Flytta in i min lägenhet för ca 1,5 år sedan och märkte redan då att vissa ställen på golvet var lite ojämnt men nu när man trampar där sjunker golvet ner (yta på ca 10-15cm) och är mer ojämnt än det var från början. Är ett klickgolv (trä). Vad beror detta på? Att förra ägaren varit slarvig med golvläggningen eller kan det vara någon läcka man har under golvet? Vill helst slippa riva upp det, men blir så illa tvungen om de finns rikt för någon läcka…
 
richardtenggren
Det finns säkert parkett under klick-golvet, parkett lades ofta på en bädd av sand, vilken brukar flytta sig med åren och skapa dessa fenomen :)
 
Jasså! Golvet var nylagt när jag flytta in och trodde man alltid rev bort det gamla unna man lade nytt.. så jag behöver inte oroa mig för att det skulle vara någon läcka undertill?
Känns ju jätte skönt att det kan bero på gammalt golv undertill!
 
Är nog s.k. flytande golv då , ditt golv ligger på en torr bädd av sand, bara så där rakt av,. kolla under diskbänken längst in med lampa så kanske det går att se sanden, men inte säkert. Och då har varit kanske vatten som kommit ner, svabbat med för mycket vatten på golvet, och väta gått ner ( då sjunker sanden ihop ) och det blir mellanrum mellan sand och golvmateriel. Läcka nej kanske inte då alla rör brukar gå centralt i väggen mellan lägenheter vägg i vägg,( kök mot kök till granne ) toa brukar ha en nicsh där avlopp /vatten går i en nisch för sig själv.
 
Detta är utanför badrummet därav jag blev nervös. Men har för mig golv brukar resa sig om det är läcka men blir lite osäker om de verkligen är så.
 

Bästa svaret

Men ska inte sjunka så det blir mellanrum, är det ett nytt golv ovanpå det gamla, syns bäst vid trösklar om karmar är kapade eller golvet sågats ur runt karmar, även dörrar måste sågas av i nederkant för att få plats '.då är det i mitt tycke snabbjobb och inte bra , troligtvis om det lagts på gammalt golv att det undre är ojämt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.