Bygger Attefallshus 25 m2 med loft. Litet badrum med toalett, tvättställ och dusch. Paxfläkt i badrummet för frånluft.
Uppvärmning av huset via luftvärmepump, placerad ovanför ytterdörren.

Mina frågor:
Hur många freshventiler bör jag installera?
Var bör jag placera den/dessa?
Högt? Lågt?
Långt ifrån eller nära luftvärmepumpen?
Hur långt ifrån?

Tacksam för goda råd!
 
Hej
Frånluft i badrum som du sade
Frånluft i kök eller köksfläkt med grundinställning för basflöde
1st Tilluft per sovrum
1st i vardagsrum, allrum etc
 
Tack för svar!

Är öppen planlösning, med högt i tak.
Så allt, utom badrummet, sitter liksom ihop.
Stora rummet där det ska finnas en mindre köksdel, ett litet krypin under loftet, och loftet ovanpå. Så egentligen ett enda stort rum, inkl krypin under loftet.
Hur många freshventiler hade du satt in då, och var?


Hej
Frånluft i badrum som du sade
Frånluft i kök eller köksfläkt med grundinställning för basflöde
1st Tilluft per sovrum
1st i vardagsrum, allrum etc[/QUOTE]
 
Väggfläkt vid badrum, 2 st väggventiler i övriga utrymmen en bit ifrån sovplatserna och spis. Badrum bör ha en överluftventil i vägg mot allrummet så att frånluft flödet kan obehindrat passera.
Obs! Badrumsfläkt måste gå hela tiden men plus om den ökar flödet vid hög fuktiget
 
Hej igen!

Du menar alltså två freshventiler genom yttervägg, för tilluft till huset?
Var placerat man dem höjdmässigt?
En högt, en lågt nere vid golvet?
Eller två högt upp? Hur nära tak?
Hur långt från badrum och spis bör freshventilerna placeras?

Måste man ha överluftsventil till badrummet?
Om man ser till att dörren till badrummet stör öppen så borde väl luft som behöver komma ut genom Paxfläkten ändå ta sig in i badrummet och vidare ut genom Paxfläkten?!







QUOTE="håbbe1961, post: 4520905, member: 243474"]Väggfläkt vid badrum, 2 st väggventiler i övriga utrymmen en bit ifrån sovplatserna och spis. Badrum bör ha en överluftventil i vägg mot allrummet så att frånluft flödet kan obehindrat passera.
Obs! Badrumsfläkt måste gå hela tiden men plus om den ökar flödet vid hög fuktiget[/QUOTE]
 
Av praktiska skäl sätt dem på höjd 2m. Även 2m från spis. Men överluften från badrum 1.2m från golv. Denna kan även tas från 1cm glipa i nederkant dörr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.