Hej.

Har letat efter fritidshus ett tag och varit med om tillbakadraget köp efter besiktning pga svamp och rötskador i grunkonstruktionen (krypgrund).

Idag var vi på en ny visning av en stuga från 1976 med delvis källare och delvis krypgrund.
Givetvis fann vi återigen problem, men även om jag lärt mig en del genom att delta på besiktning så behöver jag ytterligare råd.

1. De två första bilderna är från taket i källarutrymmet. Vad är detta? Borde det räcka att byta ut de skivorna/gipset?

2. Följande bilder är från krypgrunden. Vad är detta? Mögel, svamp, röta?
Vad finns för åtgärder?

Sammantaget undrar vi om vi ens vill buda? och om det är troligt att detta blir åtgärdat så pass att man inte riskerar hälsan (främst för barnen)?
 
  • Mögelskador på taket i en källare med synlig ventilation och fuktfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fläckar på källartak som kan tyda på fukt, mögel eller svamp i en stuga från 1976.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Misstänkt mögel och skador på träbjälke i källare av fritidshus från 1976.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källartak med synliga mögelskador och misstänkta rötskador på träbjälke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad källartakskonstruktion med synlig mögel och fuktskador på en träbjälke och gipsskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut exakt som hos oss, lite längre gånget, är väl pga allt det du tar upp. Krypgrund är ju sjukt knepigt. Inga som helst problem på vintern med den varma årstiden!!!! Blir aldrig klok på den. Byter du asfaltsboarden till något dött material och lite bräder så kan det väl duga? Du ska ju inte bo där nere. Lätt att komma åt och ha kontroll.Du ska såklart pruta utavhelvete med hänsyn till grunden( går såklart inte) Luktar det illa i boningsdelen?
 
Realvamos Realvamos skrev:
Ser ut exakt som hos oss, lite längre gånget, är väl pga allt det du tar upp. Krypgrund är ju sjukt knepigt. Inga som helst problem på vintern med den varma årstiden!!!! Blir aldrig klok på den. Byter du asfaltsboarden till något dött material och lite bräder så kan det väl duga? Du ska ju inte bo där nere. Lätt att komma åt och ha kontroll.Du ska såklart pruta utavhelvete med hänsyn till grunden( går såklart inte) Luktar det illa i boningsdelen?
Ja, det verkar vara väldigt knepigt med krypgrund, men verkar också som att typ "alla" stugor som ligger ute är med sådan grund...

Ja, byta brädor och asfaltboard är väl det vi tänker, men vet inte om vi är beredda att göra det själv. Hittar man firmor som fixar med detta i krypgrund?
Nästa farhåga är att några av de angripna bjälkarna är den bärande konstruktionen. Vad gör man då?
Och, om jag kunde köra in min skruvmejsel ca 3mm i balken, vad innebär det?

Tyckte inte det luktade i boningshuset... Isf väldig lite.
 
Jag gör det själv efter devisen för smutsigt och tråkigt för att låta någon annan ta hand om. Inte svårt. Men såklart inga problem att leja bort. Ni har en stor fördel att det är bra med plats, jag har knappt krypavstånd, lätt att komma åt. Vet inte om det är någon riktig brådska med övrigt virke, går kanske att impregnera/ tjära? Wait and see är underskattat, folk överarbetar allt nuförtiden. Även jag, frågar alltid min hantverksfirma hur dom skulle gjort. Alltid samma svar: Inget .Finns nog andra åsikter här på forumet
 
Kan tillägga att vår krypgrund ser torr och fin ut hela året utom dom där varmaste dagarna i juli då det kan droppa ifrån taket, det är det som ger mögel/röta. Var noga med att rensa ut allt organiskt men trät blir svårt att ersätta, jag har bytt plankorna till nya kanske kunde man använt tryckimpregnerat? Även bytt lite bjälkar när vi slet upp hela golvet. Har ni större renovering på g så passa på såklart. Har även borrat upp massa ventilationshål som gör nytta under den torra årstiden men på sommaren är
de nog kontraproduktiva borde proppas igen.( ökar mängden fuktig luft som kondenserar i taket) Vi har förövrigt lite källarlukt inne under sommaren men aldrig när vi har värme på.
 
Realvamos Realvamos skrev:
Kan tillägga att vår krypgrund ser torr och fin ut hela året utom dom där varmaste dagarna i juli då det kan droppa ifrån taket, det är det som ger mögel/röta. Var noga med att rensa ut allt organiskt men trät blir svårt att ersätta, jag har bytt plankorna till nya kanske kunde man använt tryckimpregnerat? Även bytt lite bjälkar när vi slet upp hela golvet. Har ni större renovering på g så passa på såklart. Har även borrat upp massa ventilationshål som gör nytta under den torra årstiden men på sommaren är
de nog kontraproduktiva borde proppas igen.( ökar mängden fuktig luft som kondenserar i taket) Vi har förövrigt lite källarlukt inne under sommaren men aldrig när vi har värme på.
Lite av problemet är väl att ingen av oss är snickare eller speciellt byggkunniga (händiga, javisst!) . Och att vi inte vill göra en omfattande renovering uppifrån/inifrån huset, utan hade velat fixa det underifrån.. Och vad jag har förstått så bör man satsa på att plasta in och installera avfuktare..
 
Plast och avfuktare sa bull. Gillar inte idén med en maskin som drar ström dygnet runt men går väl att pröva sig fram. Lycka till!
 
Är det verkligen gips på första bilden? Jag tycker det ser ut som brandskyddsduk av asbest...
 
Det ser ju så klart tråkigt ut sånt där men innan man börjar riva i vild förtvivlan så måste man ju använda sunt förnuft också. Under hur lång tid har det blivit sådär? En månad? 30 år? Om det typ alltid ser ut sådär så håller naturen det i balans själv. Det är lite för fuktigt periodvis och då kan det börja gro och sen torkar det ut och håller på så i perioder efter årstiderna.
Har det däremot växt okontrollerat den senaste månaden och det kan antas fortsätta växa så är det ju såklart värre........
Att sanera sånt där som en del gör är verkningslöst. är det fuktigt igen så växer det igen ändå. Mögelsporer finns omkring oss i luften konstant och de bara väntar på att få rätt förutsättningar att frodas nånstans hela tiden.
 
useless useless skrev:
Är det verkligen gips på första bilden? Jag tycker det ser ut som brandskyddsduk av asbest...
Det är gips.
 
S Stefan1972 skrev:
Det ser ju så klart tråkigt ut sånt där men innan man börjar riva i vild förtvivlan så måste man ju använda sunt förnuft också. Under hur lång tid har det blivit sådär? En månad? 30 år? Om det typ alltid ser ut sådär så håller naturen det i balans själv. Det är lite för fuktigt periodvis och då kan det börja gro och sen torkar det ut och håller på så i perioder efter årstiderna.
Har det däremot växt okontrollerat den senaste månaden och det kan antas fortsätta växa så är det ju såklart värre........
Att sanera sånt där som en del gör är verkningslöst. är det fuktigt igen så växer det igen ändå. Mögelsporer finns omkring oss i luften konstant och de bara väntar på att få rätt förutsättningar att frodas nånstans hela tiden.
Gäller detta även den första bilden där man ser svartmögel, vilket brer ut sig i hela källardelen..
Hade någon annan som ansåg att grunden är sin sak, men svartmögel i källaren är big NoNo..
 
S Stuganna skrev:
Gäller detta även den första bilden där man ser svartmögel, vilket brer ut sig i hela källardelen..
Hade någon annan som ansåg att grunden är sin sak, men svartmögel i källaren är big NoNo..
Det gäller lika där.........hur länge har det funnits? Om det alltid ser ut så där typ och det inte växer så kan man ju bara tvätta bort det vartefter om man stör sig på det. Det är inte rabiessmitta på nåt vis även om en del tror det. Sen finns det ju naturligtvis olika känsliga människor. En del känner av allt och då måste man ju åtgärda och en del inte. Men grundproblematiken i gamla grunder och källare är ju att det är ganska fuktigt. Det kommer man aldrig ifrån om man inte gör radikala förändringar. Att då enbart byta ut fula områden och partier ger ju sällan nåt eftersom det antagligen kommer att bygga på lite på nytt ändå. Om inte just där så nån annanstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.