Som rubriken, så undrar jag om någon eldsjäl vet vad detta är för ventil eller anordning.

Den sitter placerad på kallvattenledningen till en vedpanna (CTC 171 B, kombipanna). Den har ett ”eget rör” som mynnar ut till en golvbrunn.

Jag tror att pannan skulle må bra av att avluftas och jag har en misstanke att denna ventil har varit inblandad en gång i tiden, men nu kärvat. Vet ej hur den ska manövreras, vågar inte använda tyngre våld, eftersom jag inte vet vilka konsekvenser det kan få om man fördärvar den.

Så här ser den ut:

Ventil på kallvattenledning till vedpanna med rör mot golvbrunn, behöver identifieras och avluftas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Säkerhets/övertrycksventil, för varmvattnet eller värmekretsen.
 
9 bars säk för VV av den äldre typen
 
Fotografen Fotografen skrev:
Säkerhets/övertrycksventil, för varmvattnet eller värmekretsen.
J jonaserik skrev:
9 bars säk för VV av den äldre typen
Tack för svaren gott folk!

Säkerhetsventil alltså..?

9bar..? Det är ju enorma tryck vi pratar om! På systemet finns en säkerhetsventil innan expansionskärlet, på 1.5 bar. Samt en SYR-ventil som löser på temperatur.

Den föreslagna säkerhetsventilen sitter på kallvattenledningen.. Låter det rimligt?

Markerad i rött här:
Ett pannrum med en gammal panna och rörinstallationer, med en säkerhetsventil markerad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Instruktionsdiagram för värmesystem med komponenter och anslutningar markerade, framförallt en rödmarkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
9 bar är normalt för tappvattnet, 1,5 bar för värmesystemet.
 
Det bör sitta en backventil på inkommande kallvattenledning till varmvattenberedaren i pannan. För att inte denna ska spricka pga termisk expansion när kallt vatten värms upp måste säkerhetsventilen sitta där och släppa ut en skvätt lite då och då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.