning. Vi kommer att ha en fläktkåpa från Fjäråskupan och jag var helt övertygad om att extern vinds- eller takmotor var det som var både bäst och tystast. Köksleverantören avrådde dock från detta i ett 1-planshus om kanalen var relativt kort och gick rakt upp. De hävdade bestämt att ljudet från den externa motorn skulle höras mer i köket än från en vanlig inbyggd.

Eftersom jag hatar att ha fel ringde jag då upp Fjäråskupan för att få deras åsikt. Fick tag i en kille som verkade veta vad han talade om och han sa att om han skulle se till deras förtjänst skulle han rekomenderat extern motor men att han hellre ville ha nöjda kunder och då rekomenderade ingyggd motor med samma motivering som köksleverantören.
 
Martin_Blomberg skrev:
Jag har öppen planlösning och 2 fläktar. En med mekanisk spjäll och en med motor som har kapaciteten 1000 kubik i timmen. Om jag kör wokning eller stekning av oljiga saker (typ bacon) hjälper inte dessa 2 tillsammans. För vanlig matlagning fungerar det i regel med den mekaniska.

Min lösning är då att öppna ingångsdörren och balkongdörren som gör att jag får ett genomdrag rakt genom. Detta rensar luften på ca 2 minuter.
Precis som jag skrev ovan: du får antagligen inte in tillräckligt med luft och fläkten går bara på bråkdelen av sin kapacitet.
Tvärdrag i efterhand är väl dock bättre än att inte göra något. :D
 
Osten, vilken köksleverantör vad det som tyckte att ni inte skulle ha en extern köksfläkt ?
 
Johan Gunverth skrev:
Viktigast av allt med öppen planlösning i vardagsrum/kök är att luft som skall ut måste ersättas med luft som kan komma in och att den senare rör sig i rätt riktning. Annars blir det stekos i hela huset. Även om fläkten drar ut 1000m3/h. En väldimensionerad tillluftskanalsom släpper in luft i närheten av spisen och ett elektriskt spjäll styrt av köksfläkten är ett tips!
Då kan en vanligt fläktkåpa räcka, men det är som sagt helt beroende på planlösningen.
Vad innebär "i närheten av spisen"? Är det frågan om vanliga lösningar t.ex. under fönster i närheten eller ska man dra in någon speciell kanal just för spisens skull?

Måste man alltid ha en egen kanal för köksfläkten eller kan man dra den tillsammans med t.ex. badrum om man har extern fläkt?

/Tobben
 
rusticola skrev:
Vad innebär "i närheten av spisen"? Är det frågan om vanliga lösningar t.ex. under fönster i närheten eller ska man dra in någon speciell kanal just för spisens skull?

Måste man alltid ha en egen kanal för köksfläkten eller kan man dra den tillsammans med t.ex. badrum om man har extern fläkt?

/Tobben
Hur menar du? Lägga ventilationsrören jämte varandra i samma schakt eller suga ut badrumsluften med köksfläkten?
Det är väl lämpligt att lägga imkanalen så att avluften från den inte kan komma in i ventilationen. eller annan tilluft

Jag har själv dragit en 200mm-kanal som mynnar i sockeln under bänkskåpen närmast spisen. Mellan bänkskåpens under sida och sparksockelns översida är det en spalt på 20mm. När köksfläkten ställs i läge 2 eller högre, öppnar ett spjäll i 200-kanalen som tar in luft utifrån. Allt gömt i torpargrunden, dock inte helt färdiginstallerat. Just nu med underbar lavendeldoft eftersom intagsgallret sitter i blomsterrabatten längs husgrunden. :D

I vårt fall är det en uppenbar skillnad på hur effektiv köksfläkten blir när luft tillförs via extrakanalen eller via friskluftsintagen. Det är t.o.m. så att ett öppet fönster fungerar sämre än den i golvsockeln placerade tilluften. Detta beror säkert på att luften tillsätts på rätt plats och inte skapar turbulens runt spisen. Luften "injekteras" i princip underifrån i framkant av spisen och drar med sig skiten i en ström upp mot fläktkåpan. Nackdelen är att det vintertid blir kallt om fötterna vid spisen när fläkten går för fullt, men hellre det än att dra ut allt uppvärmd luft i rummet.

Specifika lösningar blir det ju till varje hus. Vad jag förstår bryr man sig ofta inte om att planera in detta från hustillverkarnas sida. Har inte upplevt det själv, men hört om "moderna kök" som inte fungerar särskilt bra vad gäller matos. De kunde fungera mycket bättre med lokalt kontrollerad tilluft.
En av mina vänner löste hela sitt matosprobelm med en enkel 125mm-kanal i närheten av spishällen. Han använder dock ett manuellt spjäll. Allt snyggt integrerat i bardisken som ligger vid sidan spishällen.
 
En viktig aspekt vid val av fläkt är spisens/fläktens placering.
Sämst är köks ö då luften sugs från 360° runt fläkten

Om fläkten placeras mot en vägg sugs luft från 180° runt fläkten och då behövs teoretiskt sett bara halva flödet mot den är frihängande.

Ändå bättre är hörnplacering med 90° som luften sugs ifrån, då behövs teoretiskt sett bara 1/4 av flödet mot den är frihängande.

Som tidigare sagts planlösning är A & O även ersättningsluften är viktig.

Har ni köks ö och stort behov av luftflöda så kan extern fläkt vara att föredra eftersom det finn stora externa fläktar som ger högre flöde än de interna som finns på marknaden idag.

/Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.