Jag bor i en lägenhet med ett nedsänkt tak (10 cm) som gjorts för att enklare kunna dra el och placera lampor. Jag funderar på att göra om planlösningen genom att bygga nya innerväggar, så nu är frågan hur jag ska göra det med tanke på det sänkta taket. Jag ser tre alternativ.

1) Bygg upp innerväggar mot nuvarande sänkt tak
2) Ta endast bort det sänkta taket på den del jag bygger innerväggar, så jag kan bygga innerväggen hela vägen upp till "original taket", men samtidigt behålla innertaket i lägenheten.
3) Ta bort hela innertaket i lägenheten, så jag kan bygga innerväggar upp till "original taket".

"Original taket" är gjort av hård betong (tror jag) och är svårt att dra ledningar igenom.

Jag hoppas jag förklarat så ni kan förstå vad jag grubblar öve. Tacksam för svar!
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Alternativ 2 eller 3 för de nya väggerna behöver ett stabilt tak för att sitta fast ordentligt.

I betongtak går det att fräsa in spår att lägga elen i och sen spackla över och måla.
 
  • Gilla
Gustav Persson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Alternativ 2 eller 3 för de nya väggerna behöver ett stabilt tak för att sitta fast ordentligt.

I betongtak går det att fräsa in spår att lägga elen i och sen spackla över och måla.
Tack för välkomnandet och svaret!

Jag misstänkte att det kanske inte skulle bli tillräckligt stabilt med alternativ 1, bra att få det bekräftat. Jag ska tänka över om alternativ 2 eller 3 är bättre, lutar nog åt 3, även om det blir mycket förarbete. Bra att veta att jag kan fräsa i betong också.
 
Lägg utanpåliggande kabel till taklampan annars. Om det nu inte går massor av kablar under innertaket…
 
  • Gilla
Gustav Persson
  • Laddar…
Gör ett litet hål, 10x10 cm eller liknande där du tänker ställa väggen och filma med mobilkameran så du ser vad som finns där uppe.

Jag rev en väg i vår föra lgh som hade samma lösning. Alt 3 som du nämner blir jävligt dyrt om det är mycket el, jag hade t.ex. en avloppsstam också, svårt att få bort :)
Alt 2 kan funka men då måste du stämpa av innertaket på varsin sida om väggen, öppna upp taket en bit på varje sida. Så du kommer åt att fästa innertaket mot den nya väggen. Sedan så gipsar du på nytt det du tagit bort. så fäster innertaket mot nya väggen och nya väggen sitter mot riktiga taket. MEN, i skrivande stund undrar ja vad det är för hus ? Är det ett gammalt hus vet du inte i vilket skick taket är heller. Det kan vara typ puts och vass om det är äldre, isåfall måste du ändå hitta bjälklaget att skruva fast väggen i för att det ska sitta... Mer information behövs alltså :)
 
  • Gilla
Gustav Persson
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Gör ett litet hål, 10x10 cm eller liknande där du tänker ställa väggen och filma med mobilkameran så du ser vad som finns där uppe.

Jag rev en väg i vår föra lgh som hade samma lösning. Alt 3 som du nämner blir jävligt dyrt om det är mycket el, jag hade t.ex. en avloppsstam också, svårt att få bort :)
Alt 2 kan funka men då måste du stämpa av innertaket på varsin sida om väggen, öppna upp taket en bit på varje sida. Så du kommer åt att fästa innertaket mot den nya väggen. Sedan så gipsar du på nytt det du tagit bort. så fäster innertaket mot nya väggen och nya väggen sitter mot riktiga taket. MEN, i skrivande stund undrar ja vad det är för hus ? Är det ett gammalt hus vet du inte i vilket skick taket är heller. Det kan vara typ puts och vass om det är äldre, isåfall måste du ändå hitta bjälklaget att skruva fast väggen i för att det ska sitta... Mer information behövs alltså :)
Jag har ett hål upp till innertaket där eltransformatorerna sitter, så jag vet att det går massa elledningar ut i lägenheten till spotlights som är jämt fördelade över taket.

Alternativ 2 låter som det skulle kunna fungera, men det är ganska omständligt, eftersom jag vet att det ligger metall (aluminium?) bjälkar som undertaket är fäst i och jag alltså måste navigera runt/kapa för att nå upp till "original taket". Om jag väljer den vägen, låter din lösning vettig.

Jag bor i en bostadsrätt i Stockholm, huset är från ca 1910 om jag minns rätt. Jag vet inte vad taket är gjort av tyvärr, jag gissade på betong, men vet ej. Men bra fråga, tänkte inte på det där med bjälklagret.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lägg utanpåliggande kabel till taklampan annars. Om det nu inte går massor av kablar under innertaket…
Det går redan massor av kablar under innertaket, så det kan jag använda om jag vill montera nya lampor, om jag nu bestämmer mig för att behålla innertaket.
 
BirgitS
Gustav Persson Gustav Persson skrev:
Jag bor i en bostadsrätt i Stockholm, huset är från ca 1910 om jag minns rätt. Jag vet inte vad taket är gjort av tyvärr, jag gissade på betong, men vet ej. Men bra fråga, tänkte inte på det där med bjälklagret.
Betong låter mycket möjligt men för säkerhets skull kan du ju fråga styrelsen.
 
  • Gilla
Gustav Persson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Betong låter mycket möjligt men för säkerhets skull kan du ju fråga styrelsen.
Bra idé, de borde veta med säkerhet. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.