Tjena!

Håller på att inreda källaren i en villa från 1940talet. Taket ser väldigt tråkigt ut, så jag tänkte sätta nytt.
Vad är det för material i nuvarande tak (se bild)?
Hur gör jag smidigast för att bygga så lite som möjligt då det redan är lågt i tak?

Mvh
 
  • Bild av gammalt skadat källartak med sprickor och delvis exponerat underliggande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit målad ojämn källartakstextur med fläckar och små skador, i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H huvudet också skrev:
Tjena!

Håller på att inreda källaren i en villa från 1940talet. Taket ser väldigt tråkigt ut, så jag tänkte sätta nytt.
Vad är det för material i nuvarande tak (se bild)?
Hur gör jag smidigast för att bygga så lite som möjligt då det redan är lågt i tak?

Mvh
Det är kanske hönsnät och eller vassstrån och nån typ av putsbruk. Köp weber gipsbruk och laga med der och måla sedan. Gipsbruk är världens bästa byggprodukt! Enkelt att jobba med och det blir alltid snyggt.
 
Tack för svaret. Hela taket i källaren behöver renoveras, tänker att det är smidigare att regla upp och sätta tak? Min primära fundering är om det går att borra och plugga för att sätta reglar då jag var osäker på materialet.

Eller är gipsbruk ändå smidigare?

Mvh
 
Redigerat:

Bästa svaret

Kompisen hade samma typ av rak i sitt 40 tals hus i källaren. Det dammar nåt fruktansvärt att riva ned alltihop men hos honom satt det en typ av glespanel under som satt nästan utan mellanrum så det finns kanske nåt att dra träskruv i rakt genom putsen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.