Hallå alla,

Vi ska anlägga lite ny singelyta på både befintliga gammal singelyta och befintlig del av gräsmatta.
På del av ny singelyta vill vi även ha ett trädäck med pergola men vi är lite osäkra på storlek och utseende just nu.
Är lite stressad för att få ut en förfrågan på arbetet och frågan är då om man på ett relativt bra/enkelt sätt kan anlägga plintar i efterhand, genom den nya singelytans packade bärlager och markduk? Hur i så fall?

/Ante
 
A AnteBanteVinterVante skrev:
Hallå alla,

Vi ska anlägga lite ny singelyta på både befintliga gammal singelyta och befintlig del av gräsmatta.
På del av ny singelyta vill vi även ha ett trädäck med pergola men vi är lite osäkra på storlek och utseende just nu.
Är lite stressad för att få ut en förfrågan på arbetet och frågan är då om man på ett relativt bra/enkelt sätt kan anlägga plintar i efterhand, genom den nya singelytans packade bärlager och markduk? Hur i så fall?

/Ante
Snickarna jag levde för att göra plintar för min farstubro hyrde en typ av bobcat med aggregat och jordborr. Det borrade fint hål för plintar genom bärlsgergrus och markduk.
 
  • Gilla
AnteBanteVinterVante
  • Laddar…
E Elvvsbygg skrev:
Snickarna jag lejde för att göra plintar för min farstubro hyrde en typ av bobcat med aggregat och jordborr. Det borrade fint hål för plintar genom bärlsgergrus och markduk.
Man vill ju höra allt själv men ibland är det inte då dumt att ta hjälp.
 
Tack för svaret.
Det är mest för att vi ännu inte bestämt oss för hur trädäcket ska se ut som vi i så fall inte gör det direkt.
 
Går det att göra ett djupare bärlager och sen bara ta bort singeln och ställa konstruktionen på plattor istället för plintar?
 
Naturligtvis går det. Lägger du ut relativt många plattor (för att fördela tyngden) och lägger bärlinorna på dem finns det inte ens nån större anledning att ta bort singeln. Mitt ligger på plattor direkt på marken (har visserligen varit en stenlagd altan för länge sedan) utan att det har satt sig nånstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.